Skrevet av Emne: Vurderer Wrangler  (Lest 3644 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Vurderer Wrangler
« på: Fr.,12,November,2010,09,34 »
Hei

Etter å ha kvittet meg med min kjære, men dessverre nokså plagsomme Cherokee, lurer jeg litt på å gå til anskaffelse av en Wrangler.

Siden jeg ikke er særlig teknisk anlagt er jeg avhengig av en bil som er så driftsikker som mulig. Mange sier da at jeg må holde meg langt vekke fra alt som har med Jeep å gjøre. Men jeg blei såpass glad i den gamle Cherokeen at jeg har lyst til å ta en sjanse til  :)

Jeg kjenner ingen Wranglereiere så jeg tillater meg å be om råd fra ekspertisen her. Denne bilen (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24927180) står ikke så langt fra der jeg bor og er i mitt prissengment. Hvordan er den priset ift km og alder? Hva kan jeg forvente av problemer med en slik bil? Hva bør jeg se spesielt etter når og hvis jeg går og ser på den (utover det som står i den glimrende kjøpshjelpen dere har)? Hva vil det koste å gjøre en "moderat" heving?

På forhånd takk!

Stian

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #1 på: Fr.,12,November,2010,10,23 »
Hei, ser ut som en fin bil.
Driftsikkerheten på Jeep kontra andre biler, har nå i allefall posetivt overasket meg. Dog kan det koste meget å holde en Jeepeier fornøyd, spesielt når du kommer inn på biler som Wrangleren ;D ;D Det finnes jo uendelig med kjekt å ha greier til disse.
Nærmer seg EU tid på denne, krev Naf-test. Prisen må du vurdere selv, personlig har jeg vel ikke gitt så mye for denne. Jeg har nok satset på en med litt mere nips på, som større dekk, heving osv. Ofte slike for salg også til relativt lite kr ekstra. Motoren på 2,5L er etter min smak for liten, fungerer helt greit, men føles ikke sprek ut. På min siste TJ med 35" på er den alt for liten, selv med drevet akslinger. Besinforbruket er høyt, bilen er jo litt legokloss, men motoren er nok også ikke optimal i forhold til dette. En med 4 liter er nok like "snill" på forbruket, men sjeldene og dyre i TJ. På min orginale TJ var vel gjennomsnittsforbuket mitt ca1,5L på mila, på skikkelig langkjøring var jeg en gang(kors på halsen) nede i 1 Liter på mila(jo ok da,litt i overkant av 1 L),Dette var en Oslo til Trondheim tur  ;)
Wrangler er en bil å elske, kan ikke bry deg for mye om forbruket. Driftsmessig er den i min erfaring helt ok, tror Toyotaen til samboern koster noe alla det samme den også, om en ser bort ifra alt nipset som er kjekt å ha, som en kjøper til da ;D ;D ;D

Kjøpshjelpen er helt ok å bruke her, ikke så mye skjulte ting egentlig, en ser ofte litt hvordan bilen er behandlet. Naftest er greit uansett, spesielt med tanke på kommende EU kontroll neste år.

Lykke til, håper du går for kjøp av kul kjærre.


Mvh A R
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #2 på: Fr.,12,November,2010,13,33 »
Jeg ville ikke anbefalt den Wrangleren. Ikke noe serlig å skryte av den 2.5 bensin motoren og den står koblet til en Aisin Warner AX-5 girkasse som ikke akkurat er kjent for å være veldig solid...
Hvis det var Cherokee 2.5 TD du hadde, så står koblet til en Aisin Warner AX-15 girkasse som er en meget solid kasse beregnet på såkalte "light trucks"
Så veit du det ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #3 på: Fr.,12,November,2010,13,53 »
Jeg ville ikke anbefalt den Wrangleren. Ikke noe serlig å skryte av den 2.5 bensin motoren og den står koblet til en Aisin Warner AX-5 girkasse som ikke akkurat er kjent for å være veldig solid...
Hvis det var Cherokee 2.5 TD du hadde, så står koblet til en Aisin Warner AX-15 girkasse som er en meget solid kasse beregnet på såkalte "light trucks"
Så veit du det ;)

Når du sier at 2.5 literen ikke er noe å skryte av, mener du da i forhold til effekt eller holdbarhet? Jeg har skjønt at 4.0 literen er å anbefale effektmessig, men så lenge det ikke er helt galt (til sammenligning har jeg også en Mitsubishi Colt 1.5 så jeg er ikke så godt vant) så er det nok holdbarheten jeg prioriterer når man ser det i forhold til budsjettet mitt.

