Skrevet av Emne: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee  (Lest 10712 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget oyvindandersen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
    • Fotograf Øyvind Andersen
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #15 på: Fr., 7,Februar,2014,13,44 »
Mulig jeg skal legge ut denne for salg snart 1998 5.2 Limited, gått 170 000 km fra ny ( 106 000 miles ), importert av amerikansk famile som flyttet til norge i 1999, servicehefte, soltak og org tinted ruter, 8 felger av samme type som bildet, nye vinterdekk og sommerdekk :-)
Øyvind Andersen

1998 Jeep Grand Cherokee 5.2 Limited (Char Gold II Satin Glow) l Quadra-Trac l Infinity Gold

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #16 på: Fr., 7,Februar,2014,16,01 »
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46432522&searchclickthrough=true

Ser vel ut som en ok bil, uten at jeg vet noe mer om den.

Lykke til.
[/quote

Ja, tenkte jeg skulle ringe på denne. Det som byr meg litt i mot er vel km.standen på 308.000 km. Veit ikke hvor solide de automatene er? Ellers er jeg ikke så veldig redd, bortsett fra at diffrensialene er noe små på disse, er de ikke?

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #17 på: Fr., 7,Februar,2014,16,03 »
Mulig jeg skal legge ut denne for salg snart 1998 5.2 Limited, gått 170 000 km fra ny ( 106 000 miles ), importert av amerikansk famile som flyttet til norge i 1999, servicehefte, soltak og org tinted ruter, 8 felger av samme type som bildet, nye vinterdekk og sommerdekk :-)

Hei. Ja hva tenkte du at du skulle ha igjen for denne? Høres jo veldig bra ut :)

Utlogget gasspedal

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #18 på: Lø., 8,Februar,2014,06,45 »
Jeg har en noenlunde fin 97 mod 5,2L uten rust,som er rusla ca 180 000km til salgs
Mye nytt bla bremser, alle sensorer, ny heavy duty radiator osv
Send meg en e post for info og bilder viss du er int
ekaas1@online.no
 :)
Grand Cherokee Limited 97

Utlogget oyvindandersen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
    • Fotograf Øyvind Andersen
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #19 på: Lø., 8,Februar,2014,08,12 »
Ser for meg rundt kr 65 - 70.000,- Denne er meget fin, strøkent interiør alder tatt i betraktning, det samme gjelder karosseri!
Øyvind Andersen

1998 Jeep Grand Cherokee 5.2 Limited (Char Gold II Satin Glow) l Quadra-Trac l Infinity Gold

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #20 på: Lø., 8,Februar,2014,12,28 »
Ser for meg rundt kr 65 - 70.000,- Denne er meget fin, strøkent interiør alder tatt i betraktning, det samme gjelder karosseri!

Ok. Det blir nok i dyreste laget for meg. Min hovedinteresse er egentlig gamle amerikanske flak, og jeg har jo et der som jeg steller med og bruker pengene på. Jeepen skal for meg være en grei bruksbil til rundt 40.000 kr. At den da har litt rust og andre småting er da ikke så farlig.

Men takk for interessen.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Elchund

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #22 på: Ti.,18,Februar,2014,21,55 »
Jeg har en 1995 ZJ med 4.0l sekser/42RE automat og NV249 fordelingskasse, har 3.73 aksler, tauepakke og Michelin Latitude Cross 235/75-15. Jeg har kjørt den på 1l/mil på langtur alene/tom bil på sommeren. , 1,1l på langtur med full bil både til Vestlandet og nordover. På "normale" turer med litt motorvei, et par forbikjøringer og lite tanke på forbruket ligger den støtt på 1,2l/mil. Kompisen min har 5,2l V8, den er betydelig tørstere. I byen er min også tørst, men jeg kjører veldig lite bykjøring og har ikke målt skikkelig. Jeg har målt ved å fylle tanken helt opp, kjøre en lengre strekning (minst 30 mil når jeg måler langturforbruk) og så fylle helt opp igjen. Bruker samme type bensinstasjon (samme type pumpe) og dytter pistolen like langt ned osv. Måler så mot km teller i bilen som er veldig nøyaktig (har litt større hjul enn original, slik at speedometer og km teller er helt nøyaktig) og sjekker både forbruket og km teller mot gps og avstandsoppgaver fra vegvesenet. De tallene jeg har fått over er resultat av flere målinger og minst 100 mil. (Feks. kjørt tur-retur Østfold-Oppdal to ganger og målt begge gangene, forbruk 1,05l. t/r Elverum to ganger, forbruk 1,0l osv.)

