Teerex,
I den offisielle (vel?) Daimler-Chrysler-manualen er det en tegning som viser at releet skal være under vakuum-reservoartanken, under høyre lykt. Det var dette jeg gikk etter. Men ok, i mangel av inspeksjonskamera kan jeg jo ta Dremel og kutte et hull i plasten under den andre lykta også og se om det likevel skulle sitte der. Jeg ga for min egen del opp å følge ledningene nedi der og brukte PC i stedet... For alt jeg vet kan det jo være noe annet i 2.7 dieselen også.
Det dyre releet jeg fant var fra Airtex (ikke mye utvalg på ebay.co.uk da jeg sjekket), så det er kanskje bedre enn "Kina-kopi" - jeg har gått ut fra at dette er boltet til karosseriet for å gi det bedre kjøling, mistenker (flat profil, innstøpt i epoxy osv) at det er et solid state (transistor)-rele som har litt varmetap når det leveres mye strøm, og at det kanskje går litt for varmt, siden det er kjent for å ryke. Kanskje jeg finner en alu-kjøleribbe å sette det på i stedet, og plasserer det på et bedre sted, hvis ledninger rekker.
Ellers ok, det er sikkert forskjell på EGR på forskjellige motorer, bensin vs diesel osv.. Jeg bare tenkte som så at hvis EGR-ventilen har en viss forutsigbar funksjon (styrt av vakuum + solenoidventil) er dette mest sannsynlig lagt inn i ECU og hvordan luft (evt +eksos) / drivstoff blanding skal være ved ulike turtall og pådrag. Særlig siden EGR på denne motoren er stokk dum gammel type ventil uten noe sensorfeedback til ECU. "Programmet" til ECU'en forutsetter vel at motoren går som normalt, riktig forbrenning på alle sylindre, riktig turbotrykk, riktig dieseltrykk, sprekkfri manifold osv. Med en gang noe av dette begynner å avvike mye fra det normale, er det vel ikke rart om motoren ikke går helt som den skal, tenker nå jeg bare, selv om det sikkert er litt adaptivt. Det er ikke luftmengdemåler (MAF sensor) heller på en VM 531 etter hva jeg forstår, så det vil være grenser for hvor mye den klarer å kompensere for feil? Vil tro at hvis man "chipper" motor (ECU) at man kan gå utenom sånne ting som at EGR er fjernet. Da får jo alt en "ny profil" basert på analyse av motoren i utgangspunktet, sensordata osv.
Jeg prøver nå bare å finne feil og forbedre ytelsen ved å eliminere dem. Har en dieselsystemrens fra Relekta (Orion 263 Ekstrem Diesel Rens) på tanken nå (bare gått få liter gjennom siden dette ble fylt på i helga, det er fordelt på ca 50-55 liter diesel i tanken), men har ikke vært over filter, pumper osv. Sikkert en god ide å få sjekket dieseltrykk, men vet ikke om jeg har utstyr til det (ennå). Glødeplugger er bare testet på motstand (og at de får spenning) - dette ser helt fint ut - har ikke skrudd dem ut og testa dem i friluft. Skulle det være nødvendig? (Kan de måle fint kalde, men ikke gløde som de skal? Kan de vel kanskje?) OK, får kanskje ta enda en sjekk på glødepluggene. Kan jo være at kaldstartproblem og dårlig effekt i motbakker med varm motor viser seg å være to forskjellige problemer.
Stoler uansett ikke på at alle dysene er like gode, og vet som nevnt at jeg har en eksoslekkasje, muligens i manifold, (blir tydelig verre ved varm motor). Så det er mer feilkilder å finne ut av. Men kanskje siste supernøye sjekk på glødeplugger før sjekk av dyser. Har bare litt for lite fritid til disp om dagen til å stå på huet under panseret, ferien er slutt dessuten...så det går ikke med stormskritt.
Men...jeg er en tålmodig sjel...og motoren kan bare bli bedre! Ikke merket den store forskjellen etter rensing av EGR-ventil, det skal kanskje innrømmes.