En dieselmotor har nok nesten alltid svart olje, unntatt de første milene etter oljeskift
Eneste grunn til å hugge en slik er om den er sterkt angrepet av rust. Ellers er jo alt relativt greit å reparere, på et eller annet vis.
En rustfri WJ er gull verd
Selv om den skulle ha div. andre tekniske feil og mangler.
De vanlige rustfellene er under gummien på fjærfestene på forakslingen (særlig venstre side) men det er jo reparerbart på flere måter. Samt hjulbuer bak, som kan kreve litt jobb.
Ellers har jeg sett noen fæle bilder fra USA, men "norske" biler er kanskje ikke fullt så utsatt.
Delebiler begynner å bli rimelige nå, og så lenge man slipper å involvere autoriserte bilverksteder og "autoriserte" timepriser så er det meste mulig.
Men OBD diagnose er dessverre et problem... Selv om jeg aldri har hatt behov for det de 8-9 årene jeg har kjørt min.
WJ er den siste Jeep-modellen med "normalt" karosseri og stive akslinger både foran og bak. Den har sine små svakheter, stort sett uansett hvilken av de 4 tilgjengelige motortypene den ble levert med.
Men styrkene overskygger det. En unik kombinasjon av god plass selv med relativt kompakt lengde, enorm trekk-kraft med automat og lavserie, enormt bra framkommelighet, særlig med Quadradrive (hvis den har det), grei komfort og utstyr osv. til lav pris.