Skrevet av Emne: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?  (Lest 5849 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mats

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
  • WJ V8
Hei,

Setter stor pris på kunnskap og råd her.

Hadde akkurat min 2001 WJ V8 inne hos Bergheim i Oslo pga. en ulyd jeg trodde var hjullager. Det viser seg at det var en del andre ting og jeg lurer på om noen har gode anbefalinger om verksted eller kunnskap som kan gi noen gode råd. Bilen har gått 151 000 km. Den var på NAF test og hos Bergheim i fjor høst uten anmerkninger.

De har notert følgende:

* Ulyd foran under kjøring, høres spesielt godt ved 80 km./t. og oppover
   - Mekaniker hører ulyd fra foraksel og transferkasse, disse må eventuelt overhales
   - Pris fra 20-50 000 kr.
* Ulyd ved fult rattutslag/kjøring i f.eks. parkeringshus, rundkjøring etc., skrapelyd/durelyd, rister i hele bilen, kommer og går, men kommer hver dag
   - Mekaniker finner ingen ting

Ellers var det:

* Mye rust skiver bak, bør byttes, slitte bremser foran, bør byttes
   - Pris ca. 10 500 kr.
* Slakk i nedre bærekule h.s.
* Slakk i linkstag b.s.b.
* Rusthull i bakre eksospotte
* Slitne foringer i triangelstag over bakaksel

Hva bør jeg gjøre? :)
« Siste redigering: Ti.,13,Mai,2014,13,34 av Mats »

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #1 på: Ti.,13,Mai,2014,16,05 »
Jeg ville kjøpt delene du trenger fra USA, f.eks. rockauto.com , tatt kontakt med Cadillac Ranch (eller andre som driver med dette, men bor du på Østlandet skal det vel godt gjøres å få gjort dette billigere enn der tror jeg) for båtfrakt til Norge, så gjort det selv, om du ikke gjør ting selv ville jeg tatt kontakt med noen jeg kjente som gjorde det.

Men, først av alt hadde jeg nok ikke stolt 100% på hva Bergheim sier og mener. Med all respekt, kunnskapen om amerikanske biler der er ikke spesielt høy, til tross for at de har drevet med spesielt GM-produkter lenge.... Jeg tror jeg ville kjørt til et velrenomert verksted som vet hva de driver med, f.eks. Skaugs på Brumunddal, om du bor i nærheten.


Men, det er nå bare min mening :)


Utlogget Mats

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
  • WJ V8
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #2 på: Ti.,13,Mai,2014,17,05 »
Takk for input :)

Det var egentlig det jeg var ute etter i første omgang; hva folk tenker om listen fra Bergheim og forslag til andre verksteder som vet hva de driver med og ikke nødvendigvis bare bytter ut eller konkluderer for raskt/lett. Kan høre med Skaugs, andre forslag mottas med takk. Jo nærmere Oslo jo bedre, men tar gjerne en langtur for god kunnskap/service.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #3 på: Ti.,13,Mai,2014,18,06 »
10.500 for å fikse bremser ?  ???
Delene koster lite, spesiellt fra USA (men også i Norge, f.eks. Maldal Import ?) og relativt greit å fikse sjæl om man har litt tålmodighet og basic kunnskap (les. servicemanual som kan lastes ned).

Husk bremsekaliprene foran skal være Akebono, hvis de ble byttet ut i sin tid (ble gjort på det fleste WJ). De opprinnelige var ikke så bra som Akebono.
Men det er vel bare klossene og evt. skivene som er slitt ?

Slakk i bærekule krever litt mere om man skal bytte den sjæl. Men relativt enkelt med rette verktøyet.
Noe de tydeligvis ikke hadde eller kunne bruke hos et tidligere merkeverksted jeg var på, og de skulle etterpå ha blodpris fordi de brukte lang tid på denne relativt enkle jobben.
« Siste redigering: Ti.,13,Mai,2014,18,10 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #4 på: Ti.,13,Mai,2014,20,48 »
Hei,

Setter stor pris på kunnskap og råd her.

Hadde akkurat min 2001 WJ V8 inne hos Bergheim i Oslo pga. en ulyd jeg trodde var hjullager. Det viser seg at det var en del andre ting og jeg lurer på om noen har gode anbefalinger om verksted eller kunnskap som kan gi noen gode råd. Bilen har gått 151 000 km. Den var på NAF test og hos Bergheim i fjor høst uten anmerkninger.