Synes heller ikke 4litern er for svak for en ZJ, akselerasjonen er veldig grei om man gir på litt, tung last merker jeg ikke mye til (har ikke kjørt med tung henger, kun opp til ca. 800kg) og hvis jeg kobler inn fartsholderen i f.eks. 80km/t ligger den stødig på 1400 o/min i overdrive/lockup både bortover og oppover temmelig bratte stigninger. Jeg liker i det hele tatt denne motoren veldig godt, gir inntrykk av å være evigvarende og driftsikker, ganske stille og fin. Veldig mye mer plass rundt denne i motorrommet enn det er rundt en V8, enklere å skru. Skal jeg si noe negativt om den så er den temmelig traktoraktig på tomgang og når den presses på lave turtall, ikke så mye lyden, men den rister en del, ikke noen "turbinlignende" smooth opplevelse akkurat. Min har bare gått 130`og motorfestene er i orden. 42RE kassa derimot er veldig smooth og fin.

Jeg tror vektforskjellen på R6 mot V8 er ca. 200kg. Forresten er styringen en vits på min bil også, men det er vel standard ZJ.

Tron

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #23 på: To.,20,Februar,2014,01,33 »
Dagens reklame:
Jeg lot meg sjarmere av ZJ'ens barske utseende, og når vi kjøpte hytte med adkomst alà Flåklypatoppen var den favoritt ved søk på Finn.no som bil nr.3.
Subaru Forester ble for gubbete og Blazer S10 virket litt for "amerikansk", til tross for min erfaring med Suburban og to Capricer i yngre dager.
Var skeptisk på V8 pga forbruk og fant til slutt, i Juni i fjor, en pen Grønn -98 4,0 Limited i Drammen som jeg dro hjem til Trøndelag. 1,04l/mil brukte den i følge gps på hjemturen. Vel hjemme går den på rundt 1,5l/mil men da er det snakk om maks 2 mil pr.tur men ikke direkte bykjøring.
Testturen i Drammen gikk i byen, så jeg fikk ikke prøvd den ut så mye(tabbe), først når pengene var overlevert og hjemturen startet oppdaget jeg at bilen var livsfarlig, slang fra side til side(slitsom tur), drivverket bråkte noe så innmari, at jeg giddet ikke bruke radio engang(ja, hvorfor snudde jeg ikke??).
Alle 4 opphengskuler, alle 4 styreledd, begge nedre kontrollarmer f/b, alle stabstagforinger f/b, trackbar foran, bremseskiver/klosser foran, klosser og h.br.sko bak har blitt byttet.
Eu gikk gjennom på overtid nå i februar, og etter en forstillingsjustering, begynner bilen å bli grei(alt er ralativt) på veien.
Nytt batteri og nye vinterdekk har også blitt innkjøpt.
Pga. ulyd i akslingen foran, byttet jeg hjullager på begge sider, da lyden bare måtte bety at de var skikkelig nedkjørte, men lyden var like ille etterpå. Tenkte da at det var CV-leddet, så da ble det også byttet, men nei, det høres ut som et dønn tørrkjørt lager som snurrer i takt med hastigheten på bilen ved venstre fremhjul. Ved ca.90km/t kommer også en typisk differensial uling frem, så det må vel bare bety at fremdiffen må overhales. Vurderer å prøve dette selv.
Håper du som vurderer å kjøpe ZJ tar deg tid til å teste bedre enn hva jeg gjorde. Og ikke minst er ærlig med deg selv, da dette med at disse bilene er "billige å skru på", må bero på dårlig matematikk kunnskaper, for summen blir høyere enn du tror, til tross for ebay kan tilby det meste til overkommelige priser.
Har også fått feil opphengskuler ved tre anledninger, kjøpte derfor fra Maldal til slutt da de ser ut til å ha bra kvalitet på delene de selger.
4,0L sekseren (stammer visstnok fra den som stod i Rambler fra 1963?), og hvordan de ikke har klart å få et bedre dreiemoment på lavt turtall i løpet av alle årene med modifiseringer er en gåte. Masete å kjøre i motbakker, da jeg må korrigere hardt på gassen litt oppe i motbakkene.
Komfort som denne bilen skal ha så mye av blir i min bil ødelagt av bråket fra drivverket, samt ved gasspådrag i motbakker(durer høyt,resonans?).
Til og med setene har så mye slakke i understellet, slik at i svinger så krenger setene like mye som resten av bilen(flott med skinn/memory).
Men til å ta seg frem, spesielt i lavgir, der er den toppers. Slik at de gangene i vinter når jeg fikk den utfordringen, 35cm bløt snø eller blank is, opp en skikkelig bratt motbakke, var jeg plutselig fornøyd med bilen igjen, men så røyk batteriet....
Jeg er ikke alene, står ofte at bilene er mye påkostet i annonser ser jeg....
Så ligger i tenkeboksen nå, hvor lenge jeg gidder kjøre med akslinger som mæler, eller om jeg skal bestille et rep.kit.
Har den bare blitt stillere, så kunne jeg beholdt den noen år til, ellers ryker den på Finn til neste vinter.
Min konklusjon ZJ 4,0: Topp i terrenget, tøft utseende(smak og behag), relativt greit forbruk, elendig på veien, dårlig kvalitet og underdimensjonert understell. Etterlyser komfort(mye traktor, i allefall min)
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #24 på: On., 5,Mars,2014,17,44 »
Mine erfaringer er litt annerledes, men så kan jo mitt eksemplar også være i litt bedre stand enn ditt.

