Skrevet av Emne: Jon Hennings Garasje  (Lest 26718 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #90 på: Sø.,27,Februar,2011,21,03 »
Idag har jeg pusla litt i garasjen igjen, jobber videre med versjon 3.2 av fjærfester/dempertårn. Til uka må jeg i rørbutikken og hente mere rør, det går med endel meter gitt.
Det ser ut som at jeg ikke får hatt dempera stående helt vertikalt, noe SFOOR krevde ifbm godkjenninga av luftfjæring.
Må ta en telefon i mårra og høre hva de mener. De kan bli stående med ca 10 grader helling innover helt utfjæret, noe mere helt inne. Tror selv ikke dette skulle ha noe særlig å si, vandringa blir ikke mye forkortet med så lite vinkelavvik. Dessuten har jeg kjøpt dempere til nesten dobbelt så tung bil så jeg burde ha litt margin igjen på hardheten uansett.

« Siste redigering: Fr.,11,Mars,2011,14,48 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #91 på: Ma.,14,Mars,2011,19,56 »
Lørdag pusla jeg litt i smia igjen, har starta på det som forhåpentligvis er den endelige versjonen av øvre fjærfeste bak.
Det som gjenstår er diverse forsterkningsplater imellom noen av røra på festet. Begynte også å lage fester til støtdemperne, mer bilder kommer etterhvert.
Nå som sola har begynt å vise seg er det snart mulig å rydde ut alt stæsj fra garasjen for en skikkelig kosting. Det ligger nå et ganske betydelig lag av slipestøv overalt..


Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #92 på: To.,20,Oktober,2011,12,31 »
På'n igjen..

Endelig har jeg fått ut karosseriet i friluft.
Det har vært mange skjær i skjøen for å få det ut av containeren, bl.a da jeg hadde tromma inn dugnadslag for å rydde det fram så hadde bonden satt fullt av 1000ltr sekker med ved rett foran døra i enden av containeren.
Derfor hadde vi igår lånt en liten Atlas hjullaster til å flytte sekkene med.
Planen nå er å skjære ut endel av gulvet baki så jeg får tredd karosseriet på ramma, slik at jeg kan finne ut om bakakselen står rett i hjulhuset osv. Videre kan jeg da finne endelig plassering av motor og gearkasse slik at jeg kan gjøre ferdig festene til disse.
Det har vært endel løse tråder som kan nøstes opp...
Med skalet på ramma kan jeg henge inn rattstammen og se om rattakselen går klar av motor, osv osv...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #93 på: To.,20,Oktober,2011,14,24 »
Gøy å se at postmannen er dukket opp igjen, dette er gamle minner fra dengang da!  Også godt å se at det er fart i prosjektet igjen!  Fanklubben har benket seg og er klar!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #94 på: To.,20,Oktober,2011,14,33 »
Jeg vil nok råde eventuelle på fanbenken kjøpe stor bøtte popkorn, for det vil nok fortsatt ta mye tid......
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #95 på: Sø.,13,November,2011,22,47 »

Kompis Knut bygger garasje, og jeg er tungt inne der på motivasjons- og prosjekteringsarbeidet. I bytte mot det får jeg skruplass for motorsykkelen min og vinterlagring av willys karosseriet mitt. Av den grunn har det ikke skjedd mye på prosjektet mitt i det senere.

Karosseriet er tatt med hjem og jeg har kappa ut deler av gulvet baki så diverse nye oppstikkende deler på ramma får plass. I nær fremtid skal det på ramma for prøvemontering, Litt gransking av skallet har avslørt at rust på ingen måte er selvhelende, jeg visste det var endel rust men det er som vanlig enda mere. Har pusla litt innimellom med å lage verktøy og maler for produksjon av nye hjulbuer og sideskjørt. Skal forsøke å lage pressverktøy for de utvendige rillene på karosseriet, om jeg lykkes vil tiden vise.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #96 på: Ma.,14,November,2011,08,50 »
Regner med at du er klar over at de fleste karosseridelene du har tenkt å bytte ut nå er å få kjøpt i US of A?  Røsker tak i lommeboka, men sparer tid, vet ikke hva som er best?  Har fortsatt popcorn igjen  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #97 på: Ma.,14,November,2011,08,54 »
De karosserisidene i USA er av dårlig kvalitet, pressverktøyet er utslitt og OMIX ADA som produserer de sier at de har for få bestillinger til at de vil lage nytt verktøy. Dessuten er de med firkantet hjulbue for stasjonsvogn og jeg har runde....
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #98 på: Ti.,15,November,2011,23,46 »
I kveld har jeg lekt meg litt med overfresen og ei MDF plate, har laget en hun- og hanform av hjulbuen. Skal valse den øverste falsen på buen med en sikkemaskin, og så spenne buen mellom mdf malene før jeg banker inn den underste falsen inn i hjulhuset. Forhåpentligvis vil dette gjøre at det ikke slår seg så ille.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #99 på: Ma.,21,November,2011,21,59 »
Betaversjon 1.0 av hjulbue laget....
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #100 på: Ma.,21,November,2011,22,39 »
Ekte håntverk jo, imponerer stadig her :)
Vi skjønner at detta blir bra, du lager jo deler raskere en du ville fått noe sendt uansett også ;)

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #101 på: Ma.,21,November,2011,23,08 »
Det som ikke er å få kjøpt, ja det må lages..

For min del er dette god terapi, det å gruble på hvordan jeg skal løse slikt. Er også heldig som har en kompis som er karosserimaker og som har endel fint verktøy. Et og annet tips snapper en selvsagt opp også..hehe
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #102 på: Ti.,22,November,2011,20,43 »
Nå er du i ferd med å passere gutta i Toledo, dette ser jo i overkant flott ut!  Du må passe deg så du ikke får for høy finish, det er ikke originalt! ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #103 på: Ti.,22,November,2011,23,21 »
Et dårlig mobilbilde kan skjule diverse skavanker, tror ikke dette blir bedre enn gutta i Toledo fikk til..
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #104 på: Sø., 4,Desember,2011,23,50 »
Runde hjulbuer er tydeligvis mangelvare, har fått bestilling på 8 stk så langt. 6 av de skal på langtur over dammen...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.