Skrevet av Emne: 4wd systemet til Jeep??  (Lest 8510 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
4wd systemet til Jeep??
« på: To.,18,Desember,2008,21,07 »
Se på denne tråden her:

http://www.offroad.no/forum/Sperre-Hvilke-biltyper-t82159.html

Hehe :) Blir vist høvlet rett ned jeg... Men det jeg ikke helt skjønner er hvordan det da virker?? Er det ikke automatiske sperrer i akslene på WJ? Er reklamen på Jeep sine hjemmesider bare tull? Det hevdes virkelig der at all kraft (100%) om nødvendig overføres til hjul med friksjon.

Er dette bare tull??
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #1 på: To.,18,Desember,2008,22,41 »
Quadra-Drive II®
Quadra-Drive II's active full-time 4WD system is the ultimate for virtually any driving situation. This system uses the Quadra-Trac II® transfer case and Electronic Limited Slip Differentials in both axles, offering excellent tractive performance. Quadra-Drive II also features a 2.72 LOW-RANGE and NEUTRAL.

Er nok diffbrems i begge akslene i WJ ja. Man kan bare låse midtdiffen så drivakslene foran og bak går likt. Mener akslene har en viskosekobling. De kalles ihvertfall for Vari-Lok aksler..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #2 på: To.,18,Desember,2008,22,45 »
Den elektroniske delen tror jeg ikke finnes på WJ. Kun på WK som kom i `05 pga IFS.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #3 på: To.,18,Desember,2008,23,35 »
Den elektroniske delen tror jeg ikke finnes på WJ. Kun på WK som kom i `05 pga IFS.

Ok det var oppklarende, men synes ikke dette kommer så tydlig fram på Jeep sine sider. Men synes likevel det er imponerende nok med brems på begge akslene :)

Takk
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #4 på: To.,18,Desember,2008,23,49 »
viktig på WJ at man ikke kjører med veldig slitte dekk forran eller bak, og har gode dekk på motsatt aksel. Dette pga viskosekoblingen i transfern. Den slites fort med ujevne dekk mønster.

Bremsen som sitter i WJ er en oljebrems. Jeg testet WJ'en min i terrenget for litt siden, i ett sandtak. Jeg har tidligere kjørt MYE i terrenget med en heavy modifisert TJ, og jeg må si jeg ble overrasket over en helt original WJ. Den tok seg utroolig godt frem, og bremsen i akslene fungerer faktisk ganske så bra. Oljebremsen fungerer slik at hvis ett hjul begynner å spinne litt, så bygges det opp ett oljetrykk som bremser hjulet igjen, og den slår ganske så fort inn.
Den dagen i terrenget fikk jeg litt abstinenser etter å kjøre litt skikkelig offroad igjen, og begynte plutselig å tenke på hvor sinnsykt godt original WJ ville funket med 2 - 3" løft og 32" GY MT/R dekk  ;D

Sjekk denne http://www.youtube.com/watch?v=i0bKtjvnM8Y
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #5 på: Fr.,19,Desember,2008,00,34 »
Sitat
og begynte plutselig å tenke på hvor sinnsykt godt original WJ ville funket med 2 - 3" løft og 32" GY MT/R dekk
    Da må jeg bare få føye til at selv en eldre, original 95 mod. ZJ funker sinnsykt godt, selv uten viskose i forkardangen, uten heving og med 31x10,5 dekk. ;D Og da vil nok en WJ med det du nevner bli helt knall. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #6 på: Fr.,19,Desember,2008,10,22 »
begynte plutselig å tenke på hvor sinnsykt godt original WJ ville funket med 2 - 3" løft og 32" GY MT/R dekk  ;D


Det oppsettet har jeg hatt på WJ i et par år og kan skrive under på at det funker ja ;D

Noen ganger kan det lønne seg å ha litt turtall for å få bremsen til å koble inn skikkelig
« Siste redigering: Fr.,19,Desember,2008,10,29 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #7 på: Fr.,19,Desember,2008,20,28 »
Ja, turtall hjelper. bare se denne http://www.youtube.com/watch?v=i0bKtjvnM8Y
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #8 på: Sø.,21,Desember,2008,12,37 »
WJ har ikke viskosekobling, men en geroterpumpe som bygger opp trykk. Det er altså ikke viskositeten på oljen som gir bremsevirkningen.
Svakheten med dette systemet er at det ikke virker nå det er bratt. Pumpen får antagelig ikke olje.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #9 på: Sø.,21,Desember,2008,20,14 »
Det er helt riktig PerYngve, i akslene sitter det gerotor pumpe som lager trykk. Men det var ikke der jeg sa det var viskose. Det var i transfern som fordeler kraften mellom forran og bak jeg trodde det var viskose. Men det kan hende det er gerotor i transfern også.