De har notert følgende:

* Ulyd foran under kjøring, høres spesielt godt ved 80 km./t. og oppover
   - Mekaniker hører ulyd fra foraksel og transferkasse, disse må eventuelt overhales
   - Pris fra 20-50 000 kr.
* Ulyd ved fult rattutslag/kjøring i f.eks. parkeringshus, rundkjøring etc., skrapelyd/durelyd, rister i hele bilen, kommer og går, men kommer hver dag
   - Mekaniker finner ingen ting

Ellers var det:

* Mye rust skiver bak, bør byttes, slitte bremser foran, bør byttes
   - Pris ca. 10 500 kr.
* Slakk i nedre bærekule h.s.
* Slakk i linkstag b.s.b.
* Rusthull i bakre eksospotte
* Slitne foringer i triangelstag over bakaksel

Hva bør jeg gjøre? :)
Obs, obs! Ikke gjør noe med bilen og bruk masse penger før du har sjekket mer ut med none som kan en del om disse bilene!, for det høres det ikke ut som de du har vært hos kan. Husk at den km standen bilen din har heller ikke er veldig høy!
Det der du skrev med: "Ulyd ved fult rattutslag/kjøring i f.eks. parkeringshus, rundkjøring etc., skrapelyd/durelyd, rister i hele bilen, kommer og går, men kommer hver dag
   - Mekaniker finner ingen ting"

Det er mest sannsynlig de progressive diffene dine som jobber som de skal, men det er ikke tilsatt slippmiddel sammen med olja og da tar de rett og slett for hardt! Det var akkuratt sånn med min WJ også da jeg kjøpte den i fjor sommer. Brumma og rista i hele bilen! Alt forsvant etter jeg bytta olje og tilsatte vidundermiddelet :)
Kan kjøpes hos f.eks. Maldal import http://www.maldalimport.no/produkter/4-oljeprodukter/41-mopar-ls-slip-middel-120ml-/
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #5 på: On.,14,Mai,2014,09,08 »
Enig med KnuNor, er det brukt slipmiddel tidligere ? hvis ikke ville jeg startet der.

Ellers er det som flere nevner mye å spare på å kjøpe delene fra USA. Du kan evt få verksted i Norge til å montere de, hvis du ikke kan.
Blir dog mindre "garanti" muligheter av det i etterkant.
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget Mats

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
  • WJ V8
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #6 på: On.,14,Mai,2014,14,58 »
Takker igjen for input :)

KnuNor: Det er det mest logiske jeg har hørt hittil. Har bare eid den et års tid (har hatt flere WJ-er) og hatt den tre steder uten at noen har klart på påvise ulyd/årsak ved rattutslag. Det er godt mulig at noen har byttet oljer/smurt den opp uten å ha all kunnskap.

Hvor forsiktig bør jeg være med å kjøre med disse "feilene" egentlig? Tenker da på ulydene, bermser etc. må jo tas uansett. Bilen er i daglig bruk.

Jeg skulle gjerne bestilt fra USA og gjort mye selv men jeg har ikke all kunnskapen og det er trangt med tid frem mot sommeren. Målet med besøket hos Bergheim var å få den "sommerklar", ante ikke at det var så potensielt dyre ting å fikse iom. at den fikk så godt skussmål da jeg kjøpe den i fjor (av en jeg kjenner som hadde hadde bilen en god stund, det ble også tatt full service før jeg overtok den).

Har noen et verksted i Oslo-området å anbefale? Helt enig i at det er galskap å betale Bergheim eller tilsvarende masse penger (i alle fall når konklusjonen er så vag).

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #7 på: On.,14,Mai,2014,17,37 »
Når det gjelder vibrasjonen fra diffene så vet jeg ikke hvor mye det sliter å kjøre uten slippmiddelet, men vil jo tro det kan slite en del i og med at det blir for stor friksjon mellom clutch platene... Ville nok ha fått gjort noe med det om ikke for lenge siden du har kjørt et helt år med det ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Mats

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
  • WJ V8
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #8 på: Ti.,20,Mai,2014,14,18 »
Noen som har et verksted i Oslo-området å anbefale?

Utlogget xxaxx

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
  • Tromsø
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #9 på: On.,21,Mai,2014,09,57 »
Jeg tror jeg har samme ulyd som deg, en lagerlyd fra drivverket ved pådrag. Triller bilen er det tyst. I bunn av humper er det tyst. Å i går fant plutselig forakselen på å slå inn sperre når jeg skulle rygge inn på en parkering, Fint svart spor fra ytre forhjul.

Blir oljebytte snarest på diffene, venter bare på ny simmering bak.

Vil dette være rett olje? Da skal jeg vel ikke trenge den tilsetningsoljen?

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #10 på: On.,21,Mai,2014,18,28 »
75w-140 på diffene

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #11 på: On.,21,Mai,2014,19,53 »
Hvis du har quadradrive så trenger du tilsetningen (Mopar friction modifier) i oljen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget xxaxx

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
  • Tromsø
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #12 på: To.,22,Mai,2014,00,21 »
ser jeg glemte linken til oljen eg mente...
http://www.castrol.com/no_no/norway/products/cars/axle-and-universal-fluids/syntra-limited-slip-75w-140.html
vil jeg trenge tilsetning i denne?


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #13 på: To.,22,Mai,2014,00,28 »
Det går jo an å prøve men er en viss sjanse for at du vil trenge tilsetningen allikevel.
Jeg brukte vanlig syntrax uten "LSD", + tilsetningen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget xxaxx

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
  • Tromsø
Sv: Råd etter tilstandssjekk/verksted å anbefale for WJ?
« Svar #14 på: On., 4,Juni,2014,19,29 »
Jeg bytta det bakre cv leddet på mellomakslingen fremmover nå. All ulyd forsvant ;D litt anntydning til låsing når jeg rygger så oljeskift blir det uansett.