www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Askim på Lø.,19,Mars,2011,18,06

Tittel: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimLø.,19,Mars,2011,18,06
Har akkurat fått hjem en 1976 CJ5 med AMC 304 fra USA

Har blitt skikkelig lurt, men vi må først gjøre feilene,  for så å  få erfaringen, mange av oss er laget slik, inkludert meg.

Vedkommende selger Trent Wickenheiser viste seg å være en virkelig eBAY bandit.

Han annonserte en  strøken CJ5 79, og sendte en delvis råtten 1976.

Men, i det øyeblikket du kjøper og betaler en bil fra USA er dette er del av risikoen.

Etter noen dager i denne Klubben og Forum er jeg særdeles overrasket over den vilje og entusiasme det er til å hjelpe - Takk

Jeg er tilbake med restaurering av bil etter.....  ca 30 år. Jeg var aktiv med total restaurering når jeg var i 20 årene, Mercedes 220 S og Beach Buggy

Jeg gleder meg som et barn til åpen CJ5 med en deilig lyd i under panseret. /Morten


Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboLø.,19,Mars,2011,18,13

Gratulerer med ny bil! (eller kondolerer - alt ettersom  ;))

Har ikke Ebay noen mekanismer for å straffe slike svindlere?

Det er ikke noe morsomt å føle seg lurt. Håper det meste lar seg rette opp i. Hva slags gearkasse og transferkasse er det i bilen din?
Har noen sære deler til 76 CJ liggende (varmeapparatkasse, varmeregister, kupevifte etc). Si fra hvis det er noe du evt trenger.

OG.... masse bilder er aldri feil!  ;D

Dr.Plumbo
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimLø.,19,Mars,2011,18,25
Jeg har alltid sagt til andre at eBAY har sine mekanismer, hvilket er riktig.

Men noen opererer under mange Alias, de dekker seg bak mange hotmail.com etc.

Vedkommende forsvant fra eBAY når jeg oppdaget problemet

Det du skal vite er at annonsen på eBAY forsvinner etter 60 dager, deretter er feedback blokkert.

For meg tok det mere enn 60 dager (fra tilslaget på auksjonen)  før jeg kunne konkludere, da var mulighet for feedback borte og vedkommende har hoppet videre til en annen identited

Jeg har faktisk funnet nest siste eier på Facebook, men jeg tror ikke vedkommende "adder" meg som venn.

Trent, som solgte bilen, kalte dette en "trade inn" hvilket jeg tolker som er videresalg eller kjøp for videresalg.

Annonsen ga utrykk for en bil vedkommende hadde bygget opp gjennom mange år

Nok om det -

Biltilsynet er neste og jeg har behov for litt tilnærmet orginale deler 1 ) støtfanger foran  (bilen har kufanger)  2) dekk og felg (bilen har 32*12 *15 )

/Morten

Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboLø.,19,Mars,2011,18,31
Kjip historie   :o

En støtfanger kan du lage deg selv. Kjøp en u-bjelke i rett lengde og som er såpass stor at den går utenpå rammevangene i forkant.
Juster fangeren litt med en vinkelsliper og bor hull til bolter. Plukker du av fangeren du har, så ser du at det hele er ganske basic hvis du ønsker en fanger som ser noenlunde original ut. Jeg gjorde dette med en 56 mod CJ-5. Ble bra det!
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimLø.,19,Mars,2011,18,33
Obs - svarte ikke helt på spørsmålene

Jeg har fjernet alt som heter/varme og luft, håper dette glir gjennom hos BT - ta gjerne kommentarer og erfaring på dette

Jeg har ikke sjekket gear og transfer utover at det skulle vært 4 gear ihht VIN, det er 3 gear, transfer har jeg ikke sjekket.

Jeg har heller ikke kontroll på den 304 som ligger i bilen

MEN, jeg har skaffet papirer fra AMCAR på motor skifte, fra 4.3 (V6) til 5 (V8) liter, de støtter dette med tilhørende dokumentasjon.

/Morten

Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimLø.,19,Mars,2011,18,35
Hei Plumbo - jeg har relativt liten tilgang på tid vedr fanger foran og håper på å kunne komme over en som jeg kan montere direkte.

