Norge var med i det fredsbevarende arbeidet i Sør-Libanon stort sett fra den dagen UNIFIL gikk inn i området, 2. april 1978. Bare en uke etter at franskmennene gikk inn, var Norbatt etablert. Norge var engasjert i dette arbeidet helt frem til 1998. I alt 21.326 norske soldater har tjenestegjort i Libanon i de 20 årene som Norge hadde en FN-styrke i Libanon.
Populær Jeep!Som de fleste vet var norske styrker oppsatt med mange ulike typer kjøretøy. Av de lette, ikke pansrede, kjøretøyene var det Land Rover, Volvo felt, Gelendewagen samt ulike typer Jeep.
Blandt soldatene var jeepene veldig populære! Ikke minst fordi dette var de vognene som hadde størst motor og gikk desidert best! I motsettning til de andre vognene hadde Jeep store bensin motorer! Jeg har snakket med flere som har tjenestegjort i Libanon og samlet bilder av Norske Jeep i fredens tjeneste. Håper det er av interesse for flere enn meg, og har du bilder fra denne tiden blir jeg glad om du deler de!
Staute karer poserer på en Jeep J-20, til venstre står det en ambulanseutgave av J-20:
I bakgrunn en CJ-8:
CJ-8:
En Jeep kan brukes til mye, her som start Jeep
Norske styrker brukte ulike typer Jeep som utrykningsbiler. Disse var godt egnet da de var mye sprekere enn de andre kjøretøyene.
FSJ J-20 med 12,7 mm Browning mitraljøse som står fastmonert:
Det som for meg ikke har vært like kjent er at norske styrker også brukte M715:
Her er Geir Nyhus avbildet foran 4-3:
En utrykningsbil det står respekt av! Her "betjener" Terje Helberg 12,7 mm Browning mitraljøse som står fastmonert på jeepen.
Norske soldater demonterer og setter sammen en Jeep på 4 minutter!UNIFIL-medaljen skulle deles ut til norske soldater i Sør-Libanon, som er en merkedag og markerer at kontingenten er halvferdig. Som sedvanlig feires dagen på behørig vis med mange gjester til god norsk lunsj. De norske soldatene fra NMC underholdt med adskillelse og sammensetning av Jeep med et tid- skrav hentet fra reglementet for MG-3. Fire minutter fra motorstans til bilen rullet ut fra paradeplassen tok pusten fra de fleste. Avskillelse og montering av en Jeep CJ-8 på omtrent fire minutter er slettes ikke værst. Ikke minst siden bilen var kjørbar både før og etter C-sjekken.
Bilder av dette finnes på side 19 i dette tidskrifte:
http://www.norvetnet.no/blueberet/Blue_Beret_33_3-screen.pdfFranskmenn på besøk i Hotchkiss M 201
Det ble også brukt ulike FSJ Grand Wagoneer som stabsbiler:
Her er det en oberst som kommer på inspeksjon:
Disse fantes i flere årsmodeller: