Skrevet av Emne: Bytte av multireim  (Lest 5787 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Bytte av multireim
« på: Ti., 4,Februar,2014,18,53 »
Fikk havari på løpehjul på fredag og da røyk reima også.er det vrient og få på ny tro,ser litt klønete ut nedi der.noen tips?må vifte og kappa på radiator ut?hva med stramme hjul? ???
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av multireim
« Svar #1 på: Ti., 4,Februar,2014,18,59 »
Åssen bil/motor er dette da ? Åja 2001 WJ 3,1  :)

Veldig enkelt å bytte reim på 2000 iallefall.  Du har kanskje den reima som er litt lengre enn 1999-2000 modellene. 2550 mm mot 2490 mm.
1/2" firkant passer i strammereren, så er det bare å slakke på den og surre fast i slakk tilstand mens man bytter reima.
Innsugsrøret til luftfilteret samt deksel/filterkan jo fjernes, og slange til intercooler, for å komme bedre til. Mulig jeg hadde av hele luftfilterboksen av en annen grunn men det er jo ikke nødvendig.

Strammer skal jo holde lenge, hvis du har INA clutch på dynamoen. Antar du har det siden det er 2001. Jeg ettermonterte på min.
Rimelige strammere får man jo faktisk fra USA.
Bare æ søke på forumet her ang. multireim, strammer, INA osv. Ligger flere tråder om det samme.
Bl.a. her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9821.msg59979.html#msg59979

Jeg bytta lager i det nedre løpehjulet, det hørtes slitt ut. OBS! venstregjenger på nedre løpehjul! På 99-00 modell iallefall.

Jeg kjører enda på originalreima fra 2000 såvidt jeg kan se, men har jo liggende ny i reserve. Ennå ingen antydning til sprekker i den gamle så jeg satte den tilbake igjen etter inspeksjon.
« Siste redigering: Ti., 4,Februar,2014,19,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Sv: Bytte av multireim
« Svar #2 på: Ti., 4,Februar,2014,21,48 »
Hehe ja glemte model og motor,men helt riktig at det er 2001 med 3,1.de sier jeg skal ha en som er 2488 mm lang,mulig jeg har en tidlig 01 mod.kjedelig å få feil reim,ikke lett å få tak i deler her i Dalen.
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Sv: Bytte av multireim
« Svar #3 på: Lø., 8,Februar,2014,08,09 »
Skruen til strammehjul er det lings eller den vanlige veien for å løsne,løpehjulene var lings.??
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av multireim
« Svar #4 på: Lø., 8,Februar,2014,16,19 »
Alt står i servicemanualen, var der jeg fant at det var links på det løpehjulet jeg skulle demontere.
Flaks at jeg ikke brukte mere makt, hadde vært dumt å knekke bolten...
Tenkte ikke på at det var linksgjenger noe sted på en slik motor (unntatt kanskje vibrasjonsdemper og slikt) men er nok best å lese seg opp før det meste av ting utføres som man ikke har gjort før  :)
Men strammehjulet er nok neppe links, siden det bolten ikke blir påvirket av hjulets omdreining.
Slik man ser på bildet her http://www.jeep4x4center.com/tensioner-4897159ab.html

Og alltids noen som har skrevet om det før her på forumet http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,4766.msg30908.html#msg30908
Mange tråder ellers, bare å søke på strammehjul.
« Siste redigering: Lø., 8,Februar,2014,16,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Sv: Bytte av multireim
« Svar #5 på: Lø., 8,Februar,2014,20,05 »
Tror jeg har fått feil reim hmmm,skal smette lett på den når stramme hjulet er løsnet?virker som den er kort,da må jeg ha den som er 2550.hvorfor står det alle plasser jeg har hørt at den skal ha 2488.
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av multireim
« Svar #6 på: Lø., 8,Februar,2014,20,32 »
Når du sier at strammehjulet er løsnet så mener du at fjæra er spent slik at den ikke strammer på reima ?

Reima på 2488/2490 er jo den vanligste, mens det fra 2001 en eller annen gang ble endret til 2550.

Se i katalogen her, pdf-side 70 (katalogside 72) http://www.grteambg.com/katalozi/Katalog_Jeep.pdf
Det står ei reim for 99-00 og ei reim for 01-04 (litt feil årstall da).

Her står det "longer type" http://www.ebay.co.uk/itm/SERPENTINE-BELT-LONGER-TYPE-JEEP-GRAND-CHEROKEE-1999-2001-3-1-TD-/271306080014
« Siste redigering: Lø., 8,Februar,2014,21,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av multireim
« Svar #7 på: Lø., 8,Februar,2014,21,04 »
Her fant jeg vel svaret, så du får krype under og se etter motonummeret på blokka  :)

http://www.4x4proyect.com/jeep_part/crown_automotive_crown-5015962ab_serpentine_belts-pulley-tensioner/en

Kort belte: Serpentine Belt For Grand Cherokee Wj 3.1 Vm Motori Engine Number Lower Than 73b-30754

Her et tilfeldig nummer jeg fant på nett:
« Siste redigering: Lø., 8,Februar,2014,21,15 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Sv: Bytte av multireim
« Svar #8 på: Lø., 8,Februar,2014,22,38 »
Strammehjulet har jeg løsnet og lagt bakover mot den siden luftfilterboks sitter,jeg får legge meg under i morgen og se etter motornr,da vil jeg kunne få rette reima.er så trått når man endelig har fått balla den på  >:(du har litt peiling på wj forstår jeg.takker for gode svar :)
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av multireim
« Svar #9 på: Sø., 9,Februar,2014,01,01 »
Mulig jeg misforstår deg men det er ingenting som skal løsnes (bolt/mutter) på strammehjulet når man skifter reim.
Man setter firkanttappen i sporet og strammer fjæra enda mere slik at spennet mot reima blir borte. Jeg surra ei stropp fast i latmannsarmen slik at jeg i ro og mak kunne bytte reim.

Har litt peiling takket være mye internett, google og egen erfaring. I gamle dager uten internett var det kanskje vanskeligere å skaffe info raskt, men forsåvidt var vel bilene enklere den gangen.

Det var jo faktisk allerede en tråd ang. dette i april i fjor..
Navyen skrev jo om motornr. og alt der  :) http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10348.msg62892.html#msg62892
Begynner nok å bli slik at nesten alt omkring WJ har vært tatt opp før her på forumet.
« Siste redigering: Sø., 9,Februar,2014,01,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av multireim
« Svar #10 på: Sø., 9,Februar,2014,04,43 »
Å lese av motornummeret er lettere sagt enn gjort. Det står nemlig relativt godt gjemt over motorfestet bak en mengde rør, slanger og ledninger, og kan ikke sees fra under bilen.

Alternativ 1: fjern dieselfilteret så kanskje det er mulig å komme til med et lite kamera innimellom slanger og ledninger.
Alternativ 2: et godt inspeksjonskamera som føres ned mellom slanger, rør og ledninger vil nok funke.
Helst et bedre enn dette http://www.clasohlson.com/no/USB-inspeksjonskamera/36-3804
Skulle gjerne ha hatt meg et slikt frittstående med LCD skjerm som Jula, CO eller Biltema har (Biltemas er dyrest).
Men ikke bare for å få lest av motornr.  :)

Motornummeret sees midt på bildet under:
« Siste redigering: Sø., 9,Februar,2014,05,12 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av multireim
« Svar #11 på: Ma.,10,Februar,2014,23,18 »
du fant vel ikke motornummeret.. eller greide å lese det av ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Sv: Bytte av multireim
« Svar #12 på: On.,12,Februar,2014,07,39 »
Da er reima byttet,det var riktig med 2550mm lengde,men jeg hadde misforstått hele opplegget med strammehjulet.nå skjønner jeg mere hva du mente :) :)nå som jeg vet hvordan den virker.har du peiling på hjullager i bakakslingen?.er de presset på?må skifte begge sider.
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Bytte av multireim
« Svar #13 på: On.,12,Februar,2014,08,39 »
Ta ut stikkaksele, det er en hylse du må få av, denne fjernes lett ved å bore med et passe stort bor nesten gjennom hylsa, pass på att du ikke borer gjennom hylsa, da får du grader i stikkakselen. Sett en meisel på langs av hylsa over hullet du har bora og klin til med en måker (liten slegge) så sprekker den lett. Jeg la det nye lageret i en blikkboks med olje og varma det opp til ca. 100 - 120 grader, om du har mulighet så hjelper det jo å kjøle ned stikkakselen, litt mer trikki... Har bytta lager på både ZJ og WJ og har vært avhengig av en hydraulisk presse for å få på igjen den hylsa som ligger på innsiden av lageret, lykke til.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av multireim
« Svar #14 på: On.,12,Februar,2014,14,03 »
Det ligger noen youtube snutter ang. hjullager bak til WJ (ligger linker her et sted), og så har jeg noen bilder i en annen tråd ang. samme prosjekt.
Unngå iallefall å kappe for mye i akslingen når lageret skal av  :P Fun
Pressringen sprakk lett etter et kutt med vinkelsliperen i den og meisel etterpå. Trenger ikke bore. Må ha liten diameter kutteskive her.
Jeg fikk tips om at det bare var å varme opp det nye lageret og pressringen litt så ville de gli lett på igjen uten hydraulisk presse.
For sikkerhets skyld la jeg akslingene i fryseboksen natta over også.
Men allikevel var det bare såvidt jeg fikk banka det nedpå med et langt stålrør.
Kanskje fordi jeg banka både lager og pressring på samtidig, såvidt jeg husker. Eller kanskje husker jeg feil  :)
Så presse er definitivt å anbefale. Det er jo en kjapp jobb for den som styrer pressa.
Husk å fette inn lagrene, selv om de er oljesmurt fra diffen. Eller kanskje fettet holder olja vekk ?
Diffolja vil dessuten renne ut om du ikke jekker opp en side om gangen, men jeg skifta diffolja samtidig.
Husk forskjellig lengde på aksling på hver side  :P

Om det har vært lekkasje bak så er nok bytte av handbremsesko smart, mine var gjennomtrukne av olje, iallefall ene sia.
Ble andre boller med nye sko, hadde dårlig effekt av handbrekket.
 :)
« Siste redigering: On.,12,Februar,2014,14,37 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.