Originalt skal det sitte en blank "kopp" i enden av navet (midten av hjulet). Tar du bort denne "koppen" finner du en drivflens, en "dings" som gjør at den mindre drivakslingen får kontakt med navet, begge har splines. Du kan ta ut drivflensen og sette inn frihjulsnav i stedet.
Det du oppnår med frihjulsnav, om du har en gearkasse som kan velge mellom 2WD og 4WD (bakhjulstrekk eller fire hjuls trekk), er at du slipper å la forhjulene dra med seg hele innmaten i framakslingen og mellomaksling når du kjører i kun bakhjulstrekk. Dette gir lavere drivstofforbruk og roligere ratt. Ulempen er at nå du kjører deg fast så står frihjulsnavene ofte dypt ned i søla og det er lite morro å gå ut av bilen og vri om navene slik at framakslingen kobler inn. Mange med den erfaringen her på forumet vil jeg tro
På tross av ulempen (man lærer normalt etter første gang i myra) så velger de fleste å kjøre med frihjulsnav da bilene går mye på veien.