Skrevet av Emne: Kjøp av 2001 GC 4.7  (Lest 5963 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mordal

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Kjøp av 2001 GC 4.7
« på: On.,20,August,2014,20,45 »
Hei!
Nå har min gamle 97 mod. ZJ 2.5 sannsynligvis vandret til de evige jaktmarker og da er jeg på jakt etter ny Jeep.
Har sett meg ut en 2001 mod WJ med 4.7 motor. Har vært så mye vas med den 2.5'n jeg har hatt at jeg tør ikke satse på en 3.1..

Hvordan er disse motorene med tanke på holdbarhet? Er det registerreim eller kjede på disse her?
Noe spesielt jeg bør være obs på?

Hører også gjerne på erfaringer fra andre som har gått fra ZJ til WJ med tanke på kjøreegenskaper.
Syns ZJ'en min er vanvittig "svampete" å kjøre med. Omtrent som å sitte på et flyvende teppe. Har i det siste blitt brukt til å dra en tung hestehenger (mistenker at det er dette som har tatt livet av bilen) og da ble den mer eller mindre direkte livsfarlig å kjøre med. Er WJ'en noe fastere i fisken? Forutsatt at bilen er godt vedlikeholdt selvølgelig..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #1 på: On.,20,August,2014,21,08 »
Fastheten i fisken kan man vel til en viss grad styre selv, avhengig av type støtdempere og vedlikehold/bytte av gummiforinger og andre understellskomponenter.
Men generelt ganske fast vil jeg si.

Det er vel denne du har funnet ? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50862753&searchclickthrough=true

V8 bensinmotorer har registerkjede (4,7 har 3 kjeder siden den har overliggende kamaksler).
3,1 TD har registerdrev, altså tannhjul.
Problemet idag er vel å finne en 3,1 med lav kjørelengde. Så da er kanskje 4,7 et bedre valg.

« Siste redigering: On.,20,August,2014,21,15 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #2 på: On.,20,August,2014,21,28 »
Motorene skal være veldig bra i disse. Jeg hadde havari på høyre topp på min. Men det var pga bilen har blitt kjørt med LPG. Det liker de ikke. Jeg bytta samtidig alle regkjeder, skinner, strammere og drev for så de var blitt ganske så slakke. Var ikke mulig å høre lyd fra disse kjedene før bytte selv om de var slakke. Men min har gått 356000 km. Så vil jo mene at disse motorene er ganske så holdbare.  :)

Utlogget Mordal

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #3 på: On.,20,August,2014,22,28 »

Det er vel denne du har funnet ? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50862753&searchclickthrough=true


Det stemmer, det er den ja. Ser den er importert fra USA. Vil det være noen forskjeller kontra en som er produsert for det europeiske markedet?

Motorene skal være veldig bra i disse. Jeg hadde havari på høyre topp på min. Men det var pga bilen har blitt kjørt med LPG. Det liker de ikke. Jeg bytta samtidig alle regkjeder, skinner, strammere og drev for så de var blitt ganske så slakke. Var ikke mulig å høre lyd fra disse kjedene før bytte selv om de var slakke. Men min har gått 356000 km. Så vil jo mene at disse motorene er ganske så holdbare.  :)

Hvordan er disse på forbruk? Den kommer til å bli brukt til å dra henger på ca. 2500 kg, så det har jo litt å si også..  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #4 på: To.,21,August,2014,01,38 »
Huffda, tung henger + V8 bensin = et visst forbruk ja   :P

Kanskje 2,7 er det beste valget selv om prisen går litt opp.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #5 på: To.,21,August,2014,16,43 »
Min lå på ca 1.4-1.5l på mila med 100 kg tung campingvogn fra Haugesund til Moss. Ellers ligger den i snitt på 1.3. Minste jeg noen gang har klart å måle er 1.09l pr mil. Det var motorvei og konstant 100km/t. Så den bruker jo litt. Men samtidig mindre enn Chevrolet taho og Ford expedition  F.eks.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #6 på: To.,21,August,2014,17,18 »
det var en lett campingvogn.. en combicamp ?  :P

« Siste redigering: To.,21,August,2014,17,20 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #7 på: To.,21,August,2014,21,24 »
Haha mobilen som redigerer for meg.
Skulle stå 1800kg  :P

