Skrevet av Emne: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee  (Lest 10711 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #30 på: Sø., 9,Mars,2014,00,35 »
Den kobler vel inn ved ca 75 mph ja, men skulle ha vært km/t. Only in a 3,1 WJ  :P

Ja noen få av oss har jo koblet opp en bryter med 33 ohms motstand på, som lurer lock-up til å koble inn, sånn rundt 70 km/t er passe.
Men funker forsåvidt også på 3. giret i 50-60 km/t hvis man kjører mye i den farta da.
Det ligger jo noen lange gamle tråder her om emnet.
Jeg må koble ut manuelt når jeg skal stoppe, men de viderekomne her på forumet har løst det spørsmålet også. Så det blir vel neste prosjekt.

Sakset fra servicemanualen for 44RE kassa til 3,1 TD:

"If the overdrive control switch is in the normal ON position, the clutch will engage after the shift to fourth gear, and above approximately 72 km/h (45 mph). 
If the control switch is in the OFF position, the clutch will engage after the shift to third gear, at approximately 56 km/h (35 mph) at light throttle."

I instruksjonsboken står det at den skal koble inn ved ca 80 km/t (se bilde under).

Ingenting av disse påstandene har Jeep godtatt reklamasjon på ifølge de som har prøvd tidligere.
« Siste redigering: Sø., 9,Mars,2014,00,53 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #31 på: Sø., 9,Mars,2014,09,39 »
Det er dårlig av Jeep Norge det! De burde omprogramert alles biler, men vi får nok bite i det sure eple og koble litt selv ;-)
Jeg har lyst til å koble opp den løsninga med automatisk utkobling ved brems osv.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #32 på: Sø., 9,Mars,2014,15,55 »
Bare å starte med den enkleste oppkoblinga først, så får du se hvor bra det funker.
Så tar vi neste trinn til våren  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #33 på: On.,12,Mars,2014,23,21 »
Ja skal se om jeg får gjort det :-) Hvor mye forskjell er det i turtall i 90 f.eks. da? På flat vei uten lockup ligger vel min rundt 2000 rpm i 95 sånn ca...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #34 på: On.,12,Mars,2014,23,44 »
På helt flat vei (og uten svære dekk) er det vel 100-150 rpm ned såvidt jeg husker. Mere ved høyere fart eller med høy rullemotstand naturligvis.
Den store forskjellen er jo når når det går litt oppoverbakke uten at turtallet må øke, eller akselerasjon uten at turtallet må øke så mye når man gir mere gass.
Samt under akselerasjon etter nedslakking før sving f.eks.
Og med cruisecontrol innkoblet unngår man jo unødvendig nedgiring til 3. gir, så lenge bakken ikke er for bratt og/eller farten for lav. Da må man bare trykke Cancel/slippe opp gassen og slå av lock-up.
Jeg har aldri noe særlig gasspådrag når jeg slår på eller av lock-up. Antar det gir minst slitasje på lamellene. Slik systemet er designet i utgangspunktet, kun tilkobling ved lav belastning/jevn fart.
Men clutchen tåler en del moment iallefall. Var på 40 mils langtur her om dagen og utnyttet dreiemomentet til fulle.
« Siste redigering: On.,12,Mars,2014,23,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #35 på: Lø.,12,April,2014,14,40 »
Jeg noterte meg noen turtall her om dagen.
Turtallet gikk ned med 200-300 rpm med lock innkoblet.
Nå har jeg store, brede og grove offroad dekk på, og da vil nok forskjellen bli noe større enn med lettrullende dekk siden converteren får mere å jobbe med.
Når både økt rulleomkrets, bredde og mønster gjør at bilen ruller tyngre og raskere (ved samme turtall på hjulene) vil det bli litt mere å tjene på lock-up innkoblet.

65 km/t (på speedometer) = 1500 rpm uten og 1200 rpm med lock-up på flat vei.
80 km/t = 1500 rpm med lock-up (200-300 rpm ned)
90 km/t = 1700 rpm med lock-up ) (ca 200 rpm ned)

Har ingen sommerdekk med original dimensjon så får ikke testet forskjellen med det, men spiller ingen rolle
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.