Skrevet av Emne: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen  (Lest 5382 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xzone

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Jeg har fått litt problemer med autmatkassen.

Den er overhalt i 2006 og byttet overdrive enhet i 2007. den og bilen er gått 136000 km.

Når jeg gir rolig gass vil den gire opp og ned i en slags sløyfe, opp og ned hele tiden, hvis jeg trakker til gå den som den skal.
Jeg har sjekket oljen når den er varm og det ser ok ut. oljen er nesten gjenomsiktig og heter "texmatic 7045".
Hvor ofte bør denne byttes og nøyaktig hvilken olje er best?

Oljen skummer litt på peilepinnen.
Noen som har peiling på hva det kan være?

Gi gjerne beskjed på leif@xzone.no eller her på forumet

Liten oppdatering !

Har testet litt nå i kveld og funnet ut at det virker som om kassen slurer litt på 2 gir, på første gir går det fint og nå den girer opp i 3 gir er alt ok igjen, men på 2 gir virker det som om den slurer et par ganger for så å virke fint igjen, noen tips?

Må også si at oljen har ikke vært byttet siden overdrive enheten ble byttet  i 2007

« Siste redigering: Ti.,23,Juni,2009,21,43 av xzone »

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #1 på: On.,24,Juni,2009,03,28 »
Hei.

Den oljen du har på kassa heter Texamatic 7045 og er en olje som tilfredstiller Dexron 3 krav. Dette er en olje som du ikke burde ha på kassa di

den oljen du skal ha heter Originalt Chrysler 7176 og blir ellers omtalt som "ATF+3" (idag finnes ATF+4). IKKE forvekls dette med Dexron 3 selv om de begge har et tretall.

forskjellen på disse oljene er at Dexron 3 har lavere gripefasthet mens ATF+3 har mer friksjon. kort sagt vil kassa kunne slure en anelse mer med dexron enn atf+3

det er vanlig i USA og bruke ATF+3 og også TypeF på kasser beregnet på Drxron 3. det gjør at de føles sportsligere ut en liten stund før de gir seg. dette gjelder racing.

kort sagt: Nytt filterkit og nye olje på kassa di. Så får vi høre hvordan kassa di ble da.

mvh Hammond

Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #2 på: On.,24,Juni,2009,03,30 »
forresten en bekreftelse på det jeg skrev i forrige post om olje fra "Fighter"

!Alt dette som du skriver er forenelig med det som står i instruksjonsboken til min ZJ 1995 V8. Der "skal" også transferen ha DextronIII. Men det er MEGET viktig at aut.kassen får ATF+ eller bedre.(På nyere biler er det nok ATF+4, som er kommet senere). Lockup'en funket ikke da jeg hadde D III olje på. Etter jeg skiftet til ATF + funker den, og bilen gearer bedre. !


Så, løp og kjøp og bytt!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget xzone

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #3 på: On.,24,Juni,2009,13,47 »
Takk for svaret, det var egentlig det jeg var ute etter at det var feil olje, mye billigere enn å overhale kassen.

Men hvor er det best å kjøpe denne oljen? helst i Bergen

Bør oljen byttes når den er varm eller må dette gjøres på kald kasse?
Jeg får vel ikke ut all oljen med en olje pumpe men hvor mye bør jeg få ut av den, før jeg fyller på riktig olje?
må det gjøres i flere omganger slik at all den gamle oljen til slutt er byttet?
« Siste redigering: On.,24,Juni,2009,13,51 av xzone »

