Skrevet av Emne: Winsj  (Lest 1585 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Winsj
« på: To.,20,November,2008,14,02 »
Lurte på om noen har noen tips å triks når det gjelder winsj.
Leker med tanken og sitter og kikker litt rundt da.
Så er jo aldri dumt å høre med ekspertpanelet her inne:)


Har en TJ 97 mod, 2,5 liter, 31" og hevet 2,5 .

takker for alle responser..

mvh

stian

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Winsj
« Svar #1 på: To.,20,November,2008,15,12 »
Velg en vinsj som trekker 1.5 ganger vekta av bilen, gjerne mer. www.larsenvinsj.no har billige og greie vinsjer men kvalitets merker som Warn er helt klart en bedre vinsj en de billige kina vinsjene.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Winsj
« Svar #2 på: To.,20,November,2008,20,24 »
Skal den brukes "mye" eller lite ?

Mye, så bør du vurdere batteriet ditt. Er det bra nok og har nok strøm. Skal du virkelig bruke winsjen, så må du vurdere dobbelt opp med batterier og kanskje en ny dynamo....

Skal du bruke den til pynt og nappe ut naboen med forhjulstrekk som sitter fast i brøytekanten i oppkjørselen, så kan du bruke en billig kinawinsj.

Kinawinsjene er ikke så mye dårligere enn toppmerken, ihvertfall ikke i forhold til winsj per krone... Men ja, det er en grunn til at feks Warn koster 8-12.000,- og Kinawinsj koster 2500,- !!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Winsj
« Svar #3 på: Fr.,21,November,2008,19,56 »
De aller fleste bruker den lite.
Jeg har kjørt i mange år med standard dynamo, standard batteri og en warn 8000xi winsj, og det fungerte helt greit. Jeg har dratt ut både meg selv (nesten 2 tonn) av myrer og det som er. Jeg har også dratt på større biler. F.eks Excursion til Holern nedi Danmark. Da stod vi 4 biler og dro i bakfangern på excursion, og til slutt greide vi å få lirka den ut.
Poenget er, at om du har tenkt å melde deg på vinsjekonkurranser hvor du må vinsje deg 200 meter osv, da er det flott med optima batteri, kanskje to og en skikkelig feit dynamo. Jeg har kjørt i mange år med alt helt standard, og det har fungert helt greit. Men det kommer helt ann på lommeboka. Hvis du sliter med å få lukket den, så kan du koste på deg dynamo og batterier. Er du derimot som de fleste andre dødelige av oss, så greier du deg lenge med standard batteri og standard dynamo.
Kjøp minimum en 8000 vinsj til bilen din. og bruk vinsjen med hodet. kjøp med en eller to ekstra kasteblokker, og du har en vinsj som potensielt kan trekke nesten 10tonn. Ikke svi motorn på dra ut en hummer på strak vaier av ei myr. Få hjelp, bruk kasteblokker festet i trær og andre biler. Gjør du dette, så har du en rimelig vinsj i lang tid.
Ett annet tips er kanskje å skru den av når ikke du trenger den. Jeg gjorde det med min Warn.
Husk, du kjører sikkert 98% av tiden uten at du har behov for vinsj. Sette den heller på når du skal ut i terrenget. Da sparer du den for rust, vann, salt, steinsprut, sol osv osv og den ser pen ut mye lengre.
« Siste redigering: Fr.,21,November,2008,19,59 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.