Jeg har tid hos BT i slutten av mars og trenger 80% av tiden på det elektriske.

Ellers takk for omtanken /Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: simonLø.,19,Mars,2011,18,36
hmm, Beach buggy, det er skøysomme greier.
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: WrangsterMa.,21,Mars,2011,02,38
Jeg hr 4 originale chrome-spoke felger til CJ liggende. De mangler senter kopper og har en del rustflekker, men duger vel som visningsfelger.  :)
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi.,22,Mars,2011,19,08
Ja Takk, kan vi gjøre en avtale - ring meg gjerne på 932 34 990 /Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø.,27,Mars,2011,18,48

Jeg søker etter informajon om sikringene og deres tilhørighet.

Jeg mangler det deksel som forteller at sikring nummer xx tilhører feks lys foran etc /Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimOn.,30,Mars,2011,05,28
Trenger litt elektro støtte    ::)

Jeg setter inn vinduspyler komplett med kolbe og motor.

Jeg har diagram som inkluderer visker og spyler, men jeg klarer ikke å aktivere +12 på gul ledning som går fra visker bryter til spylemotor.

Hvordan fungerer bryteren ? Skal den trykkes inn for å aktivere spyling ?

Bryteren har 2 hastigheter på visker og denne fungerer.
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboOn.,30,Mars,2011,08,34

Bryteren skal trykkes inn for å aktivere spyleren.
Har du sjekket jording til spylermotoren, dvs at du trenger både + og - til denne iom at spylermotoren ikke er jordet i innfestingen til baljen.
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimOn.,30,Mars,2011,10,21
Hei Plumbo, jeg har ikke montert spyler, men jeg forventer + 12 målt mot jord på gul kabel som kommer fra bryter og som kobles til spyler.

Det kan være jeg har en dårlig bryter, jeg skal gjøre noen ohm øvelser.

Jeg kommer tilbake i kveld /Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboOn.,30,Mars,2011,10,35

Se denne posten: http://www.jeepforum.com/forum/f8/3-wire-wiper-switch-1098997/

Er det dårlig forbindelse i bryteren så prøv med litt elektrorens. Det pleier som regel å rette på kontaktproblemer...
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTo.,31,Mars,2011,22,50
 ;D

Takk til Plumbo, jeg trengte grunnleggende opplæring relatert til + 12V og jord.

Takk til Tobias for visnings-felger, de kan brukes av andre medlemmer i fremtiden /Morten

Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboTo.,31,Mars,2011,23,11

:) Tror de aller fleste elektriske problemer skyldes dårlig jording. Grei plass å begynne feilsøkingen.

Har du fått vist bilen til BT? Hadde du ikke time i slutten av mars? Hvordan gikk det?
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimFr., 1,April,2011,10,07
hmmm - park/blinklys foran fra USA til min CJ5 passer ikke til karosseriet. Jeg kan selvsag skjære ut i grillen slik at de passer, men det blir feil løsing.

Kan det være noen i Norge som har disse på lager ? eller er det noen i klubben som har et sett liggende på hylla?

Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboFr., 1,April,2011,10,26

Har du bilde av fronten på bilen din?
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimFr., 1,April,2011,10,49
Jeg legger ved et bilde, men dette sier ikke mye om park/blink.

Jeg skal ta et nytt bilde i kveld

Utsparringene i grillen er ikke runde, de er ovale, men ikke symetrisk ovale.

Jeg kommer tilbake / takk
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboFr., 1,April,2011,11,05

Umiddelbart så ser det ut som du har to lokk over blink- og parklysene foran.
Hvordan ser det ut bak dem? Hvordan ser lyktene du har kjøpt ut?
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsFr., 1,April,2011,11,24

Umiddelbart så ser det ut som du har to lokk over blink- og parklysene foran.
Hvordan ser det ut bak dem? Hvordan ser lyktene du har kjøpt ut?


Her er noen nærbilder Thomas har tatt av dem, de er litt modifisert med esktra pærer.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5178.msg47557.html#msg47557
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimLø., 2,April,2011,09,50
Grillen er sannsynligvis fra før 1976, bilen er 1976.

Jeg har feil lamper fra USA :-(

Turen til BT ble avlyst i påvente av ferdigstillelse
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboLø., 2,April,2011,15,55

Hei Morten

Det ser ut som du bare kan utvide hullet sånn at det blir stort nok sånn at lysene passer.
Det kan jo være at grillen din er byttet og at den passer til hele rangen med CJ-5. Modellserien begynte jo på femtitallet og på de tidligste utgavene så var lysene mye mindre enn på 76 og oppover.

Finn frem stikksaga så tror jeg du fikser dette  ;)

Thomas
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimLø., 2,April,2011,16,17
Takk Tomas - et klart mulig løsning.

Det viser seg de nye glassene kan brukes på de gamle reflektorene. Jeg sandblåser de gamle reflektorene og lakkerer i sølv,  og bruker de nye glassene.

Da slipper jeg å demontere fronten og skjære i grillen. /Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsLø., 2,April,2011,19,33
Sitat
Hei Jørn - jeg holder på med lys selv til min CJ5 - bra tips forøvrig vedr markeringslys som blir blinklys og hvordan få bort markeringslyset.

Jeg hasr nå startet med baklys og bakgrunnen er "kravet" om gul blinlyspære, glasset kan være hvit rødt eller orange.

1) Jeg kobler blink pulsen...rød kabel, opp på ryggelysene, (dvs jeg reiser til BT uten ryggelys og håper dette er OK?)

Jeg bruker en enpolet pære og den grønne kabel ligger igjen uten at jeg kobler feks denne til jord. RESULTAT = jeg mangler bremselys.

2) Jeg kobler tilbake RØD sammen med GRØNN, bremselys er tilbake, men det blinker selvsagt i begge pærene.

LØSNING ?

Hei jeg flyttet denne over til din tråd.
1) Det tror jeg aldri BT vil gå med på.
2) Om det er begge pærene i samme baklys så skal vel ikke det gjøre noe.

Slik er oppsettet på min bil:

(https://lh3.googleusercontent.com/_1FmY4sSTY7k/TZddfkP53FI/AAAAAAAAERA/RMxSPMvG6sQ/s800/Venstre-Baklys_edit.jpg)


Fra bilde:

1) Denne benyttes kun til ryggelys.
2)Denne har som du ser tre funksjoner. Har mistanke om at kjørelys og blinklys har samme funksjon som jeg fant ut på forskjermen min. Har ikke målt  baklyset. Den andre polen på pæren fungerer kun som bremselys.
3) Denne er jeg ueikker på, husker ikke helt hva den benyttes til. Men den bruker ikke til blnklys. Mener at den bare lyser når kjørelysene er på. Den er kolpet til den den hvite ledningen på den 2-polede pæra, så i utgangspunktet skulle den hatt blink/kjørelys funksjon. Men som sagt husker jeg ikke helt hvordan den fungerte.


Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimMa., 4,April,2011,12,04
Hei - Grunnen til at jeg driver med lys og blinklys er blant annet kravet om orange pærer på blinklys.

Jeg er derimot usikker når jeg ser ditt bilde fra baklykten, du har ikke rød/orange blinklys.

Jeg sjekker kravet mot BT, stiller dem spørmsmål. /Morten




Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsMa., 4,April,2011,12,29
Hei - Grunnen til at jeg driver med lys og blinklys er blant annet kravet om orange pærer på blinklys.

Jeg er derimot usikker når jeg ser ditt bilde fra baklykten, du har ikke rød/orange blinklys.


Mine er røde, men ikke selve pæren (kun forran i grill), det er dekselet hos meg som er rødt (hvitt ved ryggelyset). Jeg har heller ikke sidemarkeringslys bak. Dette var noe som var på tidligere cj modeller..
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimMa., 4,April,2011,12,46
hmmm - det kan være nyttig å sjekke kravene hos rette vedkommende, ref BT.

Følgende gjelder vedr lys ved registrering som bevaringsverdig bil

Lys fremover skal være klare, dvs røde blinklys fremover må byttes

Markeringslys på siden kan beholdes og det er ikke nødvendig å legge opp blinklys her.






Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimFr., 8,April,2011,11,33
Det går fremover og CJ5'n begynner å få de fleste lys som kreves på bil.