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #8 på: Sø.,24,August,2014,08,52 »
Hei, jeg skiftet nettopp fra -98 ZJ 4,0 til 2001 4,7 med LPG. Komfortmessig slår den Zj( iallefall min) med hestelengder. Forbruket er omtrent det samme, men med det ekstra draget i v8'en ble det vinn vinn for mitt tilfelle. Har kjørt ca 200 mil i løpet av en mnd og er veldig fornøyd med å betale ca 14kr/ mil.  Blir vel dyrere til vinters, når oppvarmingtia forlenges betraktelig.
Er godt fornøyd med skuta så langt men jeg må vel ta en runde med utskiftninger av div i understell, da det fremkommer litt dunk og slag lyder på ujevn vei, og dem er det mange av.
Har noen her erfaringer med forsterket sway bar?
Har ett tips vedrørende importbil, de som kom til Norge var vel alle utrustet med beskyttelses plate under/ bak bensintanken. I usa var dette en opsjon tiltenkt offroad bruk. Uten denne " tank skid'en" er disse bilene betraktet som brannfeller ved påkjørsel bakfra i følge amerikanske bileksperter. http://abcnews.go.com/Business/chrysler-recall-jeeps/story?id=19330233
http://www.wusa9.com/news/article/209731/158/Chrysler-Whistleblower-Speaks-Out
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #9 på: Sø.,24,August,2014,10,35 »
Har testet forbruk med tung henger en gang. Båt med henger, 3500+ kg (båt og henger) kjørt 15 mil en vei og med henger tilbake. Forbruk tur / retur ca 1,85.
40 mil tur jevn kjøring ca 85 km/t, 0,99 etter kjørecomputeren
Til daglig, hvor en uke inneholder en tur 6 mil t/r og en tur 12 mil t/r og resten småkjøring, ligger på forbruket på 1,6. Ikke spesielt økonomisk, eller uøkonomisk kjøring.
Før hadde jeg en ZJ med 4 liter, 3" løft og 31 MT dekk. Den brukte ikke noe mindre.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Thomahawk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 130
  • I DISLIKE YOUR HYBRID!
    • GRANDPARTS
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #10 på: Sø.,24,August,2014,13,26 »
Hei, jeg skiftet nettopp fra -98 ZJ 4,0 til 2001 4,7 med LPG. Komfortmessig slår den Zj( iallefall min) med hestelengder. Forbruket er omtrent det samme, men med det ekstra draget i v8'en ble det vinn vinn for mitt tilfelle. Har kjørt ca 200 mil i løpet av en mnd og er veldig fornøyd med å betale ca 14kr/ mil.  Blir vel dyrere til vinters, når oppvarmingtia forlenges betraktelig.
Er godt fornøyd med skuta så langt men jeg må vel ta en runde med utskiftninger av div i understell, da det fremkommer litt dunk og slag lyder på ujevn vei, og dem er det mange av.
Har noen her erfaringer med forsterket sway bar?
Har ett tips vedrørende importbil, de som kom til Norge var vel alle utrustet med beskyttelses plate under/ bak bensintanken. I usa var dette en opsjon tiltenkt offroad bruk. Uten denne " tank skid'en" er disse bilene betraktet som brannfeller ved påkjørsel bakfra i følge amerikanske bileksperter. http://abcnews.go.com/Business/chrysler-recall-jeeps/story?id=19330233
http://www.wusa9.com/news/article/209731/158/Chrysler-Whistleblower-Speaks-Out

Rear end explosion er bare tull og vas, ikke mange tilfeller av det.
Fikk selv en Kangoo i ræva i 90 når jeg selv sto stille, ikke noe stress m det.

Har en kjempe strøken 01 4.7 limited m takluke i farge champagne gold med kun 170 000km på klokka til salgs om ca 1 mnd tid om noen er interessert,,,
Thomas Grandparts
2004 Jeep Grand Cherokee 4.7HO Overland
2.5" BDS, Bilstein, IRO adj arms, 17" Procomp, 31" General Grabber AT2, Addco, 3" Kolak exhaust, superchip tuner, more to come +++

Buildt thread: http://www.jeepforum.com/forum/f197/jeep-norway-2th-buildt-overland-upgrade-1813490/

Utlogget Thomahawk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 130
  • I DISLIKE YOUR HYBRID!
    • GRANDPARTS
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #11 på: Sø.,24,August,2014,13,44 »
Hei!
Nå har min gamle 97 mod. ZJ 2.5 sannsynligvis vandret til de evige jaktmarker og da er jeg på jakt etter ny Jeep.
Har sett meg ut en 2001 mod WJ med 4.7 motor. Har vært så mye vas med den 2.5'n jeg har hatt at jeg tør ikke satse på en 3.1..

