Skrevet av Emne: Takstativ på hardtopen.....  (Lest 1517 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Takstativ på hardtopen.....
« på: Sø.,26,Oktober,2014,20,01 »
Ja, som temaet sier, jeg må finne en løsning for dette.. Jeg har sett på ymse store kraftige saker som kan laste både det ene og det andre, men jeg trenger ikke å legge noe tungt oppå der. Jeg vurderte et solid stativ, grind og så slenge reservehjulet oppå....men da blir jo bilen upraktisk høy i en del hverdagslige sammenhenger!?! Også koster det en del deniros.. Det som skal fraktes er et windsurf brett som veier noen svært få kg, og det skal kjøres max 10km i slengen, så behovet er ikke allverden, og da er ikke lysten helt til stede ift å bruke 4-5-6-7.000,- på det. Hadde blitt et kult oppsett, kanskje med noen lamper foran og....meeeeen...

I første omgang vurderer jeg å montere noe rett i hardtopen og kjøre med det, i hvert fall frem til jeg ser et større behov.. Jeg har 2 stk Thule 542 Artificial Rain Gutter, men jeg burde kanskje hatt 4, eller kan det gå å kjøre fremre stativ i "renna" over dørene....? Noen som har testa?

Om noen har forslag eller bedre ideer enn det jeg har kommet frem til, rop ut!! :D Det blåser så mye om dagen at jeg gjerne vil ha dette på plass "i går".. Nå kjører jeg rundt med bakruta vidåpen og brettet tredd gjennom bilen, ikke særlig praktisk og ikke noe god løsning når høsttemperaturene synker videre og regnet øser ned... Tror ikke det blir sett på som noen prima løsning om jeg møter onkel politi langs veien heller.... :)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Takstativ på hardtopen.....
« Svar #1 på: Sø.,26,Oktober,2014,21,28 »
Standard gammal Thule passer over dørene og så monterer du brakettene bak. Bare husk en god klyse silikon rundt de gjennomgående boltene. Funker helt supert!

Jeg hadde slikt solid stativ tidligere, men du merker den vekten godt i svingene!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Takstativ på hardtopen.....
« Svar #2 på: Sø.,26,Oktober,2014,22,23 »
Konge, var et sånt svar jeg håpet på! :D

Heldigvis er det ikke mye vekt jeg planlegger å ratte rundt med oppå der, så da funker vel en sånn enkel løsning helt ok. Har stativ til både ski og sykler bakpå.. Og skal noe større fraktes går det i henger!

Vekt på taket merkes vel bare mer og mer jo høyere bilen blir og, så med div heving osv på planen så er det vel ikke noe god plan å hive på altfor mange kg på toppen av en allerede greit krengende bil som skal brukes aller mest i hverdagslig sammenheng.. :P

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Takstativ på hardtopen.....
« Svar #3 på: Ma.,27,Oktober,2014,00,03 »
Jeg hadde en gang store planer om å lage braketter , men endte opp med å brukte bare to vanlige takstativbøyler festet i renna, ble veldig tett mellom dem, men funker. Kan jo ev bruke et tau foran for å stabilisere. Hadde en gang en kajakk på taket med stropper foran og bak. Gikk fint det (vet ikke om UP er enig med det men men!)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Takstativ på hardtopen.....
« Svar #4 på: Ma.,27,Oktober,2014,12,03 »
Tja,det funker vel det og.. Men i og med at jeg da har et sett med fester/braketter fra Thule liggende, så kan jeg jo like godt montere de på og få litt bedre avstand på stativene i hvert fall. Skal noe langt oppå bør det vel litt stropper/tau til uansett, flekser jo littegrann mer enn en solid stålkonstruksjon, denne hardtopen.. :)

Så lenge det ikke står noe om takvekt i vognkortet er vel UP ganske entydige i at det er galt....uansett hvor mye man sikrer lasten?! hvordan stiller det seg egentlig når man tar av taket, om man fester ting på "buret"? Da har man jo ikke noe tak, så regel om takvekt bør vel ikke slå inn?? Hehehe.... Ser for meg at det kunne vært en artig diskusjon langs landeveien... :D