Vel jeg tror jeg har løst gåten.
Etter mere undersøkelser har jeg funnet ut følgende.
Vannet til varmeapparatet holder 84 grader inn. ved vifte på full fart kjøler vannet seg ned til 64 grader igjennom varmeregisteret.
Motoren leverer 4,8 liter i minuttet med vann ved 1000 rpm. Ved 2000 rpm leverer den rett under 8 liter i minuttet. Dette har jeg sjekket med å ta av en kjøleslange til varmeapparatet og heldt i et liters mål og tatt tiden.
Hva skjer...
luften ute går igjennnom registeret, registeret blir kjølt kraftig ned.
Vannet i registeret sirkulerer med en hvis hastighet og bli kjølt ned.
Hvis man øker hastighetet på kjølevannet rekker ikke registeret å bli så kaldt fordi vannet går fortere igjennom, å holder seg varmere.
Det jeg nå har gjort er å kjøpe en vannsirkulasjons pumpe beregnet for kjøle vann til varmesystem i båt. Den leverer 15 liter i minuttet.
Denne pumpen har jeg satt imellom motor i register.
Nå har jeg tre doblet hastigheten på vannet ved 1000 rpm. og ved 2000 rpm har jeg nesten doblet hastigheten.
Det gjør at vannet løper fort igjennom registeret å rekker ikke å bli kjølt ned.
Da er registeret varmere, og luften som går igjennom registeret kjøler ikke dette ned.
Nå har jeg testet dette i - 4 grader.
Nå har jeg en temperetur økning inne i bilen med 10 grader.
Dvs jeg kan sette viften på 1 og den holder bilen varm.
ved - 4 fikk jeg bilen oppe i 34 grader i kupeen med vifta på fullt og den økte. Og det holder for meg i allefall.
http://maritim.no/product.aspx?id=23093&groupkey=002002010