Liten puschback på ryggelys, defekt bryter ved girkasse, noen som har slik liggende?
(3 gear manuel -  AMC 304 V8) - T15A eller T14A)

Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsFr., 8,April,2011,12,54
Det går fremover og CJ5'n begynner å få de fleste lys som kreves på bil.

Liten puschback på ryggelys, defekt bryter ved girkasse, noen som har slik liggende?
(3 gear manuel -  AMC 304 V8) - T15A eller T14A)



Hør med Bergskaug, han har mulignes dette liggende.
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi.,12,April,2011,22,37
Da er CJ5 snart klar med alle lys og blink, deler er lakkert, EU kontroll er bestilt, dekk og felg iht. vognkort, nye deler på veg fra www.jeep4x4center.com, støtfanger er modifisert, batterikasse laget i rustfritt stål, horn er på plass, spyleren er på plass, ny dynamo og lading er ok., radiator og kappe er lakkert.

Snart klar for BT.

Litt usikker på hva BT sier til hoftebelter på en "bevaringsverdig"
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboTi.,12,April,2011,22,55

Det var hoftebelter i min sjuer da den ble registrert som bevaringsverdig.
Tror ikke trepunktsbelter kom før tidlig 80-tall med den nye typen veltebøyle.

Du får si fra hvis jeg skal sende teppet til deg  ;)
Ser ut som profilene i gulvet er riktig.

Thomas

Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø., 3,Juli,2011,11,06
Hei Plumbo, lenge siden sist, men du er som alltid Jeep aktiv. Min CJ5 har ventet mye på deler fra USA i sommer. Nå er masse ting byttet og oppgradert og jeg har tid hos BT om få dager.
Det er derimot krise. Bagrunnen er at det elektriske anlegget har gått helt av skaftet. Det var helt perfekt med alle funksjoner etter mye arbeide i vinter.

Nå, helt plutselig....bremslyset ligger park/blink foran, ryggelys er borte, blinklys er borte, alle 4, bare 1 stk bremelys bak.

Jeg har mistanke om en massiv feil i sikringsplaten. Jeg sliter med å finne en leverandør til denne og samtid ha kontroll på at jeg får en riktig en, Cj5-76.

Tips ?

Morten

Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboSø., 3,Juli,2011,12,54

Hei Morten

Min første innskytelse er jordingsfeil. Følg alle ledninger fra sikringsboksen rundt til de enkelte komponentene og sjekk at alt ser ok ut. Finner du jordingspunkter så demonter disse, slip rundt skruen til du har bart metall og bruk elektrikerskive mellom mutter/skrue og karosseri.

Elektrikerskiver ser slik ut:
(http://www.jerner.no/jeep/DSCF8296(Medium).JPG)

For sikkerhets skyld så kan du ha på litt fett som er beregnet på batteripoler. Dette får du kjøpt på biltema. Alternativt kan du bruke vaselin, men sørg for å bruke syrefri vaselin. Boksen er hvit ikke grønn. Da sikrer du deg mot at det begynner å irre og det blir dårlig kontakt senere. Gjør du dette systematisk så tror jeg du finner feilen til slutt. Sjekk også at du har god jording mellom karosseri/ramme og motor. 

Hvis du finner ut at feilen til å ligger i sikringsboksen så har jeg mitt gamle ledningsnett liggende. Det er av den typen med glassikringer. Har plukket av noen kontakter på det, men ellers er det komplett.

(http://www.jerner.no/jeep/DSCF6286(Medium).JPG)

Thomas
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboMa.,11,Juli,2011,01,13

Hei

Åssen går det med prosjektet ditt? Fant du ut av feilen?

Dr.Plumbo
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø.,31,Juli,2011,21,21
Hei Plumbo, jeg har vært på reise i ferien og Cj5 har ikke fått den oppmerksomhet den trenger og min dato 10 august hos BT er igjen i fare.

Jeg takker for ditt tips vedr start på terminal / sikringsboks, jeg har ikke startet dette løpet.

Feilen er meget ulogisk og jeg sliter med hvordan jeg skal angripe

Jeg ser etter ny terminal/sikringsboks, men finner ikke denne hverken i min CJ5 Manual eller på partslister fra de ulike leverandører.

