Modeller > XJ, MJ

Trenger hjelp til kjøp!!

<< < (5/5)

bmhe:
så den generelle oppfatningen blandt erfarne jeep folk er å styre unna 2,5 td ?
Synd, for det virker jo i utgangspunktet som en bra pakke bil/kraft.

Noen som har synspunkter på Cherokee vs. Blazer?

jeep siemens:

--- Sitat fra: simon på To., 6,September,2007,13,46 ---Noen som vet hva normal tilhengervekt er på en XJ ? Jeg har sett på en og det står 1500 kg i vognkortet.  For lite :(

--- Slutt sitat ---

Jeg kjører mye campingvogn med min 93mod ZJ 4.0 liter, kjører en liten 4,2m bjølseth og en 6.00meter bjølseth (ofte) og en 7.60m dethlef i ny og ne og bil og motor er helt konge  :D
Angrer ikke 1sekund, du merker fort hva du kjører da du putter på en campingvogn.

Rocker:

--- Sitat fra: Fighter på Fr., 7,September,2007,21,27 ---Ja,du har helt rett. :)
Men har undersøkt litt, og jeg/vi hadde feil mht.kl.B også. Her er det riktige:
Du har førerkort klasse B:Tilhenger uten brems:
Du kan trekke en tilhenger uten brems med en totalvekt opp til det som står i bilens vognkort, eller maks 750 kg. Det som er viktig er at tilhengere med totalvekt opp til 750 kg kommer i tillegg til bilens totalvekt som kan være 3500 kg. Dette siste er viktig å huske på for dem som har store tunge biler med totalvekt for eksempel på 3000 kg. Med en slik bil har mange blitt stoppet og nektet å bruke tilhengeren. Dersom bilen har låv å trekke mindre enn 750 kg, så har du likevel lov å bruke en slik henger, men du har ikke lov til å utnytte dens kapasitet fullt ut. F.eks det står i vognkortet at du kan trekke 550kg uten brems. Da betyr det at du ikke kan lesse på de siste 200kg som hengeren kunne fraktet.

Altså: Klasse B gir deg rett til å kjøre en bil opp til 3500 kg totalvekt + en tilhenger med totalvekt max 750 kg.
Dersom du vet at du har bruk for og skal bruke tilhenger fremover, eller du har en bil som er for lett i forhold til hengeren, så er et godt råd å utvide førerkortet til BE. Dette er en enkel praktisk prøve hos biltilsynet som alle klarer. Ta kontakt med en kjøreskole der du må ha en time eller to, og der du også må låne bil til prøven.
 
TOTALVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen har lov til å veie inklusiv last.
NYTTELAST = Den vekt som du har lov å laste.
EGENVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier når den er tom.
AKTUELL VEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier MED det du har lesset på den.

Så da vet vi det. :)
Litt avsporing kanskje, men nyttig likevel.



--- Slutt sitat ---

Hei.

Dette var glimrende Fighter.
Har spekulert på dette en stund, men nå vet jeg hva jeg skal forholde meg til.
TAKK  ;D

Mvh
Rocker

jeep1991:

--- Sitat fra: Skywalker på To., 6,September,2007,21,33 ---Du må nesten se i vognkortet for det aktuelle objektet. Jeg har 3200kg på min '98 XJ. Mye mulig at dette har noe med et nå historisk bytte av importør å gjøre. Stort sett ser det ut til at XJ og ZJ før 1996 har 1500kg i vognkortet. XJ etter '96 har stort sett 3200kg, ZJ etter '96 stort sett 3500kg. Dette ser også ut til å være uavhengig av motoralternativ.
NB! Dette er hva jeg har registrert selv og behøver på ingen måte være "fasit".


--- Slutt sitat ---

Min Xj 91 limited 4.0 ho har 2500 i vognkortet

Navigering

[0] Oversikt

[*] Forrige side

Skift til full visning