Synes komforten er grei, med gode myke seter. Låter litt fra drivverket, men på min er det bare fra bakdiffen, tror jeg. Er visst noen lager der som pleier å bli dårlige, men kan kjøres lenge før noe drastisk skjer.

På dårlige veier vagger den jo endel pga. de stive akslingene, men på gode veier er den helt OK når man har blitt vant til den litt slarkete styringen.

Min har vel gått ca. 210000 km. Har kun byttet serpentinreim og olje /filter på den, og den har passert to EU-tester med flagget i topp. Nå sist måtte jag bare bytte et bremserør og bakre del av eksosanlegget. Starter som et skudd hver eneste gang.
« Siste redigering: On., 5,Mars,2014,17,58 av Bale »
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #25 på: Lø., 8,Mars,2014,13,12 »
Dagens reklame:
Jeg lot meg sjarmere av ZJ'ens barske utseende, og når vi kjøpte hytte med adkomst alà Flåklypatoppen var den favoritt ved søk på Finn.no som bil nr.3.
Subaru Forester ble for gubbete og Blazer S10 virket litt for "amerikansk", til tross for min erfaring med Suburban og to Capricer i yngre dager.
Var skeptisk på V8 pga forbruk og fant til slutt, i Juni i fjor, en pen Grønn -98 4,0 Limited i Drammen som jeg dro hjem til Trøndelag. 1,04l/mil brukte den i følge gps på hjemturen. Vel hjemme går den på rundt 1,5l/mil men da er det snakk om maks 2 mil pr.tur men ikke direkte bykjøring.
Testturen i Drammen gikk i byen, så jeg fikk ikke prøvd den ut så mye(tabbe), først når pengene var overlevert og hjemturen startet oppdaget jeg at bilen var livsfarlig, slang fra side til side(slitsom tur), drivverket bråkte noe så innmari, at jeg giddet ikke bruke radio engang(ja, hvorfor snudde jeg ikke??).
Alle 4 opphengskuler, alle 4 styreledd, begge nedre kontrollarmer f/b, alle stabstagforinger f/b, trackbar foran, bremseskiver/klosser foran, klosser og h.br.sko bak har blitt byttet.
Eu gikk gjennom på overtid nå i februar, og etter en forstillingsjustering, begynner bilen å bli grei(alt er ralativt) på veien.
Nytt batteri og nye vinterdekk har også blitt innkjøpt.
Pga. ulyd i akslingen foran, byttet jeg hjullager på begge sider, da lyden bare måtte bety at de var skikkelig nedkjørte, men lyden var like ille etterpå. Tenkte da at det var CV-leddet, så da ble det også byttet, men nei, det høres ut som et dønn tørrkjørt lager som snurrer i takt med hastigheten på bilen ved venstre fremhjul. Ved ca.90km/t kommer også en typisk differensial uling frem, så det må vel bare bety at fremdiffen må overhales. Vurderer å prøve dette selv.
Håper du som vurderer å kjøpe ZJ tar deg tid til å teste bedre enn hva jeg gjorde. Og ikke minst er ærlig med deg selv, da dette med at disse bilene er "billige å skru på", må bero på dårlig matematikk kunnskaper, for summen blir høyere enn du tror, til tross for ebay kan tilby det meste til overkommelige priser.
Har også fått feil opphengskuler ved tre anledninger, kjøpte derfor fra Maldal til slutt da de ser ut til å ha bra kvalitet på delene de selger.
4,0L sekseren (stammer visstnok fra den som stod i Rambler fra 1963?), og hvordan de ikke har klart å få et bedre dreiemoment på lavt turtall i løpet av alle årene med modifiseringer er en gåte. Masete å kjøre i motbakker, da jeg må korrigere hardt på gassen litt oppe i motbakkene.
Komfort som denne bilen skal ha så mye av blir i min bil ødelagt av bråket fra drivverket, samt ved gasspådrag i motbakker(durer høyt,resonans?).
