Skrevet av Emne: 4wd systemet til Jeep??  (Lest 8511 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #15 på: On., 7,Januar,2009,23,36 »
Du har sikkert rett i det, å det er jo selvfølgelig bra for min del :D  Skal prøve å løfte fronten å dreie på forhjula så får jeg "håpe" det ene stopper ;)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #16 på: To., 8,Januar,2009,06,44 »
Hentet fra www.wjjeeps.com

Type 4: Quadra-DriveTM (NV-247 or NV-147 transfer case with Vari-Lok differentials)
On demand, utilizes a gerotor and coupling in the Quadra-Trac II transfer case and gerotor couplings in the Vari-Lok front and rear progressive axles to send torque to the front driveshaft and/or from side-to-side within each axle when wheel slippage occurs; includes low-range (2.72:1)



http://www.wjjeeps.com/dimensions.htm
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #17 på: To.,16,April,2009,03,00 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #18 på: To.,16,April,2009,23,20 »
Du har sikkert rett i det, å det er jo selvfølgelig bra for min del :D  Skal prøve å løfte fronten å dreie på forhjula så får jeg "håpe" det ene stopper ;)

Det stopper ikke ,men du vil merke motstand. Dette er ingen sperre, men en brems som fungerer utmerket. Jeg har selv WJ 3.1 99 modell med quadradrive. Alle quadradrive modellene kom med oljebrems både i for og bakakslen, inklusive transferkassa.
Som jeg har sagt tidligere, NOEN WJ'er kom med Quadratrack, disse frarådes på det sterkeste å kjøpe siden de mangler varilock i for og bakakslen. Varilokken sitter kun i transferkassa. Dette betyr at du blir stående å spinne på ett hjul forran og ett bak.
Du vil kunne se hva slags girkasse som er i bilen ved å se bak girstanga. helt bakerst på dekselet til girspaken står det ett klistremerke med enten quadradrive eller quadratrack. Quadradrive II kom ikke før i senere utgaver og da er bremsen elektronisk istedet for oljestyrt.
Alle WJ'er mener jeg kom med dana30 forran og 44 bak. Men dette er ingen vanlig dana44. Den har nemlig aluhus hvis ikke jeg tar helt feil, og denne akslen er ikke anbefalt å bruke om man bygger om biler til dana44 aksler siden den ikke er så veldig sterk.

Du merker lett bremsen når du bytter hjul og drar til hjulboltene mens hjulet henger i lufta. (hvis ikke du bruker muttertrekker da).
« Siste redigering: Fr.,17,April,2009,00,56 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #19 på: To.,16,April,2009,23,52 »
Det var vel Quadra Drive II som kom senere som har elektronisk styrte bremser isteden for gerotor ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #20 på: Fr.,17,April,2009,00,57 »
Det var vel Quadra Drive II som kom senere som har elektronisk styrte bremser isteden for gerotor ?
Var det jeg mente, men fingrene skrev visst noe annet.
Innlegget er endret. Takk  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #21 på: Fr.,17,April,2009,11,26 »
Æ har kjøpt en jeep WJ 99 å eineste minuset me bilen e jo at den har quadra trackII, men du vil ikke spinn på et hjul.  I lav så låses senterkassa etter ka æ har førstådd, å i høy så ska den vel vær bakhjulsdreven fram til den lever 50-50 forran å bak. Altså du står  ikke fast før du spinn på et hjul forran å et hjul bak.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #22 på: Fr.,17,April,2009,14,30 »
Det skulle jeg å mene, så tror du har rett der Anders!!
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #23 på: Fr.,17,April,2009,15,04 »
Det skulle jeg å mene, så tror du har rett der Anders!!

Trur det æ og.  Men e det overhode ingen form før LSD elle brems i bakakselen på WJ med quadradrive 2??  Æ synes det knip å bryt no aldeles førferdelig dersom man har den i 4 lav å svenga på tørr asfalt.  E klar over at det bi mye stivere i å me at du lås senterdiffen.  Men Ladaen har samme systemet me heilt åpene diffan, å dær bi det ikke halvparten så mye bryting i drivverket.

Å evt ka kosta det å få tak i en varilock diff tell i alle fall bakakslingen tell WJen?? Hadde vært kult å hadd, men neppe nåkka som man har mye behov før.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #24 på: Fr.,17,April,2009,23,53 »
Jeg har aldri hørt om en wj som har quadradrive II system. som nevnt. quadradrive har gerotor pumpe i diffene og transfer som bremser. quadradrive II kom med elektronisk styrt brems, altså ingen gerotor. Men jeg var overbevist om at det systemet ikke kom før en del år senere.
En ting, det står vel klart beskrevet at man ikke skal bruke lavserien på tørt fast underlag som asfalt, betong osv. kun på løst underlag. Dette pga en låsing av senterdiffen. Knepping vil derfor være helt naturlig.

Å oppgradere en WJ ifra quadradriveII til quadradrive ville heller vært en nedgradering av system. Quadradrive2 er vel det samme som sitter i Commander, og det fungerer helt utmerket. men som jeg sa så tror jeg ikke WJ ble levert med quadradrive2. det nærmeste vil være quadratrack2, som wj faktisk ble levert med. Men da uten gerotor forran og bak.