Hva er det jeg misser vedr anskaffelse av ny sikringsboks - Er dette en del av et nytt ledningsett ?  /Morten



Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi., 2,August,2011,06,57
Hei - ledningsettet og sikringsboksen følger hverandre sier Morris 4X4.

MEN, igår kveld var alt riktig vedr lys ig blink. Jeg gjorde flere forandringer, feks på jord og byttet blinklys rele.
Jeg mistenker likevel at jeg har en feil som kommer og går rundt blinklys bryter som sitter i rattstammen.

Jeg reiser nå til BT til 10 august.
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi., 2,August,2011,23,35
Det går fremover, driver litt med unødvendig dash endringer.



Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi., 2,August,2011,23,37
Noen som kan forteller meg hvordan jeg løsner disse svarte holdere på hver enkelt bryter
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsOn., 3,August,2011,10,53
Noen som kan forteller meg hvordan jeg løsner disse svarte holdere på hver enkelt bryter
De til luftanlegget løsnes fra baksiden av dashplata. Da kan du dytte ut hele greia og bare vippe av dekkringen.
De elektriske bryterne må skrus ut fra forside.
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimOn., 3,August,2011,12,14
Takk Jørn, nydelig service som alltid

Håper jeg snart kan gi litt tilbake :) /MortenS
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimOn., 3,August,2011,23,32
Oppdatering med bilder
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimMa., 8,August,2011,09,27
Jeg sliter med eksos inn i bilen, selv med helt åpen bil. Jeg misstenker turblens fra eksos potte bak.

Det er ikke lekasje på eksosanlegg og problemet kommer bare ved kjøring, ikke ved tomgangskjøring.

Erfaringer ?  /Mortens
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboMa., 8,August,2011,09,48
Hallais

Hvis eksosrøret ditt kommer rett ut rett bak bilen så vil eksosen bli dratt inn i bilen. Det blir bedre hvis du har en knekk på enderøret slik at eksosen går ned mot bakken.
Beste løsningen er vel å legge den 45 grader ut på hjørnet bak bakhjulet slik det er på nyere CJ...

Thomas
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimOn.,10,August,2011,12,39
Det funket med midlertidig forlengere som peker ned mot bakken.

Var hos BT idag, gikk gjennom med noen punkter som jeg kan rette opp relativt raskt.

MEN jeg trenger orginalt Jeep ratt, Grant ratt ble ikke godkjent - TIPS ? /Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi.,16,August,2011,09,10
Problemstillingen med ratt ble løst med hjelp fra Bergskaug. takk for deres henvendelser. /Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimMa.,22,August,2011,22,13
Da er Jeep CJ5 1976 AMC 304 godkjent, registreringen er gjort og skiltene sitter på. En god milepæl
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: 77 golden eagleMa.,22,August,2011,22,29
Gratulerer!
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsTi.,23,August,2011,06,53
Gratulere så mye.
Hvordan hjul ble den godkjent med? Standard?
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi.,23,August,2011,08,08
Takk Jørn og takk for hjelpen underveis.

Bilen ble vist og godkjent med 225 dekk, altså innenfor standard.

Den er registrert under kategori "Bevaringsverdig"

Prates /Morten
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboTi.,23,August,2011,08,52

Henger meg på resten av gratulantene  :D
Bra jobbet!

Thomas
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimFr.,26,August,2011,11,02
Takk for oppmerksomheten.

I løpet av september legger jeg ut min AMC 304 V8 for salg. Motoren kan prøves i min Jeep CJ5 før jeg demonterer.
Den har godt oljetrykk og jevn kompresjon, en Hooley 2 porter og går som en klokke.



Jeg har fått tak på et annet motor objekt som blir hovedprosjektet i vinter.
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsFr.,26,August,2011,11,07
Hva er erstatningen? 360? 401?
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimFr., 9,September,2011,10,50
Det blir 360.

Har annonsert etter en ny girkasse for å erstatte eksisterende T-150. T18 planen er lagt på hylla grunnet størrelsen på denne.
Jeg prøver å gå videre med min t-150, evt en T15. T15 er meget sjeldne er min erfaring.

