Skrevet av Emne: dekkdimensjon igjen...  (Lest 2388 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
dekkdimensjon igjen...
« på: Ma., 3,Juni,2013,11,55 »
Hei :)
jeg har vist bilen min på en trafikkstasjon med 2" OME fjær/demperløft og med 32x11,5-15 MT dekk. Dekka er akkurat på innsiden av de nye skjermbredderne så det er helt fint. :)
På trafikkstasjonen kunne de ikke godta dekk/felg da jeg ikke hadde papirer fra TUV eller Jeep.   
Vedkommende kontrollør var ryddig og  høflig i sin jobb og virket som om han ønsket å hjelpe meg. kom med forslag til hvor jeg kunne spørre etter info osv.  veldig bra :D
Etter en mail til  RSA, fikk jeg bare et kort svar at Jeep ikke hadde noe dokument ang dette....

Jeg tok  kontakt med amcar klubben og fikk til sendt et dokument som forklarte litt om bremseareal, dekk dimensjoner på tidligere modeller osv.
Så jeg sendte det over til BT for å spørre om det holdt før jeg tok turen på etterkontroll... Dette holdt ikke...  :(

Så spørsmålet er om noen har klart å få en TJ godkjent med 32" de siste årene??? isåfall hva med dokumentasjon... ???

Etter litt nettsøk fant jeg en gammel salgsannonse på en TJ som var godkjent med 33/12,5 ..på trafikkstasjonen ser de at det er innskrevet i vognkortet, men ikke om det er vist noen papirer... ???
Jeg er forsåvidt fersk i dette, men har oppfattet at dette er blitt strengere og strengere...  Men må vi bare gi opp??
Hadde så ønsket meg å fått dette i vognkortet

Håper i det lengste at jeg klarer å finne en utvei på dette, om dere mener det er bortkastet tid, er det greit å vite det også  ???

Mvh Erik

-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #1 på: Ma., 3,Juni,2013,15,37 »
Felger med tuv-papirer som får godkjent 32" finnes, fåes hos BG-nor.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #2 på: Ma., 3,Juni,2013,15,41 »
Vel, i teorien så skal BT kunne gjøre en bilsakkyndig vurdering av din bil mtp. forskjellige fakta som f.eks bremseareal og tidligere godkjenninger og denslags, men det gjør de ikke. :P

i 99,7% av tilfellene er eneste veien å gå nye felger med TÜV-godkjenning for TJ'en. Du får godkjent 32" på TJ og 35" på YJ (forstå det den som kan) på noen sett felger fra ASP Eberle http://asp-eberle.com/konakart/SelectCat.do?catId=1653&prodsFound=-1&category=01+Wheels+%2F+Tires

Ellers er det jo bare å si lykke til. :)

*Edit: Det er disse som pettersen nevner at selges hos BG-nor.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #3 på: Ma., 3,Juni,2013,15,54 »
 :) Takk for info...
Disse TUV-papirene, inneholder de informasjon om at de kan brukes på en TJ??? Jeg forsto det slik på han at det måtte stå spesifikt biltypen i papirene. ???
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #4 på: Ma., 3,Juni,2013,16,00 »
Ja, det er spesifisert, men en felg kan ha godkjenning for fler biltyper på samme papiret.

Bare sørg for at du bestiller riktig når du kjøper så skal det ikke by på problemer. :)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #5 på: Ma., 3,Juni,2013,20,02 »
Eller bare glem det, og kjør med de uansett. Verstefall får du mangellapp langs vegen og må kontrollerer på nytt..

Hadde det gått med 30,5" dekk, hvor går grensen? Noen som vet?

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #6 på: Ti., 4,Juni,2013,09,55 »
 @ flintstone:
Takk for engasjert og særdeles interessant innlegg  :)
Det er mye i det du skriver som er å tenke på ja. Bare så synd det veien allmenn fornuft og rettferdighet er så lang og vanskelig....
Hva gjelder kjøreegenskap på veien, er jeg tildels enig med deg... Men "like" faktoren overskygger dette glatt på de få km jeg kjører daglig..
Jeg prøver å bygge denne til å bli bli en moderat men solid og god bil i terrenget, og se bra ut...  så originalhjul bortfaller med høye kneløft for mitt vedkommende   ;D

( en annen ting jeg tenkte på var et den er jo levert i en 65 års jubileumsutgave med 30,5x9,5 på 15" felg... +% på rullediameteren er 32,02".. mangler lit på bredden da... )

@ propellue: snakket med BG Nor og de hadde felger med TUV- Papirer ja  :D Men de hadde kun slike "kromspoke" og de kostet ca 2500.- pr stk...  :-\ Så jeg får lete litt etter dette utover... eller håpe på at det kan bli en holdningsendring fra myndighetene..

@ redwrangler... Det er nok det som blir fasit ja..  ;)


 
« Siste redigering: Ti., 4,Juni,2013,10,20 av erik_h »
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #7 på: Ti., 4,Juni,2013,11,04 »
Hei Erik,

snakket med BG-Nor om felger til TJ for noen uker siden og i tillegg til Chrom Spoke har de også alu felger av type Eagle Alloy levert av Eberle med TÜV papirer. Disse ser omtrent ut som Mickey Thompson Classic 2 og gjør seg veldig på Jeep:), pris var ca 10000 for 4 stk.

Men som enkelte andre har nevnt på... få bilen godkjent med hevesett og kjør med de hjula du vil... Blir du stoppet er det i verste fall å sette på originalhjul og vise bilen...

Hilsen
Bjørn Terje

JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #8 på: Ti., 4,Juni,2013,11,04 »
Hmm! Vel, i teorien så skal faktisk det kunne fungere.
Hvis jubileumsutgaven ble importert til europa og dermed har en europeisk typegodkjenning så skal en bil med tilsvarende spec kunne godkjennes. Det eneste som da blir spørsmålet er om jubileumsutgaven hadde andre opphengsdeler eller bremser enn det en vanlig tj hadde.

Hvis han virka som en halvfornuftig fyr han du hadde med å gjøre hos BT så leit han opp og hør med han hva som godtas av dokumentasjon. Forklar situasjonen med den jubileumsmodellen og se hva han sier. Klarer du å dokumentere at din er lik så kan du være godt på vei.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: dekkdimensjon igjen...
« Svar #9 på: Ma.,10,Juni,2013,07,53 »
Hei igjen godfolk :-)

Da er bilen godkjent med 2" OME sett på BT. Her vel bestemt meg for å bare beholde et sett orginalhjul for å vise den med.
Med det oppsettet jeg har, ser ikke 32X11.5 noe stort ut så muligheten for å bli stoppet langs veien for det er nok ikke så veldig stor..
Men om det skulle bli et gjentatt problem, får jeg bare gå til innkjøp av nye TUV-godkjente felger..

Fortsatt irriterer det meg at man kan sette på et sett felger som har TUV-papirer på at bilen oppfører seg som den skal med de felgene sammen med 32x11,5.
Men om man setter på likt produserte felger med papirer på samme vektklasse, innpress osv. (uten TUV-papirer) om med samme dekk,  da er det plutselig ulovlig ??? ??? ???
Fatter ikke slikt jeg...

Vi får håpe det kommer en med masse tid og kunnskap som kan kjøre dette i rettssystemet til det kommer opp noe matnyttig..

Uansett; solen skinner på østlandet, softtoppen har kommet og det er egentlig ganske så deilig å bo i Norge tross alt :-)
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"