Hvordan er disse motorene med tanke på holdbarhet? Er det registerreim eller kjede på disse her?
Noe spesielt jeg bør være obs på?

Hører også gjerne på erfaringer fra andre som har gått fra ZJ til WJ med tanke på kjøreegenskaper.
Syns ZJ'en min er vanvittig "svampete" å kjøre med. Omtrent som å sitte på et flyvende teppe. Har i det siste blitt brukt til å dra en tung hestehenger (mistenker at det er dette som har tatt livet av bilen) og da ble den mer eller mindre direkte livsfarlig å kjøre med. Er WJ'en noe fastere i fisken? Forutsatt at bilen er godt vedlikeholdt selvølgelig..

Gå for 4.7, hold deg unna LPG da dette ødelegger disse motorene på sikt, hat sett uendelig mange eksempler av det, både her og i UK, altfor tørt, og høy temp, ødelegger toppene/ventilene.

Det er F meg ingen lighter, er du ute etter lavt forbruk, kjøp en tesla homo dildo bil, eller en prius miljøvern lure bil som forurenser mer før den er på veien enn en 4.7 V8r gjør iløpet av hele sitt liv.
Eller drep kommende generasjon m diesel NOX utslipp,

Jeg tenker miljø og holder meg til bensin uansett kostnad, lei av alle som blir lurt trill rundt av statens anbefalinger som endrer seg hvert 5 år,,,

Smiles pr miles, kjøreglede kan kun måles i liter pr mil, sånn er det bare!

Uansett, lykke til med valg av Jeep,


T

Thomas Grandparts
2004 Jeep Grand Cherokee 4.7HO Overland
2.5" BDS, Bilstein, IRO adj arms, 17" Procomp, 31" General Grabber AT2, Addco, 3" Kolak exhaust, superchip tuner, more to come +++

Buildt thread: http://www.jeepforum.com/forum/f197/jeep-norway-2th-buildt-overland-upgrade-1813490/

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #12 på: Sø.,24,August,2014,22,12 »
Hei!
Nå har min gamle 97 mod. ZJ 2.5 sannsynligvis vandret til de evige jaktmarker og da er jeg på jakt etter ny Jeep.
Har sett meg ut en 2001 mod WJ med 4.7 motor. Har vært så mye vas med den 2.5'n jeg har hatt at jeg tør ikke satse på en 3.1..

Hvordan er disse motorene med tanke på holdbarhet? Er det registerreim eller kjede på disse her?
Noe spesielt jeg bør være obs på?

Hører også gjerne på erfaringer fra andre som har gått fra ZJ til WJ med tanke på kjøreegenskaper.
Syns ZJ'en min er vanvittig "svampete" å kjøre med. Omtrent som å sitte på et flyvende teppe. Har i det siste blitt brukt til å dra en tung hestehenger (mistenker at det er dette som har tatt livet av bilen) og da ble den mer eller mindre direkte livsfarlig å kjøre med. Er WJ'en noe fastere i fisken? Forutsatt at bilen er godt vedlikeholdt selvølgelig..

Gå for 4.7, hold deg unna LPG da dette ødelegger disse motorene på sikt, hat sett uendelig mange eksempler av det, både her og i UK, altfor tørt, og høy temp, ødelegger toppene/ventilene.

Det er F meg ingen lighter, er du ute etter lavt forbruk, kjøp en tesla homo dildo bil, eller en prius miljøvern lure bil som forurenser mer før den er på veien enn en 4.7 V8r gjør iløpet av hele sitt liv.
Eller drep kommende generasjon m diesel NOX utslipp,

Jeg tenker miljø og holder meg til bensin uansett kostnad, lei av alle som blir lurt trill rundt av statens anbefalinger som endrer seg hvert 5 år,,,

Smiles pr miles, kjøreglede kan kun måles i liter pr mil, sånn er det bare!

Uansett, lykke til med valg av Jeep,


T

Kunne ikke Vært mer enig da jeg selv har erfart det pluss alt jeg har hørt via de som maskiner motordeler. Vil man ha lavt forbruk kjøper man seg ikke en stor rekke 6 eller v8 bensin.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Kjøp av 2001 GC 4.7
« Svar #13 på: To., 4,September,2014,19,49 »
Hehe!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.