Skrevet av Emne: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?  (Lest 6197 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« på: To.,27,August,2009,22,18 »
Heisann,

Heilt fersk på forumet, og forsåvidt og fersk i Jeep verdenen, men har alltid hatt lyst på ein Wrangler, og har lenge venta på at rett utgåve skal dukke opp. MEN, det kan sjå ut som om det ikkje skjer. Så derfor vuderer eg no seriøst å importere ein frå Sverige eller tyskland. (og ja, eg veit det blir dyrt...)

Eg har bestemt meg for at min Wrangler skal være ein TJ 4.0 sahara, mørkegrønn med "tan" interiør.

I den samanheng har eg eit spørsmål:

Automat eller manuell?

Skjønner at manuell girkasse gir noko meir effekt "ut", men mange meiner automatkassa er bedre i terrenget.. I tillegg er vel manuell ganske så sjelden i Norge? (mao, ettertrakta ved salg?)


Takk for alle svar.

LT

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #1 på: To.,27,August,2009,23,39 »
De fleste jeg har sett i norge som norske biler har vært manuelle , når det er sagt ville jeg importert en rubicon eventuelt rubicon unlimited (avhengig av hvor ny du skal ha) fra america kliss orginal og da med automatkasse, manuell er råere og bedre på de aller fleste områder men automat gir deg litt mere slingringsmon på dekkstørelser.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #2 på: To.,27,August,2009,23,50 »
Tror nok det blir billigere å kjøpe en 2.5 i norge og ettermontere 4 liter. Jeg har inne søknad hos BT på dette nå, regner med det går i orden.

Skal du ha Sahara farger er det vell en tilsalgs med det nå, men med feil motor.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #3 på: Fr.,28,August,2009,00,16 »
Er det ikke avertert en 4l Sahara på Finn om dagen?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18714988
Medlem 005

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #4 på: Fr.,28,August,2009,00,21 »
De fleste jeg har sett i norge som norske biler har vært manuelle

Å? Eg har nesten aldri sett en 4L TJ med manuell til salgs her.

Tror nok det blir billigere å kjøpe en 2.5 i norge og ettermontere 4 liter. Jeg har inne søknad hos BT på dette nå, regner med det går i orden.

Hmm, Tviler på om ettermontering av 4l er aktuelt.

For å holde prisen på et litt "fornuftig" nivå så må eg nok prøve meg på en 97 modell i god stand..

Er det ikke avertert en 4l Sahara på Finn om dagen?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18714988

Jo, argh..  den hadde eg sannsynligvis kjøpt hvis ikkje det var for at spam filteret på gmail stoppa min kommunikasjon med selger, og derfor solgte til nokon andre.. 




Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #5 på: Fr.,28,August,2009,13,48 »
Sahara = Automat
Er ikke det bankers da?
Stemmer vel at det er veldig få 4l TJ med manuell.
Trives med automaten jeg, ville ikke byttet til manuell.
Men smaken er som ...
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #6 på: Fr.,28,August,2009,16,53 »
Hmm, jo kanskje, men har høyrt at manuell kassen er bedre i 4 literen siden automatkassa visstnok "roter bort endel effekt" (lest på forumet)

Nokon som veit kvifor veldig få i sin tid kjøpte 4 literen med manuell kasse? Dei aller fleste eg har sett her i landet er jo automat.


LT

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #7 på: Fr.,28,August,2009,17,59 »
Nokon som veit kvifor veldig få i sin tid kjøpte 4 literen med manuell kasse?
LT


Nettopp fordi de manglet automat gear
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #8 på: Lø.,29,August,2009,15,19 »
Noen med 4 liter som kan sjekke i egenvekten i vognkortet?


LT

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #9 på: Sø.,30,August,2009,08,58 »
egenvekt: 1580kg
tillat totalvekt: 1975kg

   1997 Sahara
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #10 på: Sø.,30,August,2009,11,50 »
Flott! Er dette automat eller manuell? (regner med det er noe forskjell her?)

og motoreffekt 130KW på 3960 cm³ ?



LT

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #11 på: Sø.,30,August,2009,16,09 »
Ok, har då søkt og søkt på utenlandske nettsider, og funnet eit par fine alternativ.
Det ser ut som om dei fleste er ganske så standard, og i den sammenheng har eg eit par spørsmål.

1. Eg tenker i utgangspunktet å få på et TUV-godkjent hevesett. 2" eller tilsvarende, i tillegg vil nok det være fristende med større dekk.. Sånn ca kor mykje må eg regne med å betale for dette i Norge? (sånn at eg har eit sammenligningsgrunnlag mellom biler der dette allerede er montert)

2. Vil det være smart å vente med å registere bilen i Norge til eg har fått på modifikasjoner, eller vil dette skape problemer?

3. Kanskje det er ein ide å kjøpe/montere både hevesett og dekk i Tyskland? (skal jo eventuelt hente den der uansett)


Takker for svar:)
LT

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #12 på: Ma.,31,August,2009,11,29 »

Hmm, Tviler på om ettermontering av 4l er aktuelt.

For å holde prisen på et litt "fornuftig" nivå så må eg nok prøve meg på en 97 modell i god stand..

Hva regner du med å lande på i pris alt inkl (pris bil, frakt, moms, hk avgift osv)

Er det ikke avertert en 4l Sahara på Finn om dagen?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18714988

Jo, argh..  den hadde eg sannsynligvis kjøpt hvis ikkje det var for at spam filteret på gmail stoppa min kommunikasjon med selger, og derfor solgte til nokon andre.. 

[/quote]

Sånn derre telefon er igrunnen veldig greit ;) står foresten ikke som solgt på finn
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #13 på: Ma.,31,August,2009,12,43 »

Hva regner du med å lande på i pris alt inkl (pris bil, frakt, moms, hk avgift osv)


Har eit par aktuelle kandidater. Et fint eksemplar ser ut til å ligge på ca €9000 - €10000 i tyskland. Med andre ord ca 80000,-

Ved å legge inn 130KW, 4000ccm, 1600kg, og førstegangsregistert før dags dato 1997, så blir staten ca 130000,- rikere

dvs, utenom pris for å hente bilen + prøveskilt + avgifter til tilsynet, så ligger det allerede i overkant av 200000.

Er jo dyrt, men dei aller fleste 4.0L i god stand (og i sahara versjon) eg har sett på finn.no koster ikkje så mykje mindre.


Men, ingen som har ideer om prisforskjeller på dekk/felger/hevesett i tyskland kontra norge? Vil det være gunstig for meg å kjøpe dette på veg heim?


mvh
Lars Tore


Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Vurderer seriøst å importere ein 4.0 liter. Manuell?
« Svar #14 på: Ma.,31,August,2009,13,17 »
Men, ingen som har ideer om prisforskjeller på dekk/felger/hevesett i tyskland kontra norge? Vil det være gunstig for meg å kjøpe dette på veg heim?

Jeg prøvde å finne ut av dette en gang, men uten hell. Jeg regner med at det er butikker i Tyskland som selger utstyr til våre biler, men etter hva jeg har klart å finne ut så er prisen ganske lik. På samme måte som forhandlerene i Norge, er de også nødt til å bestille fra USA, og det er der prisen stiger...

Prøv heller å få igang en felles bestilling her på forumet. Jeg har sagt det 100 ganger, men jeg er med dersom noen blir med å organisere en kontainer. Da kunne du jo bestilt bil fra USA også...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt