Skrevet av Emne: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen  (Lest 5382 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget xzone

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #15 på: On.,15,Juli,2009,19,16 »
Hvordan finner jeg ut hvilken kasse jeg har? det er en 1996 model og etter som jeg har lest meg frem til skal den være elektronisk? skulle vært sikkert på hvilken kasse det er før jeg begynner med noe justering av båndene på den.

Veldig plagsomt av den slurer\bomgirer mellom 1 og 2 gir hvis jeg kjører i 20-25 km i time

Utlogget xzone

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #16 på: Sø.,16,August,2009,22,12 »
Hei

Jeg har fremdeles problemer med sluring når den skal opp andre gir, men kun hvis jeg kjører vedlig rolig nesten uten å gasse.

Det jeg lurer på er om det er noen fra Bergen som har erfaring med å justere disse båndene inni gearkassen som kunne vært behjelpelig med å justere dem? jeg har løftebukk tilgjengelig og skal selfvølgelig gjøre all "dritt" jobben med å tappe ut og rengjøre bunnpannen osv... selv. slik at det kun er strammingen av båndene som må gjøres.

Jeg holder til på Askøy.
 
Jeg er ikke medlem i Jeep klubben så hvis det er en som er medlem som har tid så kan jeg kanskje få litt informasjon om klubben også

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #17 på: Ma.,17,August,2009,00,23 »
ett kjapt søk på google gav følgende resultat


Question
my 1997 grand cherokee jeep 4wd transmission slips when i first start it in the morning.  after i have gone a quarter of a mile it catches in gear.  i usually do not have trouble with it the rest of the day.  what would cause this to occur?
Submitted 178 days and 22 hours ago.
Category: Jeep
Value: $9
Status: CLOSED
+
Read More
Posted by sprinkles08 178 days and 22 hours ago.
Info Request

Hello and welcome to JustAnswer!

 

Can you describe the problem a little more? Does it not shift into second at all? Does it slip into second or third?

 

Your Jeep has a hydraulic fan clutch that will make some extra fan noise in the morning for about the same time frame you're talking about. Are you familiar with this fan noise, and this is something different?

 

Have you checked the fluid level and condition?

 
Posted 178 days and 20 hours ago.
Reply
it does not shift into second until it has run a little while on the road. the rpms go up and it sounds like it is hunting for the gear. it will eventually about one fourth mile, go into the second gear. i haven't noticed any extra fan noise when this is occurring. the fluid level is fine. as to the condition of the fluid, i haven't had it changed in 40,000 miles, the vehicle has 188,000 on it now.
Accepted Answer

Ok great. You've got a couple possibilities. You may have a governor pressure problem, but that would normally happen at all shifts, and it shouldn't matter if it is cold or hot.

 

You may have a kickdown band that is far out of adjustment. This is the band in the front, and it is only used for second gear. It needs to be adjusted every 30,000 miles, at every fluid change. If it has never been adusted this is the place to start now.

 

If adjusting the band doesn't take care of it, the most likely cause is leaking rear clutch seals. When they are cold they allow fluid to leak past the seals when it tries to apply the clutch piston, but after a few minutes the fluid starts to warm and it warms the seals up. This makes them swell a bit, and it also makes the rubber more pliable so it seals better. Heat and age make the seals hard over time. This was common in the older Torqueflite transmissions, and if yours has lasted 188,000 miles without being rebuilt, that's great! It wasn't uncommon to have seal leakage on these starting at 50,000 miles.

WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #18 på: Ma.,17,August,2009,03,04 »
Sitat
Jeg er ikke medlem i Jeep klubben så hvis det er en som er medlem som har tid så kan jeg kanskje få litt informasjon om klubben også
Heisann. Jeg håper ikke du mener at hvis noen kan hjelpe melder du deg inn, hvis ikke, nei..... ??? Jeg er nok ikke den rette til å hjelpe deg med kassen, men noen hint ifh.til fordeler ved å være medlem kan jeg bidra med. Kommer du en tur ut i Åsane siste torsdag i mnd. treffer du noen som kjenner klubben ut og inn. Men, det skal vel egentlig ikke mye lesing i forumet, før du skjønner at det lønner seg....? ;) Jeg kan gjerne slå av en prat med deg hvis du vil. Ellers ønsker jeg deg lykke til med automatproblemet ditt, og ønsker deg velkommen som fullverdig medlem og til Roalds kro i Åsane... ;D Hadde vært hyggelig. :)
Mvh. Åge. 41306030
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget xzone

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #19 på: Ma.,17,August,2009,08,25 »
Hei

Nei, det er ikke et krav at noen skal hjelpe meg for at jeg skal melde meg inn i klubben, det jeg tenkte var at det hadde vært greit med litt info ang klubben fra en som er medlem og ikke bare det jeg finner på nettet.

Utlogget Mustang

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #20 på: Ma., 7,September,2009,23,10 »
Ser at dere skriver at banda i automaten skal strammes 8nm men det dere ikke skriver er at banda skal løsnes med ca 2 runder etterpå.
Hvis ikke dette gjøres ligger banda inntil hele tiden og da blir det bråstopp. Dette er viktig. Har erfart dette selv heldigvis skjedde dette 50m fra løftebukken, opp på bukken og løsna begge banda etter boka.
Les i Haynes boka.