De aller fleste bruker den lite.
Jeg har kjørt i mange år med standard dynamo, standard batteri og en warn 8000xi winsj, og det fungerte helt greit. Jeg har dratt ut både meg selv (nesten 2 tonn) av myrer og det som er. Jeg har også dratt på større biler. F.eks Excursion til Holern nedi Danmark. Da stod vi 4 biler og dro i bakfangern på excursion, og til slutt greide vi å få lirka den ut.
Poenget er, at om du har tenkt å melde deg på vinsjekonkurranser hvor du må vinsje deg 200 meter osv, da er det flott med optima batteri, kanskje to og en skikkelig feit dynamo. Jeg har kjørt i mange år med alt helt standard, og det har fungert helt greit. Men det kommer helt ann på lommeboka. Hvis du sliter med å få lukket den, så kan du koste på deg dynamo og batterier. Er du derimot som de fleste andre dødelige av oss, så greier du deg lenge med standard batteri og standard dynamo.
Kjøp minimum en 8000 vinsj til bilen din. og bruk vinsjen med hodet. kjøp med en eller to ekstra kasteblokker, og du har en vinsj som potensielt kan trekke nesten 10tonn. Ikke svi motorn på dra ut en hummer på strak vaier av ei myr. Få hjelp, bruk kasteblokker festet i trær og andre biler. Gjør du dette, så har du en rimelig vinsj i lang tid.
Ett annet tips er kanskje å skru den av når ikke du trenger den. Jeg gjorde det med min Warn.
Husk, du kjører sikkert 98% av tiden uten at du har behov for vinsj. Sette den heller på når du skal ut i terrenget. Da sparer du den for rust, vann, salt, steinsprut, sol osv osv og den ser pen ut mye lengre.