Girkassa var vel faktisk omtrent det eneste det ikke gikk noe galt med på Cherokee'en  ;)

Stian

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #4 på: Fr.,12,November,2010,13,57 »
Wrangler er en bil å elske, kan ikke bry deg for mye om forbruket.

Det er rart hvor lite vekt man legger på slike ting når man koser seg med tanken på å cruise rundt uten topp en fin sommerdag... :)

Takker for veldig fin tilbakemelding!

Stian

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #5 på: Fr.,12,November,2010,14,02 »
Jeg er på gang med å selge min 1998 TJ 4.0 L Sahara.
Dette grunnet kjøp av firmabil.
Den har alt utstyret, inkl. heving. (Dessverre har jeg ikke ennå godkjent dette, derfor demonterer jeg dette, da jeg ikke lenger har tid og  inspirasjonen til å godkjenne alle modifikasjoner).
Utstyrt med 4.0 L, automat, aircon., ARB sperrer +++.
Ta kontakt for prisantydning.
Tlf.91619814
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #6 på: Fr.,12,November,2010,14,24 »
Hevestet, hjul, felger,skjermbreddere derv til spedo.. kommer fort på 20-40tusen hvis du skal ha med tuv papirer somtrengs for å få dete godkjent. Når det gjelder godkjenning er dette et kapittel for seg selv noen ganger går det greit andre ganger blir det flere turer til tilsynet fordi de finner noe nytt å plukke på neste gang du er inne (jeg måtte tre turer til drammen før det var i boks)

Mitt råd er defor kjøp en som er ferdig hevet og godkjent.

Jeg hadde også valgt 4 literen fremfor 2.5l de er omternt like tørste men det er stor forskjell i kjøreglede.

Kjøp heller en 4L YJ som har opsette du er ute etter en en 2,5l TJ som du må bygge om.

Lykke til
« Siste redigering: Fr.,12,November,2010,16,31 av Stormer »

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #7 på: Fr.,12,November,2010,14,40 »
Jeg er på gang med å selge min 1998 TJ 4.0 L Sahara.

Mitt råd er defor kjøp en som er ferdig hevet og godkjent.

Min tanke (basert på min nærmest komplette inkompetanse på bil) var som følger: Jeg kjøper en helt original Wrangler for da å få en som er i best mulig stand. Det er vel slik at de fleste modifikasjoner fører til mer slitasje og gir flere feilkilder? Så kan jeg etterhvert få hjelp til å kanskje få hevet den litt og få på noen litt fetere dekk :) Det blir uansett bare snakk om en liten oppjustering...

Et annet moment er naturligvis kone-faktoren. Hun hadde ikke samme syn på Cherokeen og dens innhogg i budsjettet som jeg hadde og vil derfor steile hvis jeg kommer hjem med en bil som ser ut som den har tilhørt Rambo. Modifikajsoner må nok derfor eventuelt gjøres stykkevis og delt :)

Stian

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #8 på: Fr.,12,November,2010,14,44 »
Men det er mange faktorer inn her. YJ har bladfjærer, TJ spiraler, dette ser jeg som en fordel. YJ firkanta lykter, TJ runde, smal og behag så lenge det er runde;) ;)
2,5L motoren er god nok den, om en ikke tenker på forbruket. Girboksen fungerer også greit med denne motoren, er de som har trimmet med denne girboksen også. Men mye svakere en AX 15 boksen er den nok.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #9 på: Fr.,12,November,2010,16,38 »
Problemet er 2" syken jeg skulle også bare sette på litt større dekk, fikk på det største jeg kunne uten å heve men skjermbredderene ble for små så de måtte byttes.  Så gikk det noen år og så måtte jeg jo bare ha større dekk de gamle ble for puslete. Større dekk betød heving og nye breddere igjen. Jeg hevet moderat 2 1/2 tomme og 32 dekk. Problemet nå er at jeg har lyst på større dekk igjen. :P

Skulle gjerne hatt runde lykter men ikke på bekostning av bladfjerene som jeg synes er litt av sjarmen.



