www.jeepclubnorway.no
Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: teerex på Fr.,19,November,2010,19,50
-
10 år gammal bil, kjørt 8 år i Arendal og sikkert godt salta.
Ulyder foran.... titter under og finner nedenstående skade.
Hva nå? Koble ut stabstaget på motsatt side og kjøre uten?
For det er jo ingen enkel reparasjon sånn på sparket (når man ikke har mekkegarasje tilgjengelig).
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/stabstag1.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/stabstag2.jpg)
-
Slipe og sveise er vel tingen her.. Og selvfølgelig masse Tecktyl etterpå. Ikke noe 5 min jobb nei, men burde ikke være det store heller.
-
Nei men bør vel kanskje gjøre samme operasjon på andre siden, ellers ryker det vel der også.
Blir spennende å se hvordan kjøreegenskapene blir uten stabstag ???
-
Ingen vits å reparere på høyresiden, fjærfestet har en annen konstruksjon pga. trackbar'en og er tydeligvis ikke like utsatt.
Tok vekk stabstaglinken og bilen ble igjen grei å kjøre, iallefall på vinterføre:
Flere bilder:
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/stabstag6.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/stabstag3.jpg)
Nei den har ikke vært åpen under, eller i åpningen opp mot fjæra. Men begge steder var det bare å plukke vekk restene.
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/stabstag4.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/stabstag7.jpg)
-
Fy f***! Fyyyyy f***!
Rust ække til å spøke med på understell gitt!
-
Nei men heldigvis ingen trafikksikkerhetsbombe pga. stabstaget. kanskje værre hvis hele fjæra faller ut :o
-
Har kjørt 40 mil idag uten stabstag foran. Merka ingen negativ forskjell på kjøreegenskapene.
Så det er nok helst på sommerføre i krappe svinger eller unnamanøvre at den har sin misjon.
Bilen har forøvrig ikke rundet 100.000 km ennå.
-
Hmmm, ille :'( Tror jeg ville gått for ny skål til fjæra, hvis den kan skaffes da? Spørs om bilen har gått mye på salta veg ja, og kanskje stått i oppvarmet garasje i tillegg, det akselererer prosessen.
-
ja fjæra bør nok få ny skål. får sjekke litt på nettet om det finnes slikt å skaffe.
Selve omramminga der virker tykk nok i godset.
-
Tror nok at jeg hadde plukket ut akslingen og levert den til smeden.. En som er flink på stålarbeid, fikser nye fjær fester på et øyeblikk..
-
Jo men regner med at man kommer greit til for høvelig rep. uten å ta av akslingen helt, når man løsner demperen og tar vekk fjæra.
-
This sucks man... ikke mulig å få tak i ny brakett altså?
Blir vel til å ta av akslingen kanskje.
Skåla som fjæra hviler på er stort sett bortrusta.. så det er jo skummelt.
9 vintre i Arendal altså... eller i fjæra (altså i havfjæra).
Må ha nye bremserør foran i samme slengen.
-
PÅ tide å få fikset denne bilen kanskje. Her er et sjokkbilde:
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade1.jpg)
Slik ser det ut på høyresiden.. alt OK der. Bare små antydninger til overflaterust noen få steder:
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade2.jpg)
Fjærbrakettene fås nok ikke levert som løs del selv om det står et nr. på dem:
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade3.jpg)
-
blir vel fram med noe 2-3mm plate og sette i gang detta? :)
Ser jo delvis kurrant ut å sveise i sålenge man får slipt vekk litt driiiit..
-
Ja må bare ta ned hele akslingen først.
Får skifte indre simmerringer og drivleddmansjetter og sjekke hjullager og bærekuler i samme farta. Må også skifte bremserør i følge mekaniker.
Det er jo 3 (4) reparasjonsalternativer:
1: Bygge opp en ny brakett ved hjelp sveisekyndig personell. Har MIG-sveis selv men føler meg ikke 100% kompetent på en såpass stor jobb.
2. Bytte hele akslingen mot en fra huggeri. Og så skifte over diffklumpen siden jeg må ha korrekt utveksling og min har vari-lok og bare er kjørt 100.000 km.
Må det måvel shimses og greier da?
3. Kjøpe aksling fra huggeri og få dem til å kappe av den biten av hylsa med braketten (spare masse frakt), og så kappe av brakett og sveise den på min aksling.
4. Vinne i Lotto og bestille fabrikkny aksling :D
-
Jeg ville tatt av akselen og pakket inn alt som ikke skal sandblåses,hvis du ikke har utstyr få noen til å sandblåse godt rundt der den nye biten skal på plass,gjerne etter at det rusta feste er fjernet.Får å lage nytt feste/skål ville jeg klippt biter av en plzzakartong el lign for å lage en mal til utskjæring av 3 mm plate.kan lages i flere deler og teipes sammen til noe som ligner veldig på det som er ,ta de teipede pappbitene og legg de på ei stålplate og merk opp.punktsveis bitene sammen og prøv den på akselen og slip og tilpass den punktsveiste delen før du sveiser den fast til akselen,Ser det riktig ut så er helsveising av alle skjøter.Høres ut som endel jobb og det er det..det er det ingen tvil om.gjør du tilpassing og punkting selv så får du en sveiser til å helsveise for deg.
-
Ja det var kanskje en god idé det du sier der. har jo mål for posisjonen på høyresiden som er i orden også så det skal vel være mulig å snekre til noe.
Men et nytt problem at det er rustent også på baksiden, ved støtdemperfestet. det er jo samme braketten som den er festet til. Skal ta et nytt bilde.
Er nesten ferdig med å ta ned akslingen. Mye rustne bolter og mutre så tok litt tid. Men utmerket arbeidsvær ute ;)
-
3. Kjøpe aksling fra huggeri og få dem til å kappe av den biten av hylsa med braketten (spare masse frakt), og så kappe av brakett og sveise den på min aksling.
4. Vinne i Lotto og bestille fabrikkny aksling :D
Tror det skal finnes en skadet/krokete Dana 30 fra en frontskadet WJ her i Trondheim, jeg kan sjekke litt rundt det hvis det er interessant? Så kan akslingen eventuelt kappes og sende deg det du trenger av fjærskål og stabstag feste.
Ny aksling er ikke så svindyrt, US Autoparts her i byen leverte en ny Dana 30 til en 2000-ett eller annet Dodge Ram, tror det var rundt 20-25 tusen, men mye penger for å bytte fjærskåla ja :)
-
Takk det hadde vært veldig flott hvis du kunne sjekke det.
Jeg trenger jo bare fjærskål som er i ca samme tilstand som på motsatt side, ikke fabrikkny men ikke full av rust eller gjennomrustet.
Hvordan min har rustet vekk er jo egentlig en gåte.
25 tusen er litt mye ja.. hadde håpet å fikse rep. til en brøkdel av det da.
Et huggeri i sverige har mange WJ men det blir jo mye frakt og moms og greier på sånne tunge saker.
Sånn ser den ut bakfra:
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade4.jpg)
-
Fant en label på diffhuset med PN: 610951.
Ifølge http://www2.dana.com/pdf/XGI.pdf så e det da en Jeep Super 30/186 Front 2000 WJ CV w/ABS :)
Og her finner man materialtabell for WJ fra side 21 http://www2.dana.com/pdf/X510-6.pdf
Ser at Dana kaller vari-lok for hydra-lok.
Jeg trodde at drivleddene foran var CV-ledd men det er vanlige knutekors med CV mansjett ifølge plansjen men det er vel feil.
-
Ser at Dana kaller vari-lok for hydra-lok.
Jeg stussa litt over dette når jeg demonterte diffen min, det sto hydra-lok på diffbremsen, tenkte kanskje det var "lokale variasjoner" :)
Er forresten litt knotete å bytte simmeringene til stikkakslingene, kan være litt vanskelig å få de helt riktig plassert i hylsa, jeg måtte gjøre jobben to ganger da lekkasjen fortsatte etter første forsøk.
Skal sjekke ang. akslingen i morgen!
-
Venter i spenning på hva du finner ut om akslingen :)
Her er bilder etter dagens økt. Ser ikke så bra ut, braketten er rustet videre bakover. Så å bygge opp ny brakett er isåfall litt av en jobb.
På høyre side var det både litt lekkasje på simmering drivaksling samt at indre klemme på drivleddmansjetten var løs (det var den forsåvidt på begge sider). Så det var en blanding av fett og olje på høyre side.
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade8.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade9.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade10.jpg)
Til venstre for diffen er det rust, til høyre for diffen ikke rust. Stadig pussig sak....
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade6.jpg)
-
Auda,den så verre ut en jeg trodde,da er bare å kutte den delen fra en annen aksel el bytte hele.Hvorfor den ene siden ruster så hinsides mens den andre er i fin form er det ikke lett å si noe om,men etter å drevet med gamle biler i altfor mange år så har jeg sett at karrossei og ramme er mer rusta på venstesida,altså mot møtende trafikk,det gjaldt også fjærskålene på de 3-4 bilen jeg har bytta på de siste årene(McPherson fjæring)Det er vel spyling og atter spyling med vann som gjelder,spesielt på vinteren.
-
Neste gang blir det en bil som har gått på finnmarksvidda eller et sted det ikke saltes noe særlig. Sørlandet er vel relativt ille ser det ut til :-X
Men at noe har vært mangelfullt inni den braketten vedr. korrosjonsbeskyttelse fra fabrikken vil jeg da sterkt anta.
-
Man skulle jo tro det har manglet noe på den fra fabrikk ja..., men spyling om vinteren er jo også veldig viktig da om man kjører på saltede veier. Har aldri sett noe lignende og har sett under mange 80 og 90-talls XJ-er som har gått her i Telemark/Vestfold området som de også salter mye om vintrene og de har ikke vært i nærheten engang!, så noe rart må det være!
-
Braketten var jo relativt tett under med ei plate (som er borte på bildene.. var tynt som papir) med et par dreneringshull i. Disse kan jo ha gått tette og så har det blitt stående saltlake inni der eller noe...
-
Har sendt deg mail teerex :)
-
Står en krasja 3.1 limited på Sortland. Har stått der siden i fjor høst. Mulig delebil?
-
Rustys offroad har disse.. men dessverre ikke laget til WJ
(http://www.rustysoffroad.com/media/catalog/product/cache/1//9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/c/rc-cssm-1.jpg)
men ikke umulig å lage noe lignende til WJ da
-
Takket være vår eminente Chryslercrap så blir det vel en løsning på problemet til slutt :)
Han har nemlig vært ute å kappet litt.
En liten jobb med festeøret til stabstaget (bøyd pga. kollisjonsskade) og en omgang med slipedings eller sandblåsing samt stoffing så skulle den være brukbar.
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/brakett6.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/brakett5.jpg)
Ikke noe puslete dimensjoner på det akslingsrøret....
-
ville vurdet å hevet bilen noe når man først skal skifte braketten:)
-
Ja du har helt rett i det.
Har liggende 2" hevesett fra ORV Rugged Ridge med nye dempere ;)
De spacerne var heldigvis svarte og ikke røde....
Fulgte med sånn flott verktøymappe.. tilfeldig valgt nettbutikk: http://www.jeepsandstuff.com/18415-80.html
(http://www.omix-ada.com/images/item/normal/18415.80.jpg)
-
Noe nytt å melde her teerex? Fått orden på akslingen?
-
Hei, venter på diverse deler fra jeep4x4center.com, var vel litt for sein å bestille da (12. mai).
Har ikke fått sporingsnummer.. må vel mase om det.
Holder på med andre prosjekter i mellomtiden (veteran-MC og båt).
Men må ta tak i saken i neste uke, trenger nemlig bilen snart ::)
-
"neste uke" er visst lenge siden nå (på dagen 3 mnd) :-[
Men fikk nå en haug med div. deler fra morris/4x4jeepcenter i slutten av mai iallefall.
7-8 mnd ute av drift er jo litt lenge.. men har jo spart masse km på forsikringa :P
Men nå er akslingen sveisa iallefall.. må vel levere den på merkeverksted for skifte av bærekuler og simmerringene i akslingen?
En bilmekanikervenn ga opp.. uten rett verktøy >:( Ikke noe jobb for personbilverktøy.
Har mye ferie tilgode nå.. så blir vel tid til å gjøre ferdig greiene snart.
-
Du sparer masse penger hvis du kjøper deg verktøy fra USA til å bytte bærekuler. Kjøpte meg ei c-presse til 1000kr og gjorde bærekulejobben selv.
-
Noen ala dette kanskje? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_111&products_id=960
eller til en brøkdel av prisen http://www.harborfreight.com/four-wheel-drive-ball-joint-service-kit-4065.html
men skulle jo hatt et skikkelig sett.. det er jo skrå flater og da blir det kanskje litt vrient uten de rette adapterne ?
Her en fin write-up http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=539296
og her http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=496958
-
Men nå er akslingen sveisa iallefall.. må vel levere den på merkeverksted for skifte av bærekuler og simmerringene i akslingen?
En bilmekanikervenn ga opp.. uten rett verktøy >:( Ikke noe jobb for personbilverktøy.
Ang. simmeringene ja.. kanskje like greit å få byttet disse på verksted, hvis det ikke blir tett (fortsatt lekkasje) så kan du iallefall klage på jobben (jeg måtte gjøre jobben 2 ganger..) og det er en stor fordel å ha en stor tersj for å utvide diff huset litt når innmaten skal inn igjen, bare et tips :) Jeg gidder ikke denne jobben flere ganger på min bil..
-
ja men spørs jo om jeg har klagerett siden det blir meg som skal stappe stikkakslingene inn igjen.
Men det har seg slik at det er naboen min som eier merkeverkstedet så litt klagerett må jeg vel ha uansett :)
Noen ganger må man bare overlate jobben til ekspertisen.
Den spesialtersen/sprederen til diffen koster jo $ naturligvis
http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=1314&gid=5 pluss http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=269&gid=5 totalt $ 383
Monteringsverktøy for akseltetteringene http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=171 pluss http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=325 eller http://completeoffroad.com/i-122839-inner-axle-seal-tool-dana-30-44-and-60.html
Her er avdragersettet for bærekulene også http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=1691 pluss http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=169 pluss http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=160
totalt $ 368
Altså en 5-6000-lapp + frakt for originalverktøyene.. pluss kanskje denne http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=305 til å skifte pinjongtetteringen, kr 650 til. Neppe så aktuellt alt det derre uten et spleiselag :)
-
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-1-BALL-JOINT-DELUXE-SERVICE-KIT-REMOVER-INSTALLER-/350445438678?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item51982d06d6
Dette er settet jeg kjøpte. Trengte bare noen skiver til å legge mellom så løser det seg :) Ville i hvertfall gjort den jobben selv. Den er litt tung hvis de sitter godt, men den er ikke vanskelig.
-
Helt maken til dette altså.. bare mye rimeligere :) http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_111&products_id=960
-
Verktøyet for å ta ut diffklumpen var jo et problem å finne lokalt..
Ser at RSA (Fiat/Alfa importøren) har overtatt Jeep.
Tro om de overtar spesialverktøy etter Bertel-Osten også ?
Har problemer med å finne verksted i Harstad som har verktøy for demontering av diffklumpen på min WJ (for å skifte simmerringer på hver side av diffhuset).
Den gamle forhandleren her sier de har returnert spesialverktøy som de pleide å låne av Chrysler-importøren tidligere.
Se vedlagt bilde...
Et lokalt verksted hadde nylig demontert diffen bak, men huset er jo av alu der. Den løsnet uten spesialverktøy sa dem.
Men foran har jeg prøvd med slagters uten at noe rikker seg. Kanskje oppvarming er knepet?
-
Verktøyet for å ta ut diffklumpen var jo et problem å finne lokalt..
Du har vel ikke et Scania verksted i nærheten da? Godt mulig at de har både verktøy og kunnskap, diffene havarerer med jevne mellomrom på Scania :)
-
Joda har Scaniaverksted her. Men var innom et Volvo last og bussverksted, de hadde ikke vært borti dette verktøyet eller problematikken.
Samme sak ved et annet verksted som er spesialister på US biler og også driver med dragracebiler.
-
Ja da viste det seg at VW LT (4x4?) ble levert med Dana-akslinger så et passende verktøy fikk jeg da lånt gjennom VW-systemet.
Tipper det er noen tonns trykk på verktøyet når det er strammet, men best å ikke ta i for mye, da kan diffhuset ødelegges.
Verktøyet består av 20 mm flatstål men det bøyer seg faktisk litt i lengderetningen under presset.
Shimsene på hver side av diffen var jo forskjellig tykkelse naturligvis så lurt å merke dem godt.
Samt merke lagerskålene, de ramler jo fort av.
Noe rust i det korte akslingsrøret, det var jo denne på siden at akslingen var rustet utvendig også da.
Takket være Biltema glidehammersett til kr 160 så gikk jobben greit med å få ut diffen.
Gjenstår da bare å få presset inn de nye tetningene uten å ødelegge dem (har 2 i reserve da)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0577.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0578.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0579.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0580.jpg)
-
Blir snart bil igjen da :)
-
Ja det er slett ikke umulig at det blir bil igjen snart.
Km-telleren står nå fortsatt på 100.000 slik den gjorde det i januar så den må da ha noen mil igjen å kjøre ;) Det blir en langdryg men billig reparasjon. Gjenstår litt overflatebehandling og småtteri.
Har kjørt litt Mazda E2000 4x4 og Transporter T5 4motion (firmavarebiler) og moped siden da, men nå er det jo snart vinter og da er det jo jeepen som absolutt er tingen.
-
kveldens jobb.. gikk jo greit med heimelaget verktøy av div. biltema-greier.
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0584.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0586.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0588.jpg)
-
Bra du tar masse bilder teerex, keep up the good work :)
-
Har du fått fikset døren også nå? ???
-
Har du fått satt døra på da?
-
Åssn bytter jeg bilde da? Det kom jo automatisk
-
Har fått sveist ferdig (måtte reparere mitt 24 år gamle MIG/MAG sveiseapparat, brytern var gått i stå, men forsåvidt piece of cake å fikse).
Vil forøvrig benytte anledningen til å skryte av Biltemas sandblåsepistol http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Sandblasepistol/ som fungerte helt utmerket.
Det ble jo nesten gøy å sandblåse med GL80 sand http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Blasesand/ :)
19. november er det 1 år siden stabstagfestet ramlet av.. så da bør bilen være ferdig ;D
Og 6 mnd siden bilen ble forflyttet for egen maskin.
Har nesten satt ny rekord i treg reparasjon, men det var jo stadig nye ting som burde skiftes og som var glemt bestilt, samt spesialverktøy til ditt og datt som skulle tas i samme slengen....
PS! Jeg trodde teerexII var blitt fjerna nå... (en kjenning med spøkefull humor).
-
Takket være deg, sjekket jeg konas bil, og synet var trist; ikke like galt, men på full fart å bli det ! Kappa vekk en bit, og sveisa inn nytt stål, så jeg tror det varer så lenge vi har bilen ! Merkelig at det er venstre side det ruster på ?!? Høyre side er helt fin.. Hvilke årganger har denne "feilen" ; for det var det første jeg tenkte når jeg så hvilken forskjell det er på høyre og venstre side...-svikt i en eller annen fase i produksjonen mhht korrosjonsbehandling..
-
Min bil er produsert i januar eller var det februar 2000, ifølge etiketten i førerdøra.
Hvor var den biten du måtte kappe vekk da?
Denne fjær/demperbraketten er jo forskjellig på venstre og høyre side, iallefall foran der festet for stabsstaglinken er.
Så om det er en kombinasjon av dårlig produksjon/rustbeskyttelse og mye veisalt på midten av veien kanskje....
Men inni selve akslingsrøret (det korte på venstre side) var det mye lagvis rust som jeg fikk fjernet med skrujern og roterende stålbørste.
Det kan jo også være at tidligere eier i Arendal har eiendom ved havet og bilen har vært parkert litt nært sjøen med venstre side. Men det blir jo spekulasjoner. Originalfelgene bar iallefall preg av en del korrosjon.
-
Strålende vær og temperatur idag, ypperlig for grunning og lakkering utendørs :D
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0606.jpg)
Donordelen/utgangspunktet for reparasjonen:
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/brakett5.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0615.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0610.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/aksling1.jpg)
For sammenligning:
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/rustskade6.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/aksling2.jpg)
merket med reg.nr, skal innleveres til verksted for bytte av bærekulene
-
Prøvde å starte bilen etter 6 mnd stillstand med batteriet frakobla.
Motorn starta nesten før jeg fikk vridd om nøkkelen helt :D Makaløs lettstarta motor denne VM-dieselen.
Verre var det kanskje at radioen spurte etter Code? Har jeg en kode tro?
-
Prøvde å starte bilen etter 6 mnd stillstand med batteriet frakobla.
Motorn starta nesten før jeg fikk vridd om nøkkelen helt :D Makaløs lettstarta motor denne VM-dieselen.
Verre var det kanskje at radioen spurte etter Code? Har jeg en kode tro?
Morro at den starta så lett da!
Det er helt sant at VM-en er lettstartet! :) Og om det er veldig kaldt så går det jo også like lett som alt annet :) Må innrømme at jeg er VM-diesel fan ;)
-
Ja så lenge glødinga funker så er det en fryd.
Fant forresten koden til radioen på en gul lapp bakerst i instruksjonsboka :)
-
Fikk simmeringen til Dana 30 pinjong/yoke idag. Hadde jo glemt å bestille den i vår fra USA (fikk bare v-ringen /støvtettinga da).
Oppdaget nettopp at den gamle støvtettingen var splittet, altså delt i 2 deler slik at den ene halvdelen har stått i ro.
Så da blir det å skifte begge deler selv om det ikke var noen spesiell lekkasje (bak er det derimot litt svetting).
Uoriginal simmering koster vel rundt $10 i USA.
Måtte punge ut 390,- for en original, ifølge posen kom den fra Klintberg & Way som vel er en svensk gigant innen deler.
Så er det jo en spesiell framgangsmåte siden det er crush ring i diffen, sånn at det skal bli korrekt moment på greiene.
-
Min bil er produsert i januar eller var det februar 2000, ifølge etiketten i førerdøra.
Hvor var den biten du måtte kappe vekk da?
Denne fjær/demperbraketten er jo forskjellig på venstre og høyre side, iallefall foran der festet for stabsstaglinken er.
Så om det er en kombinasjon av dårlig produksjon/rustbeskyttelse og mye veisalt på midten av veien kanskje....
Men inni selve akslingsrøret (det korte på venstre side) var det mye lagvis rust som jeg fikk fjernet med skrujern og roterende stålbørste.
Det kan jo også være at tidligere eier i Arendal har eiendom ved havet og bilen har vært parkert litt nært sjøen med venstre side. Men det blir jo spekulasjoner. Originalfelgene bar iallefall preg av en del korrosjon.
Kappa vekk en bit på størrelse med en fyrstikkeske der hvor stabstaget er festet. Der var det tynnt som papir. Ellers var det rimelig ok..
-
Dagens strek i regningen:
Ble oppringt av forhenværende Jeep-forhandler som skulle montere kuler, om at bærekulene jeg hadde kjøpt på ebay i 2009 som en del av et sett med bærekuler og styreledd til WJ viste seg å ikke være korrekte.
Nedre kuler var K3137 istedenfor K3185, passer altså til:
Jeep Cherokee 1984-1989
Jeep Comanche (downsize) 1984-1989
Jeep Wagoneer 1984-1989
Esken med to kuler i var dumt nok ikke merket med delenr. så jeg oppdaget jo ikke at det var feil selv om det sto på kvitteringen som jeg ikke finleste i 2009....
Eska til øvre kuler var merket K3134T som skal være korrekt nr. men disse var da litt lengre enn de originale ??? Lengde 111 mm (84 mm fra anleggsflaten til enden).
Hvorfor aner jeg ikke foreløpig, men settet var så billig (ebay) at jeg orker ikke forske på det når det finnes mere seriøse leverandører.
Endte opp med å bestille 2 originalkit (et delenr. for både øvre og nedre kule), til den nette sum av kr 2600,- + montering :-[ Det var lagervare i Norge.
Ifølge et annet verksted her med amcar som spesialitet koster disse "normalt" kr 5600,- for 2 kit :o
(Koster "uoriginalt" ca $120 fra nettsjappene i USA).
Så jeg kunne like gjerne ha bestilt kuleverktøyet og nye korrekte deler fra USA og gjort jobben selv.. men nå haster det litt da.
Forøvrig har http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=855100&b_id=855142 kuler på lager til grei nok pris.
-
Enda godt at man har vært forutseende på noen punkter og skaffet nødvendige deler på forhånd :)
Her var det sannelig begynte å ruste på splinesen inni leddet (fremre mellomaksling) så det var greit å få leddet skifta ut.
-
Hadde samme feilen på min, men det var i tillegg til rust litt slark mellom tusenspor og leddet. Tok å limte det nye fast med epoxylim, har holdt nesten et år nå og ingen vibrasjoner eller klakkelyder.
Reparasjonen av framakselen din ser bra ut og vil sikkert vare mange år
-
Joda.. her er mere plunder og irritasjonsmomenter: det tidligere "merkeverkstedet" /byens største bilforhandler greide å gjøre dette hærverket i løpet av en angivelig 6 timers jobb med min nylakkerte aksling (har ikke tatt bilde av alle skrammene da).
Og dette skulle de ha mye penger for også naturligvis. Jeg gikk jo ut fra at det var en rutinejobb på 1-2 timer max å presse ut og inn 4 bærekuler på en løs aksling... men neida :
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/skade3.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/skade5.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/skade4.jpg)
Her var det visst ikke mye spesialverktøy i bruk.
Det var jo eneste grunn til at jeg leverte inn akslingen hos dem, at de skulle bruke det rette verktøyet og ikke makt.
Forøvrig ble det brukt mye varme så lakken min brant vel nærmest opp (de har sprayet på litt karroseribeskytter noen steder for å dekke over det) :
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/kuler5.jpg)
Vann i gummimansjetten på helt ny bærekule. Dessuten metallflis slått opp som hindrer mansjetten i å sitte på plass.
Angrer bittert at jeg ikke bestilte det nødvendige verktøyet fra USA isteden, og gjorde jobben selv. Billigere.
Aldri mere bilverksted >:(
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/kule2.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/kule1.jpg)
-
Pussig med disse øvre bærekulene jeg hadde liggende fra før, de passer jo ikke med lengden selv om nr. på eska er korrekt:
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/K3134T.jpg)
De nedre kulene jeg hadde liggende (K3137) er til en annen jeepmodell, enda en gammel feilleveranse.. Så jeg fikk alt nytt originalt isteden.
Denne karen gjør det vel på korrekt måte (nei han er neppe i Norge):
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/154_0801_02_z1999_2004_wj_jeep_grand_cherokee_luxurycrown_ball_joints.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/presse.jpg)
Hva er den gullfargede adapteren til tro.. en annen Jeepmodell kanskje?
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/kule4dings.jpg)
-
det ser jo så enkelt ut her.. skjønner ikke hva som var problemet med dette verkstedet
http://www.youtube.com/watch?v=a3jjPouRdFw
-
Surt dette ja, og i tillegg har du lagt ned endel timer med arbeid i akslingen fra før. Skulle kanskje tro at et stort bilverksted hadde rett verktøy.
Du får gjøre det beste ut av det, regner med de nye bærekulene er hele og iorden?
-
De skulle ha over 5000 i arbeidspenger.. men det fikk de ikke. Jeg hadde jo ikke bedt dem om å gjøre jobben på den måten, jeg valgte dem pga. at de var merkeverksted sånn at det ikke skulle bli nettopp slike problemer....
5000 hadde vel vært for mye selv om jeg hadde kjørt hele bilen inn der.
Ja kulene ser jo greie ut, det er original Mopar. Aner ikke hvordan de har montert dem, håper det ikke var med overdreven bruk av varme.
Får presse inn litt fett da.
Pinlig at jeg har hatt feil billigkuler liggende siden 2009 uten å sjekke dem men man kan jo ikke få med seg alt heller.
Gjenstår bare å skifte pinjong/yoketetningene, måtte innom biltema og kjøpe 28 mm kopp til mutteren, som også går til mutrene på nedre bærekuler.
Får finne fram noen bokser med grunning, lakk, understellsmasse og hulromsbeskyttelse og kanskje bli ferdig med denne akslingen snart :)
Har bygd telt over bilen så det kan nå bare regne.
-
Nattens økt.. tar alltid mye lengre tid enn planlagt disse mekkegreiene, når man skal prøve å gjøre ting etter boka.
Skiftet tettering og støvring på diffen, litt plunder med moment og greier.. i området 0,5-2 Nm og 200-350 Nm, liksom det er store forskjeller ja :o
Med brukbar liten fiskevekt og 10 cm arm gikk det greit å måle 0,5-2 Nm-området relativt nøyaktig.
Biltema redder dagen med deler til fabrikering av spesialverktøy ;) Samt et variatorverktøy fra snøskutertiden.
Prosedyren fulgt etter servicemanualen.. satsert på at det blir bra da.
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0638.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0643.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0637.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0636.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0634.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0635.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0639.jpg)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/IMG_0642.jpg)
-
Blir snart bil igjen da :)
Hmm du skrev visst dette for 2 mnd siden.. utrolig hvor fort tiden går :P
-
Ja det blir kanskje snart bil igjen, ca 1 år forsinket :o
Mista hele godværshelga pga. sommerinfluensa.. men rakk dette ikveld iallefall. Mangler bare et par strøk lakk så...
-
Du sparer masse penger hvis du kjøper deg verktøy fra USA til å bytte bærekuler. Kjøpte meg ei c-presse til 1000kr og gjorde bærekulejobben selv.
Ja jeg hadde spart mye tid, penger og ergrelse om jeg hadde gjort det istedenfor å levere den inn på såkalt "merkeverksted" >:(
Men ny høst, nye muligheter nå :)
Skjønner forøvrig fortsatt ikke at bærekulejobben skulle være så fryktelig vanskelig for verkstedet at de måtte bruke 5-6 timer med voldsbruk og varme.
I utgangspunktet skulle det ikke koste så mye mere enn ei C-presse (de fikk tross alt løs aksling innlevert). Men i etterpåklokskapens navn...
Lurer forresten på om jeg har 2000 WJ med norges laveste km. stand ;)
Dagens update med et før og etter-bilde:
-
Dårlig verktøy eller feil bruk ?
Skulle skifte endeleddet på pitmanarmen, så knakk Biltema-dingsen med varenr 19-1254.
Skulle ikke skifte for at kula var spesiellt slitt men fordi det er så lett å komme til når forakslingen er ute.
Prøvde å varme litt opp først men kanskje ikke nok. Og varmet mens avdrageren satt på. Kanskje bedre å sette den på etterpå, den svekkes sikkert av varme. Vanskelig å komme til for å slå oppå leddet, må ha lang tung ting ned gjennom mottorromet da (nei det må man ikke, det er jo bare å dreie på rattet....)
-
Kjøpte en kraftigere kuleutpresser på BilXtra, den kosta over 300 men gjorde da jobben.
Mulig at Biltemas også hadde gjort jobben men de tåler ikke allverden.
Et par velrettede slag mot pitmanarmen så løsnet iallefall sakene.
Dagens jobb ble bytte av 4 endeledd. Særlig de på tie rod satt ganske fast kan man si så det var litt pes og mye CRC.
Fant en passerspissgreie som var velegnet til å måle avstand fra tie rod enden til sentrum av under siden av kuleleddet for å sikre samme avstand på den nye.
-
fantastisk jobbevær ute i natt med 14-15 grader :)
Siden alt med WJ tar (minst) 3 ganger lengre tid enn beregnet må man ta natten til hjelp.
Fjærklemmene jeg hadde liggende fra 80-tallet ble plutselig veldig nyttige igjen.
Jeg snudde fjærene opp ned og byttet høyre-venstre, orket ikke gjøre noe mere med dem.
Det var samme merkelapp på begge fjærene så antar de er identiske.
Tettet igjen hullet i toppen av fjærskålene med små glassfiberskiver jeg hadde liggende, samt RTV silikon mellom gummien og skåla.
Akslingshylsa har jeg foret innvendig med 50 mm (utvendig målt) plastrør, de passet som hånd i hanske. Unngår vel rust i hylsa da kanskje. Men det var jo kun venstre side det var et problem, det er jo også kortest lengde.
-
Litt framskritt dag for dag
-
Artig å se at noen legger så mye tid og jobb i en bil som denne.. :)
-
Det er ikke så mye jobb egentlig, bare jeg som er litt lat og mangler garasje så alt tar liksom lengre tid :)
Og slike rustskader er vel heller ikke helt vanlig, bare min uflaks.
Regner med at jeg må slite med bilen noen år så like greit å gjøre det skikkelig. Kan jo ikke skrote bilen heller med km. stand 100.500 :P
Og EU kontroll skal den jo også gjennom.
Hadde jeg villet gjøre ting helt skikkelig så hadde jeg vel pulverlakkert aksling og alt sammen ;D
Må sikkert ta en sjau bak også, sikkert noe lekkasje og dårlig håndbrekk, rustent bremserør osv. der da.
Skal jo montere hevesett bak også uansett da. Litt rart å bare heve framme liksom :D Selv om det er framme det kniper med plass til dekkene.
Har mekket lite bil de siste 20 årene (har blitt mest båt, MC, snøskuter og lignende) så dette er liksom et come-back på den fronten, for å finne fram kunnskapene og verktøyet igjen.
Forøvrig irriterende at noen av gummimansjettene på endeleddene til styringa er slik konstruert at de blir liggende å gnage mot knokkelmetallet og dermed sikkert går hull på etter x antall mil.
Må prøve jevne ut metallet eller legge tynne plast eller rustfrie metallskiver mellom kanskje.
Jeg la skiver mellom gummimansjettene på bærekulene og knokkelen for å hindre slitasje fra sand og skitt og salt som legger seg i mellomrommet der, evt. at mansjetten kan falle nedover noen mm.
På nedre kule er det litt trangt, men var heldig og fant syltynne rustfrie store skiver, som antagelig stammer fra sjøvannspumpa på en påhengsmotor.
-
Har forresten nytt bremserør/slange som går fra gulv til bakaksling liggende (nytt i eske) du skal få det hvis du har bruk for det, jeg trenger det ikke.
-
Har du solgt WJ'en nå, Chryslercrap?
Takk for tilbudet, men det er sikkert det røret jeg kjøpte sammen med frontrørene i sin tid.
Det ser slik ut:
(http://www.usaparts.lt/img/items/Images/52128096ab.jpg)
-
Ja, solgt for et par mnd. siden. Er nok samme del som på bildet ja, jeg bestilte to stk. fra rockauto :P
-
kveldens økt:
Slipte til slutt ned en relativt skarp kant under knokkelen der gummimansjetten til endeleddet på stag fra pitmanarm ligger an mot knokkelen. Antar det er litt av forklaringen på kort levetid for gummimansjetten. Alt handler om detaljer :)
Fikk også testet at vari-locken funket. Fylte på olje og låste av pinjongen, snurret noen runder på en felg for å prime gerotorpumpa, og så var det bom stopp når "diffsperra" kom på ;)
-
endelig ferdig og klar for PKK kontroll, regner med at det blir bakakslingsområdet som blir neste fixeprosjekt men det går nok greit.
Nå er den kun hevet foran, det ser jo ikke så tøft ut ...
-
Tok en slik $1000-dollars bestilling fra Morris med diverse ting og tang og deler man trenger eller kanskje får bruk for, bl.a. i forbindelse med oppgradering og nødvendig vedlikehold i bakstillingen, samt litt mere foran også, bl.a. JKS justerbar trackbar. Totalt 24 varelinjer :o
De har 10% rabatt på bestillinger for tiden så det ble $900, men frakten har jeg ikke fått opp ennå. Det blir vel et sjokk.
Det ble $200 i frakt i fjor på en relativt liten eske med ca. samme verdi, men denne eska blir nok MYE større.
Update: Og Morris har overgått seg selv ved å beregne frakt på kun $185 for en haug med stål og jern. Det var en positiv overraskelse.
Minner om at Morris har feil info vedr. håndbrekkbremsesko på nettsjappa. det står at det er kun til en side men det er til begge sider, det kitet 5011988AA. fikk iallefall bekreftet at det var feil idag, hadde tenkt å bestille 2 stk men det slapp jeg jo (tror de har fikset info nå etter beskjed fra meg).
-
Dagens sløsing med midler, styredemper bestilt fra Tyskland. Det er sikkert billigere alternativ og frakt fra USA. Men den ser jo tøff ut.
(http://i.ebayimg.com/t/JEEP-GRAND-CHEROKEE-WJ-WG-TRAILMASTER-LENKUNGSDAMPFER-NEU-/00/s/NzEyWDEwMjQ=/$(KGrHqVHJFIE92EZwDTUBPlTCeeJYw~~60_12.JPG)
-
Fikk 4 kolli fra Morris idag. 9-10 dagers leveringstid hit til det fjerne nord må da være ny rekord. Og så billig frakt i forhold til tyngde og volum på forsendelsen er nesten for godt til å være sant :)
Her et bilde av det meste av delelageret mitt for tiden. Får håpe det blir litt mindre etterhvert.
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/deler1_zpse22b1c49.jpg)
-
Vær litt obs på de røde poly-foringene til JKS-trackbaren, jeg sleit ut mine på noen måneder og fikk heftig wobbling på rattet.
Samme greia til Svensson også, han fikk tilslutt ovale hull til festeboltene.
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8370.msg54723.html#msg54723
-
Det ser jo ut til at du har orden på det ;)
-
hmm alltid er det nå noe som ikke funker bra nok og må moddes.. jaja :)
her en tråd om JKS foringene http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=545026
-
Bilen din blir vel så godt som helt ny. Litt av en kosejobb du har foran deg. Jeg ser at du har tenkt til å bytte ut de fire langsgående stabilisator armene - de litt kraftige armene. Høres litt voldsomt ut. Var det ikke en kurant sak å bare bytte ut foringene? Jeg spør fordi jeg må gjøre noe av det sammen snart da bilen "vaggler" når jeg tar foten av gasspedalen:(
-
Jeg bestilte de 4 armene fordi de var relativt billige, totalt ca kr 1300,- + mva ($55 og $60 pr. stk) og med samlet rimelig frakt med alle de andre delene så ble det i praksis nesten frakfritt for dem.
Det er ikke så veldig mye billigere med løse foringer og så slipper man hele jobben med å skifte dem :)
Egentlig skulle jeg ha bestilt de øvre armene foran også men jeg skulle holde meg under et visst budsjett og 2 av foringene står jo fast i akslingen der, og de øvre armene har ingen rust.
Det som ble anmerket på EU-kontrollen var dårlige foringer på øvre arm bak, altså A-armen. Den er svær, men relativt billig ($130) så derfor bestilte jeg ikke foringer til den heller. Slipper å tenke på rust også da.
Kosejobb hadde det nok vært om jeg hadde garasjeplass, men nå har det regnet her i flere uker og det er ikke spesiellt varmt her i nord heller. Men nå har jeg bestilt fint vær.
Håper at bilen blir som ny til slutt ja :)
-
du har nok pågangsmot da, og det ser ut for att du er en ganske habil mekaniker. jeg hadde ikke gjort all den skruinga vist jeg ikke hadde garasje :o
-
Jo takk, men jeg kunne nok ikke ha vært bilmekaniker. Jeg jobber altfor sakte :) Men er relativt nøye da.
Garasjen er for liten, dvs. det står en veteranbil der som er et annet prosjekt.
Ny garasje er under prosjektering, det blir jo en helt annen verden. 9 x 5,5 meter er planen, med 3,5 meter takhøyde midt på iallefall slik at bil-løftebukk er mulig å installere.
Men presenning går greit i nødsfall og jeg har arbeidsbenk under tak iallefall. Og finere/mindre oppgaver tar jeg jo inn i kjelleren.
Dessverre har det vært altfor lite sol i sommer, og da går ting litt sakte når man står ute og jobber.
Er det fint vær er det jo best å være ute, om mulig :)
-
Bilen din blir vel så godt som helt ny. Litt av en kosejobb du har foran deg. Jeg ser at du har tenkt til å bytte ut de fire langsgående stabilisator armene - de litt kraftige armene. Høres litt voldsomt ut. Var det ikke en kurant sak å bare bytte ut foringene? Jeg spør fordi jeg må gjøre noe av det sammen snart da bilen "vaggler" når jeg tar foten av gasspedalen:(
Lavere priser på alt av kontrollarmer osv. her http://www.o.teamgrandwagoneer.com/parts/GrandCherokee/Suspension/more3.html
$77 for 2 stk lower rear control arm og $115 for upper rear control arm ($135 med kula). Noen bedre ?
Og for sikkerhets skyld 15% rabatt til i morgen:
CYBER SUPER SALE HAS BEEN EXTENDED!
GET 15% OFF EVERYTHING IN OUR STORES THRU WEDNESDAY NOVEMBER 28TH!!
COUPON CODE: CYBERSALE
-
Tror jeg var heldig som fikk tak i et rustfritt fjærfeste på huggeri den gangen i 2011.
Stor takk til Chryslercrap på forumet her :)
Her en i Oppland med 2004-modell WG (fra facebook idag):
-
Løsning finnes nå , for den kutte og sveisekyndige :)
https://www.facebook.com/ClaytonOffroad/photos/?tab=album&album_id=1103967756311050
(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13246451_1103967776311048_2076806298242636597_o.jpg)
-
http://www.rustysoffroad.com/builder-parts/brackets-mounts/builder-coil-spring-mounts/rustys-front-axle-coil-spring-and-axle-mounts-wj.html
-
https://www.claytonoffroad.com/jeep_grand_cherokee_coil_mount_repair_kit_1999_2004_wj
-
De bildene tidligere i tråden som er inaktive pga. Photobucket abonnementstatus, kan nå sees allikevel.
Åpne følgende link i Chrome og installer tillegget. Så vises alle bildene igjen :)
https://chrome.google.com/webstore/detail/photobucket-hotlink-fix/kegnjbncdcliihbemealioapbifiaedg?hl=
Edit: Nå har photobucket fikset det, så alle bildene vises vel igjen uten noe plunder. Bortsett fra at de har fått vannmerke på seg, men det får nå passere :P