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #4 på: To.,25,Juni,2009,00,15 »
Sitat
Sitat
Er Dexron og ATF+3/4 blandbare? Så ingen fare med å ta "vanlig" oljeskift på en kasse det har gått Dexron olje i og bytte til ATF+ olje?
Jeg har nettopp byttet alle oljer på bilen, og hadde fra før Dextron III på aut.kassen. Har hatt problemer med lock up'en i lengre tid, den koblet ikke inn. så at aut.kassesystemet inneholder totalt 10,3 liter  :o, men 3,8 liter ved oljeskift. Jeg har (heldigvis) tappeplugg i bunnpannen på kassen,så da ble det mindre griseri.  :) Byttet filter, og satte på ny pakning. Hvis jeg skulle fått ut all oljen måtte jeg nok ha demontert kasse, og boret hull i konvørteren, men nei. Jeg har kjøpt meg en vakuumbeholder med pumpe og div. lange tynne nylonrør fra Biltema til kr. 499,-.http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=82772 Vel verdt pengene  ;D. Etter å ha fylt på 3,8l olje, kjørt et par dager, brukte jeg vakumpumpen i peilerøret og sugde opp ca.2,5 liter, fylte på ny olje. Dette har jeg gjort noen ganger, og har tilsammen brukt 12 fl.à 945ml aut.olje. Det som irriterer meg sanseløst er at peile/påfyllingsrøret ligger så j...ig lavt, og helt inntil torpedoveggen. Jeg har kjøpt meg en 2l kanne http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=153743 og en håndpumpe http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=90535 (en fordel at bilen står med fronten lavere, for peilepinnen går ned i høyre siden fremme) så det å fylle på olje går lettere. Tømmer 2l olje i kannen, pumper den derfra og nedi peilerøret med den hendige håndpumpen.   8) Oljen jeg har brukt heter DynoCat MultiMatic ATF,synthetic blend (ca.kr.80,-pr.l)og dekker bl.a. "Chrysler automatic transmissions requiring ATF+3/+4." I 1995 het det vel ATF+, og +3+4 er vel nyere typer? Det jeg har oppdaget, er at nå funker lock up'en igjen, og bilen gearer silkemykt og korrekt,  ;D og det må jo "bevise" at DexronIII var feil olje...? Og at det er viktig med riktig olje. Ble langt innlegg dette, håper det ikke gjør noe, og at det var litt matnyttig "svar"   ::)
Jeg kjøpte oljen hos Riple Auto i Nygårdsgaten. De har og kan skaffe deler og ting til Jeep til konkurransedyktige priser, og tror også de har ACCN rabatt. Lykke til. Ellers anbefaler jeg å bruke søkefeltet oppe til høyre. Der kan du få svar på tema som har vært diskutert tidligere, så slipper man å gjenta om og om igjen. OG er du fra Bergen. Hjertelig velkommen på Roald's kro i Åsane.  ;D Der kan du også diskutere og spørre noen som har god peiling. ;)
« Siste redigering: To.,25,Juni,2009,15,13 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget xzone

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #5 på: Fr.,26,Juni,2009,19,33 »
Da er ny olje og filter pluss ny pakning på bundpannen montert.

Fikk bare ut 4,2 liter olje med bundpannen nede og filter ute. så jeg fikk da bare fylt på 4,2 nye litere på den med riktig olje.
Den ble litt bedre men slurer fremdeles på andre gir. kjørte ca 1 mil med litt aktiv\hard kjøring og pumpet ut 1 liter gjenom peilepinnrøret og fylte 1 ny liter på.

Men den slurer fremdeles, burde den blitt mye bedre allerede eller må den kjøres en stund før jeg begynner å kjenne forskjell? eller må jeg tappe ut og fylle på slik at all den gammle olje er vekke.

Kjøpte 12 liter, vil det holde til å bli kvitt all den gammle olje med å pumpe ut 1 liter og fylle på igjen?.
Og hvor lenge bør jeg kjøre før jeg tapper ut litt og fyller ny olje på?

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #6 på: Fr.,26,Juni,2009,21,42 »
Du trenger ikke å kjøre lenge før du tapper ut og fyller ny på. Får du bare ut 1 liter? ??? Følger du "oppskriften" i "sitat" jeg postet, og bruker du en slik vacumpumpe som beskrevet, burde du få ut mer enn det. Ellers går det nok raskere hvis du har mulighet å tappe ut via tappepluggen i bunnpannen.(tappeplugg har jeg ihvertfall). Det er også viktig at du har NOK olje på kassen. Og at du peiler den når den er varm, mens motoren går på tomgang med gearvelgeren i Park. Ellers har jeg byttet ut 12 x 0,945 l på min kasse(11,34 liter), men er ikke sikker på at all DX III oljen er ute.....Før jeg byttet hadde jeg også skum på peilepinnen. Lykke til med fortsettelsen. ;)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget SuperFrosken

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #7 på: Sø.,28,Juni,2009,11,01 »
Litt utenom tema, men hvor fyller man på olje på automatkassen (ZJ) ? Er det via peilepinnerøret?

På bunnpanna på automatkassa er det ingen plugg, er det andre steder man tapper oljen?