Uansett hva du ender opp med velkommen i klubben...
« Siste redigering: Fr.,12,November,2010,20,21 av Stormer »

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #10 på: Fr.,12,November,2010,20,05 »
YJ er jo ypperlig for å bytte til CJ front, men her er det vel snakk om litt for drøy kost til kona til Stian kansje.
Du får prøve å fange intressen litt hos kona Stian, ta a med på nå fine fjellturer og litt utenom allfarvei, gjerne sammens med en Jeepavdeling lokalt. Min samboer har sluttet å være negativ til Jeepturer, siste turen var en høydare med storslått natur her lokalt i Trøndelag, da kjørte vi en lokal bomvei oppe på fjellet i Soknedal(i Trøndelag). På denne turen var det flere jenter og barn med, så da er det litt mere sånn utflukt i settingen og litt mindre bil/jeepsetting=sukses for damer og herrer. Blir litt mere aspekt for Jeep etterhvert da;)

Ta deg en tur å prøvekjør noen, event denne du henviste til. Mulig du synes motoren er stor nok også, har møtt mange som synes den fungerer helt greit, og på sett og vis gjør den jo det til meg også, selv med 35" hjul som veier meget i forhold til orginalhjula. Høyere rullemotstand og luftmotstand blir det selvsagt også til meg.

Jeg håper du blir betatt som mange av oss er :D
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #11 på: On.,17,November,2010,11,26 »
Da har jeg kjøpt Wrangleren og jeg merker allerede at jeg kommer til å bli veldig glad i den :-)

Vil gjerne takke alle her for gode og, ikke minst, veldig hyggelige tilbakemeldinger! (Det er naturligvis ikke en avgjørende faktor, men det trekker heller ikke ned at andre wranglereiere tydeligvis er en fin gjeng.)

Den ser ut til å være i veldig bra stand. Har gått de første 8 årene i Narvik så det er minimalt med rust å se. Skivebremsene forran må skiftes og jeg må kjøpe et par nye piggdekk (Noen gode forslag? Tenker å bruke orginale vinterdekk og så heller kanskje kjøpe noen litt mer artige sommerdekk.). Jeg merker allerede argumentet for å kjøpe 4-liter. Det blir litt jobbing mellom 3. og 4. gir, men det går nok greit. Må bare omstille meg fra 2.5 liter dieselen som jeg hadde på cherokee'en.

Den er rød, så hvis noen av dere ser meg, er det bare å tute og vinke :-)


Stian

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #12 på: On.,17,November,2010,21,20 »
Gratulerer med tøff bil! :) Hva mener du med at du må omstille deg fra 2.5 dieselen?  :P Liker de motorene jeg  ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #13 på: To.,18,November,2010,08,44 »
Gratulerer med tøff bil! :) Hva mener du med at du må omstille deg fra 2.5 dieselen?  :P Liker de motorene jeg  ;)

Det var ikke meningen å si noe stygt om noen av motorene - poenget var at 2.5 dieselen som jeg er vant med ikke krever like mye giring opp og ned som jeg opplever at 2.5 bensinmotoren gjør. Med dieselen kunne jeg stort sett ligge i 4. giret i de fleste bakker og svinger på landeveien. Med bensinmotoren må jeg nokså ofte ned i 3. giret for å holde turtallet/farten.

Stian

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Vurderer Wrangler
« Svar #14 på: To.,18,November,2010,10,46 »
Var det du mente ja ;) Ja 2.5 bensin versjonen er ikke like seig som 2.5 dieselen. 2.5 TD motoren kan være litt svak i start/stopp situasjoner og mye bratte oppoverbakker i bykjøring i relativt lav fart pga. den noe langstega girkassa, men på landevei er den nydelig.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.