Hei og hopp.
Hmm, på tynn is her nå men... Går bilen litt surt også ? Har du sjekket sensoren bak cat`en ? Hvis den slutter å "føle" så forbrenner den feil og motoren går dårligere. Har sett et par TJ`er uten denne føleren bak cat`en, men min har og er sånn.
Jeg har ikke katalysator, har aldri vært det på bilen heller. Så da har jeg sikkert ikke sånn sensor bak cat'en heller Hadde bilen på NAF test når jeg kjøpte den, og da påpekte de det, men de snoka seg frem til at det var pga. av at den er importert i 97. Gikk igjennom forrige eu kontroll med en CO på 0,54 (men det var med forrige eier).
Hvor sitter 02-sensoren? Er det denne som sitter bak cat'en? Har en kompis med TJ Sahara (4liter), men det er vel forskjellig sensor på de sikkert.
Kan jo hende det hjelper å bytte plugger, pluggledninger og evt. vise den uten luftfilter, for det hadde jo vært deilig å slippe montering av katalysator, men må jeg så må jeg. Hvis det løser saken, så er det jo kanskje like greit....
Tenke tenke....
Det skal egentlig være 2 sensorer, 1 i røret ned fra eksosmanifolden og 1 i katalysatoren.
Hvis den i røret har 4 ledninger, 2 hvite, 1 svart og 1 grå (elns), så kan du teste den på følgende vis:
De 2 hvite ledningene er varmeelementet. Sjekkes ved å sette på teningen og etter noen sekunder kjenne på der hvor den er skrudd i røret. Den skal bli varm. NB ! den kan bli veldig varm...
For å sjekke selve sensoren, så må du skru den ut og bruke en propanflamme.
Kobl den svarte og grå ledningen til et mulitmeter på 1-2 volt området. Varm opp selve sensordelen med propanflammen og sørg for at hele sensoredelen er inni flammen. Etter noen sekunder skal du ha ca. 0.9 til 1 volt. Ta bort flammen og du skal se ca. 0.2 volt etter noen tiendeler. Veklse så frem og tilbake mellom flamme / uten flamme. Prøv å se hvor rask sensoren er til å skifte. Bør gå på ca. 1 tiendel sekund eller så. I praksis er dette ofte omtrent som samplingsraten på mulitmeteret.
Får du slike verdier, så funker sensoren din som den skal.
Det er noen som sier at en manglende sensor i kat'en kan føre til problemer. Du sier at du ikke har kat på din, men du skal muligens ha selve sensoren på plass, evn. en løs ledning / kontakt omtrent der hvor katen skulle ha vært. Du kan kjøpe en sensor "stimulator" på Ebay for en $ 10-15. Den kobler du inn isteden for den sensoren som skulle ha vært i katen (NB! dette funker ikke for katen i røret ned fra manifolden). ECU'en vil da tro at alt er ok med sensoren i katen...
Jeg mener at den sensoren i katen ikke påvirker hvordan motoren går i det hele tatt, den er der kun for å sjekke at katen gjør jobben sin. Dvs. hvis den oppdager avvik, så vil ecuæen sette "check engine" lampen...