Er Dexron og ATF+3/4 blandbare? Så ingen fare med å ta "vanlig" oljeskift på en kasse det har gått Dexron olje i og bytte til ATF+ olje?
Jeg har nettopp byttet alle oljer på bilen, og hadde fra før Dextron III på aut.kassen. Har hatt problemer med lock up'en i lengre tid, den koblet ikke inn. så at aut.kassesystemet inneholder totalt 10,3 liter
, men 3,8 liter ved oljeskift. Jeg har (heldigvis) tappeplugg i bunnpannen på kassen,så da ble det mindre griseri.
Byttet filter, og satte på ny pakning. Hvis jeg skulle fått ut all oljen måtte jeg nok ha demontert kasse, og boret hull i konvørteren, men nei. Jeg har kjøpt meg en vakuumbeholder med pumpe og div. lange tynne nylonrør fra Biltema til kr. 499,-.
http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=82772 Vel verdt pengene
. Etter å ha fylt på 3,8l olje, kjørt et par dager, brukte jeg vakumpumpen i peilerøret og sugde opp ca.2,5 liter, fylte på ny olje. Dette har jeg gjort noen ganger, og har tilsammen brukt 12 fl.à 945ml aut.olje. Det som irriterer meg sanseløst er at peile/påfyllingsrøret ligger så j...ig lavt, og helt inntil torpedoveggen. Jeg har kjøpt meg en 2l kanne
http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=153743 og en håndpumpe
http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=90535 (en fordel at bilen står med fronten lavere, for peilepinnen går ned i høyre siden fremme) så det å fylle på olje går lettere. Tømmer 2l olje i kannen, pumper den derfra og nedi peilerøret med den hendige håndpumpen.
Oljen jeg har brukt heter
DynoCat MultiMatic ATF,synthetic blend (ca.kr.80,-pr.l)og dekker bl.a.
"Chrysler automatic transmissions requiring ATF+3/+4." I 1995 het det vel ATF+, og +3+4 er vel nyere typer? Det jeg har oppdaget, er at nå funker lock up'en igjen, og bilen gearer silkemykt og korrekt,
og det må jo "bevise" at DexronIII var feil olje...? Og at det er viktig med riktig olje. Ble langt innlegg dette, håper det ikke gjør noe, og at det var litt matnyttig "svar"