Bremsen fungerer faktisk i oppoverbakke også, det ser man av videoen jeg linket til. I tillegg til det har jeg selv erfaring i form av egne praktiske øvelser med egen bil som bekrefter at gerotor pumpa bremser akslen selv i bratte bakker. Men det finnes helt sikkert brattere bakker en det jeg kjørte i  ;D
Men det du sier gir i og for seg mening. sett at bilen står i 90 graders helling, så ligger all olja i lokket på diffen. Jeg er usikker på hvor i diffen pumpa henter olja.

Uansett, man må være klar over forskjellen her. Dette er på ingen måte en sperre og fungerer derfor heller ikke på det viset. Mitt poeng er at denne formen for brems er 100 ganger bedre en den jalla lamell bremsen som sitter i cherokee, GC og Wrangler. For den er nesten ikke vært noen ting. Jeg har hatt og kjørt flere Grandcherokee'er og wranglere og dette er den original bremsen som jeg syns fungerer definitivt best. Men på en annenside så kan jo alt egentlig oppraderes til det bedre  :D
Videoen jeg linket til viser egentlig veldig godt hvor bra denne bremsen fungerer.
« Siste redigering: Sø.,21,Desember,2008,20,18 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #10 på: Fr.,26,Desember,2008,14,25 »
Jeg mener wjn sitt 4wd system heter quadradrive I og ikke
 quadrdrive II, quadradrive II kom
 på wk limited og overland som har georotor i begge diffene(såkalt varilock differensialer). Nå mener jeg også at omtalen på wjn sitt 4wd system er bare "qadradrive", og har georotor i bakdiff og senterdiff, ikke foran :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #11 på: Fr.,26,Desember,2008,19,55 »
Riktig, WJ kom både med Quadradrive og Quadratrack. Hvorav første er med varilock bak. Quadratrack har ikke varilock bak. Noen få WJ'er er solgt med Quadratrack og disse må man styre unna, hvis ikke man uansett vurdere å bytte til en uoriginal brems eller locker.
 
WK kom med quadradrive2, og den skal vel være en elektronisk utgave istedet for å drives av oljen i diffen. Er vel samme systemet som også commander kommer med. Forran er vel diffen åpen.

Jeg har kjørt wrangler TJ hardt i terrenget i en del år med ARB sperrer, og må si at sperra forran har man sjeldent eller lite bruk for. Sperra bak er den som gir mest for pengene. Så behovet er ikke så stort forran.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #12 på: On., 7,Januar,2009,08,50 »
WJ med Quadradrive har "Varilock", dvs georotor, både foran, i midten og bak. Dette er en lamellbrems nøyaktig som i XJ og ZJ, men lamellpakken står "åpen" helt til differanse i rotasjonshastighet får georotoren til å presse lammellene sammen. Det betyr at systemet ikke fordeler mere kraft enn i XJ og ZJ, men du slipper at lamellene slites i hver minste sving og dermed blir utslitt. Følgen er at du har en diffbrems som kansje varer i bilens levetid. Ulempen er at det tar en hjulomdreining før bremsen engasjeres, hvilket gjør at du må tenke deg om før du stopper i dyp snø. Turtall har ingen effekt på virkningen. Det er utelukkende differanse i akslingsrotasjon som virker inn. Med Quadradrive vil det derfor være viktig å holde bilen i bevegelse. Er det fare for stans i løst terreng - sett den i 4Lo, slik at sperre i trasferkassen kobles inn.  ;)
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #13 på: On., 7,Januar,2009,11,41 »
Etter det jeg klarer å finne ut er det ikke noe brems på forakseln på wj, brems kom på quadradrive II og det er på wk. :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: 4wd systemet til Jeep??
« Svar #14 på: On., 7,Januar,2009,12,33 »
Med "Quadradrive" var det så langt jeg finner ingen andre valg enn DANA 30 fremaksling og DANA 44 bakaksling. Begge med "VariLock". På min WJ 2001 er begge akslene er merket "Add 2 Quarts friction modifier" som indikerer at det er en lamellbrems der. Dreier du et fremhjul når begge er hevet, stopper det etter en halv runde. Dette er et sikkert tegn på VariLock. Det er jo imidlertid mulig dieslene kan  ha blitt levert med noe annet, men det ville vært litt merkelig så lenge det er NV 247 transferkasse og Quadradive...
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h