Til og med setene har så mye slakke i understellet, slik at i svinger så krenger setene like mye som resten av bilen(flott med skinn/memory).
Men til å ta seg frem, spesielt i lavgir, der er den toppers. Slik at de gangene i vinter når jeg fikk den utfordringen, 35cm bløt snø eller blank is, opp en skikkelig bratt motbakke, var jeg plutselig fornøyd med bilen igjen, men så røyk batteriet....
Jeg er ikke alene, står ofte at bilene er mye påkostet i annonser ser jeg....
Så ligger i tenkeboksen nå, hvor lenge jeg gidder kjøre med akslinger som mæler, eller om jeg skal bestille et rep.kit.
Har den bare blitt stillere, så kunne jeg beholdt den noen år til, ellers ryker den på Finn til neste vinter.
Min konklusjon ZJ 4,0: Topp i terrenget, tøft utseende(smak og behag), relativt greit forbruk, elendig på veien, dårlig kvalitet og underdimensjonert understell. Etterlyser komfort(mye traktor, i allefall min)
ZJ er en bra bil, MEN når du skriver dette burde du så absolutt prøve en WJ! Det er en helt annen og oppgradert verden! :) De er veldig stille inni og har et temmelig mye grovere understell og rammevanger 8)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #26 på: Lø., 8,Mars,2014,13,20 »
Har ikke prøvd ZJ men kan iallefall tenke meg at WJ med V8 eller 2,7 CRD er relativt tyst som graven innvendig originalt.
Med 3,1 så støyer det noe på langkjøring uten lock-up innkoblet (mystery switch prosjekt).
Men med så er det en fryd å kjøre den også, særlig med cruise control.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #27 på: Lø., 8,Mars,2014,13,29 »
Har ikke prøvd ZJ men kan iallefall tenke meg at WJ med V8 eller 2,7 CRD er relativt tyst som graven innvendig originalt.
Med 3,1 så støyer det noe på langkjøring uten lock-up innkoblet (mystery switch prosjekt).
Men med så er det en fryd å kjøre den også, særlig med cruise control.

Jeg har faktisk prøvd WJ, en på jobben hadde en sånn. Det var en 4,7, og den er nok noe stillere enn en ZJ, men for en som er vant til gamle Cadillacer og Lincolner (meg) så syns jeg både ZJ og WJ er rimelig bråkete egentlig, men i forhold til JapseSUVene er de jo de reneste Cadillacer... Men fult mulig å leve godt med :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #28 på: Lø., 8,Mars,2014,14,21 »
Før jeg fikk kobla opp den manglende lock-up funksjonen på automatkassa så spekulerte jeg mye i hvordan jeg skulle bli kvitt denne bråkebøtta  ;D
Ble rett og slett skremt av støynivået under langkjøring med cruise control på, så lenge det ikke var pannekakeflatt som på den amerikanske prærien.
Det var jo turtallsorgier uten like.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #29 på: Lø., 8,Mars,2014,21,42 »
Før jeg fikk kobla opp den manglende lock-up funksjonen på automatkassa så spekulerte jeg mye i hvordan jeg skulle bli kvitt denne bråkebøtta  ;D
Ble rett og slett skremt av støynivået under langkjøring med cruise control på, så lenge det ikke var pannekakeflatt som på den amerikanske prærien.
Det var jo turtallsorgier uten like.

Ja, har hørt om det der, at lockupen ikke kobler inn før 80 mph eller noe? Men regner med lockupen er elektrisk styrt slik som på GM? Så man kan evt. bruke en ekstern bryter om man vil, og gi spenning via den manuelt ved langkjøring, men man må jo da koble den ut når man skal stoppe o.l. Hvordan løste du det?