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #8 på: Sø.,28,Juni,2009,14,21 »
Sitat
Litt utenom tema, men hvor fyller man på olje på automatkassen (ZJ) ? Er det via peilepinnerøret?
Helt korrekt.  :)
Sitat
På bunnpanna på automatkassa er det ingen plugg, er det andre steder man tapper oljen?
Det er vel ikke alle som har tappeplugg. Da må du i så fall løse skruene i bunnpannen(kan bli griseri)og da får du nok ut mest olje. Skal du bytte filter også, du ta ned hele bunnpannen. Ellers har jeg beskrevet lenger nede hvordan jeg syntes det var en grei måte å gjøre det på som "hjemmemekker". Ellers anbefales å bruke søkefeltet oppe til høyre.  :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #9 på: Ma.,29,Juni,2009,22,01 »
Ved å ta ned bunnpanna får du ut ca 1/3 av den totale mengden. En helt grei måte å skifte olje på.
Ønsker du derimot å "flushe" systemet  bør du ta av returslangen. På denne måten kan du hele på olje ned i peilepinnehullet mens oljen på den andre siden spyles ned i ei bøtte. Ønsker du derimot ikke denne løsningen vil det fungere å ta ned bunnpanne en 2 - 3 ganger.

Jeg gjorde dette når jeg fikk automaten full av vann, og det fungerer helt utmerket.

Det finnes mange "aftermarket" bunnpanner til jeep som har tappeplugg som gjør oljeskiftet 100 ganger enklere. Du får også kjøpt high-volume bunnpanner som rommer en quart ekstra med olje.

En grei rutine er å bytte alle oljer på bilen hver vår eller høst. motor,automat,transfer og differ.

Til info så får man også kjøpt difflokk til både dana44 og dana30 som også har tappeplugg for å gjøre en slik service mye lettere.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget xzone

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #10 på: Ti.,30,Juni,2009,21,37 »
Hei

Har nå fått byttet ca 8 liter av totalt 10 liter olje, men kassen girer ikke skikkelig enda. problemet er når jeg ligger i ca 20 km og den girer over til andre gir. da begynner den å hakke. opp og ned hele tiden.
Noen ide om hva det kan være når det ikke hjelper å bytte olje og filter? kassen er overhalt for 2 år siden og motor og kasse har gått 136000km så den skal være ok.

Hvis jeg kjører under 20 km funker alt fint, og kjører jeg i 30 km eller over funker den perfekt også.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #11 på: Sø., 5,Juli,2009,14,39 »
Kan kanskje være noe med giringen, følere eller noe sånt.
Har du strammet banda riktig?
Det skal gjøres egentlig ved hvert oljeskift. Står hvor mange nm de skal draes til i verkstedhåndboka. Viktig med nytt filter også.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #12 på: To., 9,Juli,2009,15,19 »
få strammet bånda i kassen.det tror jeg vil hjelpe mye.jeg kjører på dextron 3 på jeepen min og på rodden som har a500 kasse og det funker fint.men får se i neste uke når jeg skal begynne og dra på ei 2 tonns campingvogn.
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget xzone

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #13 på: Lø.,11,Juli,2009,21,27 »
få strammet bånda i kassen.det tror jeg vil hjelpe mye.jeg kjører på dextron 3 på jeepen min og på rodden som har a500 kasse og det funker fint.men får se i neste uke når jeg skal begynne og dra på ei 2 tonns campingvogn.

Noen som kan gi meg noen tips ang. straming av båndene? nøyaktig hvor ligger disse og hvor mye skal de skrues til? noen som har bilder av hvor jeg finne stramme skruene?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Jeep Grand Cherokee 5,2 V8. problemer med automatkassen
« Svar #14 på: Sø.,12,Juli,2009,00,59 »
det er 2 strammeskruer. en til kickdown, som sitter på utsiden av kassa, venstre side. med en kontramutter for å stramme. Og en skrue inni kassa. du ser den siste enkelt ved at det sitter en slags vippearm ut mot ene kanten på kassa, innerst på den armen sitter en det en skrue med en kontramutte rpå. løsne mutterne (5 - 6 turn) for å kunne justere band-skruen.
Det står vel beskrevet at man skal løsne strammeskruen til banda med 1 - 7/8 turn før man strammer  ;D
Begge strammeskruene skal så strammes til 8nm.
låsemutteren til kickdown skal strammes til 41nm.
låsemutter inni kassa skal strammes til 34nm.
Oljepanna skal strammes til 17nm.

Og en liten PS til slutt.
CAUTION: If Adapter C-3705 is needed to reach the
adjusting screw (utsiden av kassa), tighten the screw to only
5 N·m torque.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.