Skrevet av Emne: Hjelp til å stramme ratt  (Lest 3542 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget waggy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Hjelp til å stramme ratt
« på: Ma.,25,Desember,2006,10,17 »
Har litt slark i min rattet på min Grand Wagoneer jeg tenkte å løse i jula.
Har forsøkt å fjerne rattet, men det sitter bom og jeg er mangler en "ratt avtrekker".
Er det et trikst her jeg kan bruke?

Hvordan fungerer "ratt avtrekkeren"?
Kan jeg bare ta spenntak med beina og dra?

Har liten lyst til å ødelegge det helle i min iver......

renegade

  • Gjest
Sv: Hjelp til å stramme ratt
« Svar #1 på: Ma.,25,Desember,2006,12,03 »
Har litt slark i min rattet på min Grand Wagoneer jeg tenkte å løse i jula.
Har forsøkt å fjerne rattet, men det sitter bom og jeg er mangler en "ratt avtrekker".
Er det et trikst her jeg kan bruke?

Hvordan fungerer "ratt avtrekkeren"?
Kan jeg bare ta spenntak med beina og dra?

Har liten lyst til å ødelegge det helle i min iver......


Som alltid, google er din venn.
Jeg anbefaler et søk på "steering wheel puller", da finner du f.eks:
http://www.autotoys.com/x/cust/product.php?productid=3002

Ideen med de fleste avdragere, er å skru rattet av.
Du fester typisk 2 bolter i rattnavet, og en senterbolt midt i rattstammen, som du så bruker til å skru rattet ut.
Den i linken over er vel så enkel at du lager en kopi på noen minutter.
En utfordring kan være at du muligens trenger tomme-bolter til å feste i rattet.

Hvis du søker litt i google på steering wheel og grand wagoneer, så er det ikke utenkelig at du finner en på nettet som har lagt ut info om akkurat din bil...

Utlogget waggy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Hjelp til å stramme ratt
« Svar #2 på: Ma.,25,Desember,2006,13,23 »
Takker for svar.

Vet jeg trenger rattavtrekker, eller å lage en selv med bolter - poenget var mer at jeg ikke har dette akkuratt nå - og jeg tenkte å gjøre dette akkuratt nå.
Er det noen trikst, som da ikke innebærer bruk av rattavtrekker? og/eller kan jeg bare ta spenntak??


renegade

  • Gjest
Sv: Hjelp til å stramme ratt
« Svar #3 på: Ma.,25,Desember,2006,18,59 »
Takker for svar.

Vet jeg trenger rattavtrekker, eller å lage en selv med bolter - poenget var mer at jeg ikke har dette akkuratt nå - og jeg tenkte å gjøre dette akkuratt nå.
Er det noen trikst, som da ikke innebærer bruk av rattavtrekker? og/eller kan jeg bare ta spenntak??

Hvis du er sikker på at det ikke er noe som henger igjen, så er det vel bare å gjøre et forsøk (?)
Meeeeeen ikke skyld på meg hvis noe ryker eller du skaller hodet i taket eller no' <smil>

Utlogget wrangler 98

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 53
Sv: Hjelp til å stramme ratt
« Svar #4 på: Fr.,12,Januar,2007,17,12 »
Takker for svar.

Vet jeg trenger rattavtrekker, eller å lage en selv med bolter - poenget var mer at jeg ikke har dette akkuratt nå - og jeg tenkte å gjøre dette akkuratt nå.
Er det noen trikst, som da ikke innebærer bruk av rattavtrekker? og/eller kan jeg bare ta spenntak??

Hvis du er sikker på at det ikke er noe som henger igjen, så er det vel bare å gjøre et forsøk (?)
Meeeeeen ikke skyld på meg hvis noe ryker eller du skaller hodet i taket eller no' <smil>


Utlogget wrangler 98

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 53
Sv: Hjelp til å stramme ratt
« Svar #5 på: Fr.,12,Januar,2007,17,31 »

Har nettop skiftet ratt på min wrangler 98 mod.
Det var et rent helvete. Først knakk det store stykker av støpehjernet på rattet da jeg prøvde å få av rattet med en vanlig muttertrekker (avtrekker).Så lagde jeg en avtrekker som vist på linken.Resultatet var at gjengene på rattet gikk til hel........ 
Til slutt var det ingen annen vei utenom enn å bore rattet av.
Så etter mye arbeid med å bore i kransen langs med akslingen fikk jeg endelig rattet av.
Nå hadde det seg slik at jeg skulle skifte ratt og det ikke gjorde noe om jeg skadet det gamle rattet.
(GUMMIEN HADDE LØSNET RUNDT RATTET SÅ EN HADDE ENFØLELSE AV Å KJØRE MOPED )
Så vær forsiktig når du prøver å ta av rattet.Ta IKKE mutteren helt av,da slipper du å få rattet i fleisen når du drar i det.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Hjelp til å stramme ratt
« Svar #6 på: Fr.,12,Januar,2007,22,54 »
Så vær forsiktig når du prøver å ta av rattet.Ta IKKE mutteren helt av,da slipper du å få rattet i fleisen når du drar i det.

Yess !   Been there, done that.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)