Skrevet av Emne: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring  (Lest 5609 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Garrian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« på: Ma., 8,September,2014,22,01 »
Hei

Jeg må på en måte hele tiden rette på rattet under kjøring. Jeg kan liksom ikke holde rattet i ro, for å kjøre rett frem. Må hele tiden gjøre små bevegelser frem og tilbake på rattet for å holde stø kurs.

Noen som har noen formening av hva dette kan være?

Det må da være noe i forstillinga, men har ikke greie på det der..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #1 på: Ma., 8,September,2014,22,22 »
Slik er det bare, men en pkk-kontroll vil vel avdekke hva som evt. er feil.
Når var siste kontroll da ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #2 på: Ma., 8,September,2014,22,30 »
Det kan være alt fra slitte endeledd(styrekuler) slakk i snekke, slakk i kryss i rattstamme osv. Du kan begynne med å fylle litt grease inn i smørepunktene i forstillingen. Ikke press inn for mye sånn at gummibelgene sprekker(om de er hele). Ellers henger jeg meg på terrex sitt forslag. Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #3 på: Ma., 8,September,2014,23,30 »
Njahh..jeg kjøpte zj for 2 år siden å kjenner igjen beskrivelsen din. Jeg nektet å godta at den ikke kunne bli bedre, så startet i en ende.. Byttet følgende : styredemper, tracbar,noen endeledd, styresnekke(etter først å prøvd å justere den gamle). Pr.idag tror jeg bilen er så presis det går an å få disse bilene. Sitter ikke lengre å justerer i allefall ! Skiftet også viskosekoblingen, uten at jeg kan påstå at dette bidrar i stor grad. Om jeg skal peke på det som gjorde størst utslag på bilen min, var det bytte av styresnekka. Kjøpt på rock auto for en billig penge ! Så min erfaring er at med litt innsats å tålmodighet, går det an å gjøre styringen noenlunde grei !

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #4 på: Ti., 9,September,2014,01,11 »
Klart den kan bli bedre, men begynn med det letteste. Jeg har også byttet det du nevner. Nå har jeg en slark, og jeg vet den kommer fra krysset på rattstammen, i motorrommet. Et annet moment er at jo større hjul, dess mer slark og sporing.  Hvis du bare må justere bittelitt er det ikke sikkert det er så mye slark.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #5 på: Ti., 9,September,2014,08,20 »
Legg deg på rygg og få en hjelper til å dreie på rattet frem og tilbake, og se om du kan se noe med slakk i, så bytter du dette. Sjekk også status på støtdempere.

Bytte styredemper til en kraftigere kan være lurt, men HUSK at en god styredemper kan skjule symptomer som du burde få reparert... Derfor bør dette være det siste du gjør.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #6 på: On.,10,September,2014,14,07 »
Kontroller / bytt foringer eller komplette armer bak, er de slitt bak så er det like galt som om det er slitt i framstillinga.

Utlogget StatiC

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #7 på: Ti.,16,September,2014,23,49 »
Vel og bra med alt av foringer og det som verre er! Men DEKKA er kanskje det enkleste stedet og begynne. Jeg bytta nettopp mine gamle slitte dekk med et par nye, og det var som å få ny bil med tanke på retningsstabilitet.

Men nå er vel kanskje ikke en BMW-presis styring å oppnå uansett... Man blir fort vant til å småratte litt ;-)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #8 på: On.,17,September,2014,15,21 »
Ja dekk har j...... mye å si! Styr unna del som er runde på kantene! Det er no møkk å kjøre med generelt.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #9 på: Sø.,21,September,2014,00,34 »
Et godt tips, er å jekke opp bilen, med begge framhjul i lufta. Da skal det ikke store krefter til å dreie hjulene i styreretninger. Om så er, ja, da er det bare å begynne å smøre, som "fighter" sier. Jeg gjorde det i sommer, og bilen ble en helt annen. Trodde først det var styresnekke, men hovedårsak var "hengsling" av framhjul som gikk for tregt. Hjelper lite, om ledd og snekke er ok, om nevnte bevegelser går tregt !!!
Lykke til!  ;-)
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #10 på: Sø.,21,September,2014,03,35 »
De øvre "hengslene" har smørenippel men vanligvis ikke de nedre (bærekuler altså).
Men er bilen kjørt langt og lengre enn langt uten at man vet når disse ble byttet så kan det jo være lurt å vurdere å bytte dem.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #11 på: Sø.,21,September,2014,10,19 »
Om man ikke har gjort det, finn fram greasepressa først som sist. Blir litt forundret når noen her skriver at de har et problem med styring, som løser seg ved smøring.
Dette er ingen Corolla, her skal det smørest. Kjører man mye, er det god investering å smøre flere ganger i året. Viktigste punktet er øvre opphengskuler.
Og er man av en eller annen grunn ute med drivakslene, sjekk om nedre opphengskuler også har uttak for smørenippel(det står da en blindplugg skudd i hullet). Skru isåfall ut nippelen fra de øvre kulene, sett disse midlertidig inn i de nedre og pump inn grease, før blindplugger settes tilbake. Da gir du sikkert de nedre ekstra 50 000km om dette ble gjort tidlig nok.
På min ZJ var det nedre controll arm(bærearm) bak, som var hovedsynderen når bilen måte kontinuerlig korigeres på rattet, men jeg skiftet utslitte styreledd, bærekuler ø/n, stabstagforinger f/b samt nedre bærearmer og trackbar foran., uten at den ble noe særlig bedre. På PKK ble det avslørt at det var ene  bærearma bak. Når den ble skiftet, ble endelig bilen noenlunde grei å kjøre.(ikke Bmw, nei).
Lykke til med feilsøkingen, og husk at det er neppe bare en feil......
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget eriktar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 94
Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #12 på: To.,23,April,2015,21,35 »
Snart EU på bilen og den har litt problemer med rettningsstabiliteten. Trikset med å fette opp alt man finner foran var helt supert! Å si at bilen ble tight er å ta i, men motorvei føles ikke lenger som å gamble med livet. Det er helt greit.
Medlemnr 1208
93mod ZJ.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #13 på: Fr.,24,April,2015,09,14 »
Hadde en Zj med 3" løft og 31" MT dekk. Den var "svampete" i høy hastighet.
Byttet foringer i alle nedre kontrollarmer og justerte styresnekka (strammet opp).
Den ble helt "som ny".
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Må hele tiden småjustere på rattet under kjøring
« Svar #14 på: Fr.,24,April,2015,12,02 »
Det blir ikke nødvendigvis bedre... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje