Min hadde akkurat samme symptomer forrige vinter. start ved 0 grader, og over så må man alltid gløde. start ved -4 grader, en del filing til før bilen startet, og den harket og røyk litt i en del sekunder før den gikk reint. start i under -8 til -10 grader = umulig. Selv ved gløding 20 - 30 ganger.
Feilkilde = en glødeplugg som ikke funket. Jeg tok elimineringsmetoden.
tok av alle hettene, satte en ledning fast på plusspolen på batteriet, og tok den andre enden og "touchet" så vidt borti toppene på pluggene. Alle skal gnistre, da funker pluggen. Der hvor det ikke gnistrer er pluggen gåen. mener jeg betalte 130 kroner eller noe på mekonomen for en ny plugg. Siden har den startet og gått uten feil selv i -15 til -20 grader ved kun å gløde en gang.
Om glødereleet er ødelagt så ville vel ikke gløding av noen plugger fungere, og jeg tviler på at du ville fått noe start på bilen i minusgrader i det hele tatt. Og den ville no vært VELDIG vanskelig å starte i bare noen få pluss grader. Merker det på min. Bilen MÅ glødes før hver start, selv om sommeren. Glødelampe lyset er der for en grunn, og releet justerer glødetiden etter hvor varm motoren er.