ønsker du å bytte diff i din wj er nok beste alternativet en hugger.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #25 på: Lø.,18,April,2009,03,22 »
Jeg har aldri hørt om en wj som har quadradrive II system. som nevnt. quadradrive har gerotor pumpe i diffene og transfer som bremser. quadradrive II kom med elektronisk styrt brems, altså ingen gerotor. Men jeg var overbevist om at det systemet ikke kom før en del år senere.
En ting, det står vel klart beskrevet at man ikke skal bruke lavserien på tørt fast underlag som asfalt, betong osv. kun på løst underlag. Dette pga en låsing av senterdiffen. Knepping vil derfor være helt naturlig.

Å oppgradere en WJ ifra quadradriveII til quadradrive ville heller vært en nedgradering av system. Quadradrive2 er vel det samme som sitter i Commander, og det fungerer helt utmerket. men som jeg sa så tror jeg ikke WJ ble levert med quadradrive2. det nærmeste vil være quadratrack2, som wj faktisk ble levert med. Men da uten gerotor forran og bak.

ønsker du å bytte diff i din wj er nok beste alternativet en hugger.


Æ skreiv selfølgelig feil æ har Quadra Track 2   :P
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #26 på: Lø.,18,April,2009,11,22 »
Har ville sjekket på forumet til NAGCA. er jo mange ombygde WJ med større aksler der så vil tro det er noen orginaldiffer til overs i statene til en billig penge....Bruk Jetcarrier til frakt da de fleste ikke sender ut av landet!!
Det er jo sikkert noen akslinger her til lands men tror ikke huggere piller ut diffen av en aksling. ;)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #27 på: Lø.,18,April,2009,22,22 »
Jeg ville tro hoggerne peller ut diffen av akslene og selger den. Er nok ikke mange som flyr rundt å kjøper dana44 med aluhus, så det burde være noen aksler rundt om. Ellers ville jeg hørt med huggere i sverige. Der er det billigere og mange fler.
Ellers vil jeg tru du kan få tak i slike rimelig også ifra USA som det allerede er foreslått.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #28 på: Ti., 2,Juni,2009,15,16 »
Med "Quadradrive" var det så langt jeg finner ingen andre valg enn DANA 30 fremaksling og DANA 44 bakaksling. Begge med "VariLock". På min WJ 2001 er begge akslene er merket "Add 2 Quarts friction modifier" som indikerer at det er en lamellbrems der. Dreier du et fremhjul når begge er hevet, stopper det etter en halv runde. Dette er et sikkert tegn på VariLock. Det er jo imidlertid mulig dieslene kan  ha blitt levert med noe annet, men det ville vært litt merkelig så lenge det er NV 247 transferkasse og Quadradive...

Hvis du fyller 2 quarts med friction modifier så har du veldig god råd, og jeg er vel også litt usikker på hva konsekvensene blir  ;)
Hvis du prøver med 4 OZ derimot, det blir det ca 0,12 liter på Dana 44 som skulle stemme bra. Dvs. foran på Dana 30 skal det vel være litt mindre mengde, 0,09 liter tror jeg det var. Men skal sjekke tag'en når jeg nå skal skifte olja. Tag'ene er visst laget i vanlig rustende metall så det kan være lurt å spraye dem med noe understellsbeskyttelse for å bevare dem for ettertiden.

Hvis jeg dreier et bakhjul så snurrer hjulet på motsatt side motsatt vei et par omdreininger før det snur og begynner å gå samme vei som hjulet jeg dreier på. Så det indikerer da at Vari-locken fungerer.
Hvis jeg da fortsetter å snurre så skulle vel forhjulene koble inn etter et par omdreininger men da må jeg nok fikse en slags sveiv på bakhjulet for det blir sikkert ganske tungt etterhvert. Da er det vel like godt å teste det på is om vinteren. Et stort speilglassvindu med is utenfor gjør susen så ser man tydelig hva som skjer. Eller sette hele bilen på bukker og kjøre i vei. Men sett for all del ikke bare bakakselen på bukker  :o
« Siste redigering: Ti., 2,Juni,2009,15,37 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget krispilot

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Re: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #29 på: Ti., 2,Juni,2009,20,51 »
Jeg har 1999 WJ 3,1 TD med quadradrive. Testet litt i vinter, var ikke fornøyd, kunne spinne på ett fram og ett bak.
Søkte på nettet og i instruksjonsbok og fant hvilke oljer som skulle være på. Byttet på transfer og akslinger.
I instruksjonsboka står det feil, det står at det skal være dextron 3/4 (rød) på transfer, dette har Jeep gått tilbake på og anbefaler nå en gul spesialolje for NV247 fra Jeep forhandler. Tror det sto også Mobil fluid 424 på den, (en spesial traktor olje for wet clutch gearbox)

Frem og bakaksel skal det være 75w-140 olje med Jeeps friction modifier tilsatt.

Alle servicene har vært tatt på min bil før jeg kjøpte den. Det er dokumentert, til tross for det, har de ikke klart å få på riktige oljer. Jeg tappet rød olje av transfer.
Jeg skiftet selv for å være sikker på at det ble rett.
Den dro absolutt på alle 4 hjul etter oljeskiftene. Trikset er å ha korrekt olje på transfer samt korrekt olje i akslinger med friction modifier. Da slår hjulene inn med en gang. Da er det utrolig hvor det tar seg frem.

Her er beviset at den drar på alle 4.


http://www.youtube.com/watch?v=TxhO0rlDpNY



~~~_______oooo_
~~ / ../...\...\_____\
~~[_---_____---_\-\\\\\\-\
~~~(o) )-o---(o) )-o---) )
WJ '00 3.1TD LTD Quadradrive
2"BB, Addco swaybar, Stillen brakes,
General Grabber AT2 265/70/16