Pratet med Bergskaug som har en T-176 liggende, men denne kobler ikke direkte til min Dana20.

Jeg har heller ikke noe sier meg at T-176 er en betydelig sterkere girkasse enn min T-150, hovedgrunnen til å vurdere girkasse er at det kommer
mere krefter i bilen.

God Jeep Helg - det blir bedre vær i helgen /Morten






Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimMa.,30,Januar,2012,18,50
Nå er Jeep'en i deler igjen.

Det blir full restaurering inkludert lakkering av de fleste deler.

AMC 304 er på veg ut av rammen, denne skal plukkes ren, sandblåses og lakkeres opp igjen.

Det blir litt samling av deler fra USA, fant denne i bremsepumpa i chrome som vil pynte i motor- rommet.
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø.,11,Mars,2012,18,06
kort status - er fortsatt i fasen med demontering og veien er lang.

Første batch fra lakkering av karosseri kommer i neste uke

Jeg har sandblåst hele balja og min erfaring er at det er mange rust feller under balja.

Jeg har valgt å løse dette med sikaflex tetting av de mest eksponerte områder, og jeg lakkerer under med samme lakk som ellers.

Den beste rust besykkelsen er jo en hard  industrilakk

Rammen er nesten demontert, sliter litt med å demontere bladfjærene fra rammen, gamle rustne bolter fra 76 kombinert med press fra fjærene, og litt begrensninger fra naboer mot vinkelsliper som går 24/7.  Ønsker meg en god løsning som avlaster kraften fra bladfjærene fra rammen. Bruker lastestropper og det fungerer rimelig godt



Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboSø.,11,Mars,2012,21,00

Hei Morten

Du går grundig til verks! Gleder meg til å følge prosjektet ditt videre.  ;D

Thomas
Tittel: Re: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø.,11,Mars,2012,21,05
Thomas - mye av inspirasjonen komme jo fra deg / prates /Mortens
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimLø., 9,Februar,2013,09,35
Det har gått lang tid uten bruk av forumet, det skal endre seg.

Prosjektet går sakte videre og gleden ligger i de små detaljer.  Neste store milepæl er aksler montert på ramme, og deretter driveline med motor.

Min AMC 20  ble ferdig denne helgen, alle lager og foringer er nye, Moser one piece aksler, nye disk bremser fra SSBS, ny lakkering, nye bolder, og et flott polert aliuminium deksel som skjuler Jeep AMC20 rumpa

Dana 30 får samme behandling, alle dele er klare og lager monteringen starter i neste uke

Det er snart vår, mars er vår måned men det spøker for ferdgistillelse for  min Cj5 denne sommeren /Mortens fra Askim


Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: HaugeibuaOn.,20,Februar,2013,15,40
Mer-mer!  Dette var skikkelig porno  :D
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø.,24,Mars,2013,10,37
Det blir noe lakkering om dagen.
Har forsøkt med sprøytelakkering i garasjen og det fungerer utmerket med fokus på noen grunnleggende regler.

Spraybokser er for taggerere.

Nå er det tanken som pusses og skal i "lakkboksen" i morgen.
Jeg var litt usikker på potensiel eksplosjonsfare, hvilket  ble løst med noen minutters utlufting, ref bildet.

Det bli ny holder til tanken i rustfritt. Damer skal jo se bra ut bak /MortenS

Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø.,24,Mars,2013,10,40
Glemte bildene
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi.,26,Mars,2013,16,27
Gode påskedager med CJ5 i garasjen.

Rammen er nå vasket og klargjort for videre montering på sin plass i garasjen

Neste steg er schakkel fester.

Jeg er litt usikker på om blad fjærene skal monteres først på ramma eller først på akslingen - tips ?

Med ønske om en fortsatt god påske /MortenS
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsTi.,26,Mars,2013,22,28
Har du tatt den i fra hverandre? Hadde ike du en større jobb med denne for ett par år siden? Enig at det var morsomt å skru en Jeep i sammen, men ikke annet hvert år....

Jeg festet bladfjærene først i sjaklene mener jeg å huske....har ikke noe å si i og med at sjaklene er beveglige.
PS, bare husk akslene før du monterer fast fjærene :-) .....

