Skrevet av Emne: Lader ikke fult  (Lest 1620 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RoarH

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Lader ikke fult
« på: Fr.,21,September,2007,13,16 »
Noen som har et god tips?  Byttet batteri i YJ'n,  da det viste på volt meteret at det gamle batteriet kun ga 8, -9v. Med nytt batteri, fungerte dette flott i nøyaktig 10 min. før voltmetert viste 8v igjen.. Hva skal voltmeteret egentlig vise? Hva kan være galt? Hva må jeg bytte? All hjelp og gode råd/tips mottas med stor takk.

Roar.
JEEP jeg vil, men jeg får det ikke helt til.
Wrangler YJ. 88mod 4,2L aut.
Medlem 803.

Utlogget Otto

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Sv: Lader ikke fult
« Svar #1 på: Fr.,21,September,2007,17,30 »
dynamo som ikke er helt ok?

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Lader ikke fult
« Svar #2 på: Fr.,21,September,2007,17,35 »
Først ville jeg prøvd et annet voltmeter, hvis du da får samme verdiene kan det være lade-releet, vet ikke om dette er eksternt på yj'en eller om det ligger i dynamoen, kan også være selve dynamoen som er røket.. Prøv å måle strømmen ut fra dynamoen...
En siste mulighet kan være (som oftest ikke) det nye batteriet ditt som ikke fungerer som det skal..
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Lader ikke fult
« Svar #3 på: Fr.,21,September,2007,22,42 »
Jeg kødda noe helt for jævlig med ladingen for en stund siden.
Hadde dårlig lading, og sjekka dynamoen.
Den var ikke helt frisk, dvs den hadde lagerlyd i tillegg til å lade svake 10v.

Jeg satte inn ny dynamo, og ladet fremdeles svake 10v.
Satte inn et annet batteri fra en annen bil, ingen bedring.

Så ble det et heidundrandes feilsøkingsmayhem, alle kabler ble ohmet, kabelsko skiftet(og loddet), kontaktflater reingjort, alt som kunne ha noe forbindelse med lading ble ettergått. Unntatt viftereima. Dynamoen spant rundt, det kvein ikke eller luktet svidd, eller noe annet som kunne indikere dårlig reim....

I ren desperasjon fant jeg ut at jeg skulle skifte denne gummidritten også, bare for å eliminere den enkleste muligheten.
Siden har den ladet 14.4

Dynamoen har integrert laderele B.T.W.

Hett tips: ny reim
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget RoarH

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: Lader ikke fult
« Svar #4 på: Sø.,23,September,2007,16,49 »
Tusen takk atter en gang for god hjelp på dette forumet. Jeg skiftet denne "gummi dritten". og vips, der lada den 14.2...... og det er jeg ganske fornøyd med. Samme feil hos meg, den slura på dynamoen. Så da kan jeg sove godt i natt, å ikke drive feilsøking i søvne. Takk skal dere ha for gode tips.
Mvh. Roar
JEEP jeg vil, men jeg får det ikke helt til.
Wrangler YJ. 88mod 4,2L aut.
Medlem 803.