Det jeg slet mest med var å få akslen til å treffe styrepinnen på fjærene....Det gikk til slutt, men var litt av en jobb å utføre alene...
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTo.,28,Mars,2013,08,24
Takk Jørn, forrige runde med Jeep'n gjorde jeg det som var nødvendig for registrering.

Nå er det mere alvor og detail helvete har smittet meg.
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi.,23,April,2013,22,34
Litt fremdrift etter venting på deler fra USA

Om få dager en ramma snudd og akslene, som er ferdige blir montert.

Siden projektet vil ta sin tid er jeg fortsatt på jakt etter en Jeep bruksbil, en TJ med 4.0 liter står øverst på listen

om 1-2 uker er bilen på hjul igjen, en god milepæl

/MortenS
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: overlandOn.,24,April,2013,11,42
Mulig erfaringen allerede er gjort, men ved å montere fjærene i ramma før akslingene er satt på fjærene, og det ikke er snakk om hevefjærer, så er det ikke plass til Dana 44 klumpen mellom fjæra og akslingen.  Min måte å gjøre dette på er: å ha ramma rett vei, feste fjærene i den faste siden, løfte sjakkelsiden halvt opp med bukker under eller tau i sjakkeløyet, sette inn akslingene sette på draband løst sette på sjakler dra til draband (u-bolter)
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboOn.,24,April,2013,13,12

Det går fremover ser jeg. Utrolig bra finish! Greit å få hjul på ramma igjen.  :)

Kort spm. Siden du har en 76 modell så har jeg et komplett varmeapparat liggende hvis du vil ha det. Inkluderer ny viftemotor, kontrollwirer, varmeregister og selve kassa som  monteres bak dashbordet. Du skal få det hvis du dekker porto og omkostninger for å få det shippa sørover. Det blir kastet snart hvis noen ikke vil ha det. Det er kun 76 modellen og noen få 77 modeller dette passer til.

Dr.Plumbo
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimOn.,24,April,2013,22,54
Takk Overland for en god oppskrift.
Jeg har Dana20 og kan være jeg klarer å tre den gjennom, jeg kommer tilbake med endelig resultat om kort tid

Dr - jeg sender deg en melding

MortenS & Askim
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: overlandTo.,25,April,2013,10,21
Just for the record:  Det er vel en AMC 20 bakaksling du har og muligens en Dana 20 transferkasse?  Er uvenn med førstnevnte og venn med sistnevnte  :D
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTo.,25,April,2013,12,50
AMC20 er overhalt og one piece aksler og skive bremser er installert.

Jeg prøver med dette. i forkant kommer det en sint 360  /Morten
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTo.,25,April,2013,22,07
Da er rammen snudd og AMC20 og DANA30 på plass mellom bladfjærene som var festet i begge ender mens rammen lå på ryggen.

Det ga enkel montering av bladfjærer, shackles og innfesting i rammen, for siden å snu rundt og tre inn akslene.

Men som Overland sier, muskelmaskiner som DANA44 blir for stor for samme metode.

Og jeg må legge med bildet av chrome støtdempere. brukte faktisk lang tid på å finne dem + dager for chrome arbeidet, dette gjøres bare på bestilling. Gjørmebadere synes vel dette blir litt i meste lage  :D for en Jeep CJ5

Trenger et lite råd her. Rekkefølgen etter akselmontering =>> bremserør, bensinrør, motor/gir.

Svaret jeg ønsker er raskeste veg til å test starte motor

God kveld fra Askim

God kveld fra Askim
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: overlandFr.,26,April,2013,12,02
Mulig jeg har sovet kraftig i timen her, men bremseoppsettet forran  (eller kalipperfestet som er vist) kjenner jeg ikke helt igjen på Dana 30, er dette noe spesialgreier (siden du har så flotte bremser bak)?  skal du kjøre uten bakplater på skivene (det gjør jeg og det funker aldeles utmerket).

Tror det vil bli problematisk å få lagt alle bremserør før karosseriet er på plass, et par rør skal vel langt opp på torpedoveggen.  Kommer disse tidlig inn blir de garantert bøyd og ødelagt, i alle fall i min garasje.  Bremserøropplegg langs aksling bak kan jo gjøres tidlig når tilgjengelighet er god, samme med bensinrør.

Med one-piece på AMC 20'en så har du vel løst det mest vanlige problemet.  Å rense "klumpen" for innmat er ikke så lett, selv med en 360.  Ganske solid innmat.  Det nest største problemet med 20'en er nok heller tynne akselrør som har en lei tendens til å bøye seg.

Krommet støtdemper, hmmm ;D
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTo., 2,Mai,2013,23,15
Bremser foran

http://www.jeep4x4center.com/front-drum-to-disc-conversion-kit-for-dana-30-axles-ssbc-a1353.html

Uten bakplater foran og bak

// Mortens
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimFr., 3,Mai,2013,19,43
Akslene ferdig monterte, neste er å rulle rammen på hjul  ut av garasjen for å få plass til driveline med motor etc.

Gamle damer skal bæres inn og rulles ut

Motor skal få dressup, skal ellers være relativt klar, gir og transfer er ferdig, litt fester fra USA så burde mye være gjort i løpet av mai

Jeep'en får litt mindre oppmerksomhet de neste ukene.

Det er båter som skal pusses, hager som rakes og hytter som skal åpnes og kjærester som skal til syden :-)

God helg fra Askim
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: lalobaLø., 4,Mai,2013,00,50
Flott og fint prosjekt kul bil.
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø.,12,Mai,2013,18,28
Tilbake til garasjen etter en uke på tidlig sommer feire til Mallorca

Moderne Jeep på motorvei til Palma fungerte + 100%, nydelig bil, diesel riktig nok, masse krefter og 6 gir.

Tilbake i garasjen idag.

Noen justeringer på aksel innfestninger

Kalippers på AMC 20 var nødvendig å snu, det er ikke plass med bakoverstilte kalippers, ref det settet jeg kjøpte

Og når dette var gjort var det helt nødvendig med en midlertidig montering av American Racing sine 10 tommere som har kommet gjennom vinterenen.

Litt 80 tall vil noen si, men det var mitt valg.

Mere vakkert enn dette klarer ikke en landsortsgrab som Plura sier

Hilsen fra Askim














Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: jornsMa.,13,Mai,2013,07,32
looking good mister...
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: overlandMa.,13,Mai,2013,15,20
Mye seriøst og flott arbeide her  :D
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimOn.,26,Juni,2013,22,38
Kort oppdatering fra Østfold & Askim og da snakker vi ikke om Sommeråpent

Ramme med aksler, bremser og diverse er nå på egne hjul og skal i 2 mnd'er eksil for å frigjøre plass til driveline oppgradering inkludert AMC som skal pyntes før montering

God Jeep sommer / Mortens
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimSø., 6,Oktober,2013,18,05
Huff hvor tiden går - mot motor be lakkert helgen og venter nå på videre montering og deler.

Jeg ønsker med en hydraulisk clutch og spør forumet om erfaring og hva som fungerer ?

Jeg har funnet dette settet
http://www.ebay.com/itm/230364723888?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Og jeg har funnet tegninger over de modifikasjoner som må gjøres på pedal settet
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: AskimTi.,29,Oktober,2013,11,01
Hei - trenger litt hjelp - gjelder min 1971 AMC 360 og min girbox t150 fra 1976

Jeg sliter med å finne matchende Pilot Bushing, "lager" innerst i veiva som kobler mot girboks T150

Inner diameter er ca 17mm (passer T150) og ytterdiameter er spesiell for AMC 360 fra 1971 og eldre.

 Noen tips om hvem som kan levere et slikt "lager", dvs noen som har erfaring med gammel 360 installasjon i sin Jeep. /MortenS
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: overlandOn.,30,Oktober,2013,14,58
Du kan dreie deg et "lager" i grafittbronse.  Gamle Jeep'er har ikke rullelager, bare en slik hylse.  Ikke flaut i det hele tatt!
Tittel: Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
Skrevet av: Dr.PlumboMa., 7,Juli,2014,23,35
Hei Morten

Hvordan går det med Jeepen din? Kommet noe videre siden siste post?  :)

//Dr.Plumbo