Skrevet av Emne: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee  (Lest 10710 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« på: On., 5,Februar,2014,22,40 »
Jeg er ute etter å kjøpe en 93-98 Jeep Grand Cherokee Limited. Jeg har eid en pen V8-utgave før, men den er vel noe av det tørsteste innen Amcar jeg har hatt. Min forrige bruksbil var en 70-talls Cadillac med 7 liters V8, og Jeepen med V8 brukte like mye bensin. Vel vel, det jeg egentlig lurer på er om R6 motorene bruker noe mindre bensin? Jeg er ute etter en driftsikker grei bil med et solid drivverk. Etter hva jeg skjønner har 4 literene den noe svake 42RH kassen mens V8erne har 46 RH. Jeg er ikke så veldig inne i Chrysler Corp. er mer en GM-mann, men er 46RH bygd på den gamle 727 kassa?

Har utgavene med utkoblbar 4WD frihjulsnav på foraksel? Hvis ikke er vel kanskje Quadradrive like fint, uten frihjulsnav blir det ikke rare besparelsen i drivstoff.

Er 4 literen grei nok i GC? Eller blir den kraftløs? Den mangler jo momentet (og da hestekreftene i bunn av turtallsskalaen) som V8ern har nedentil i registeret. Jeg skal imidlertid stort sett kjøre alene i bilen eller med passasjerer. Skal brukes lite til å trekke ting med.

Er det noen forskjell på ulike fjøringsoppsett? Jeg er i utgangspunktet ute etter en så behagelig og stillegående bil som mulig. Jeepen er muligens noe mer bråkete på motorveien enn f.eks. den gamle Blazer S-10 eller den nyere Blazeren fra 95?

Til slutt må jeg si at jeg liker mange ting med Grand Cherokee godt. Plassutnyttelsen for en liten, men hendig bil. Quadradrive er moro etter veien og ok utenfor, V8 motoren gikk jo rett og slett ganske bra, lyden var fin (regner med 'R6 motoren også har en god lyd, har hatt en Cherokee 4.0 HO engang), automaten girte fint etter justering av TV-kabelen, og den ser bra ut. Den har mye utstyr og et fint interiør for alderen. Skulle gjerne hatt stoffseter i Limited, men det går vel ikke an?

Det jeg ikke likte med den forrige jeg hadde var vel forbruket (for en så liten bil, en Suburban bensin bruker mindre liksom...) og at styrefølelsen var dårligere enn f.eks. Blazer S-10.

Andre innspill? Jeg vet bilene begynner å bli gamle, men jeg kan fikse det aller meste selv, dog ikke å drive noe særlig inne i differensialer og girkasser foruten oljeskift og enkle reparasjoner. Har V8 og R6 samme aksler?

Takker for innspill og svar :)

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #1 på: To., 6,Februar,2014,07,38 »
Hvis du skal ha noe som er driftsikkert så er nok I6 4.0L med AW4 (1993) ett veldig godt valgt, men problemet da kan være VC på NP249. I6 4.0L motoren er jo driftsikker og slitesterk som få. Kraft er det nok av til daglig bruk, har brukt min til å dra en slodd rundt på ei slette med mye snø og det er ikke noe problem. Men sjekk den for rust, hvis den har plastdeksler nederst så ta de av og sjekk, det er nok 90% eller større sjangs for at det er rust under de. Kjøp OME 1" hevesett, bedre fjærer og dempere, gjør stor forskjell.

Utlogget kellydown

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #2 på: To., 6,Februar,2014,10,08 »
Dette med bensinforbruk mellom 5.2l vs 4.0l har vel blitt diskutert i en del ulike tråder her inne, og slik forstår det som blir gjenngitt er vel at 4.0l er litt snillere. Min 5.2l bruker vel ca 1,8 på småkjøring og ned mot 1.3 på langkjøring.Begge motorene er driftsikre mhp alder og forutsatt at de har fått iallefall et minimum av service. Forbruk NP242 vs NP249 er også diskutert, og her er det vel NP242'en som kommer best ut. Ombygging til 242 er relativt rett frem, og overhalte kasser går vel for rundt 5000 kr på ebay. Regner med at biler med overhalte kasser eller ombygd til 242 er mer attraktivt ved ev salg også. ZJ'ene går jo veldig billig i bruktmarkedet, så det bør være mulig å gjøre gode kjøp.
Ser forresten at de ligger en 5.2l med NP242 ute tilsalgs på finn.no.
ZJ, 97 mod, 5.2 Limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #3 på: To., 6,Februar,2014,15,32 »
Quadradrive kom først på WJ (1999).
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #4 på: To., 6,Februar,2014,15,37 »
Hvis du skal ha noe som er driftsikkert så er nok I6 4.0L med AW4 (1993) ett veldig godt valgt, men problemet da kan være VC på NP249. I6 4.0L motoren er jo driftsikker og slitesterk som få. Kraft er det nok av til daglig bruk, har brukt min til å dra en slodd rundt på ei slette med mye snø og det er ikke noe problem. Men sjekk den for rust, hvis den har plastdeksler nederst så ta de av og sjekk, det er nok 90% eller større sjangs for at det er rust under de. Kjøp OME 1" hevesett, bedre fjærer og dempere, gjør stor forskjell.

Takk for svar.
AW4-kassa er vel den samme som satt bak 4 literen i Cherokee? Satt den i 1993 utgaven av Grand Cherokee med 4 liter?

Problemene med rust er vel i første rekke kanalene, nedkant av dører og gulvet? Evt. rundt frontrute o.l.

Jeg har sett på en 93 modell som har gått ca. 250.000 km.  4 liter Limited. Quadradrive eller hva det permanente 4WD-systeme hetter. Viskosekobling, som var byttet mente han, da den ikke lugget på asfalt ved svinging. Det som kanskje er dumt med 93 modellen er at den ikke har hodestøtter bak og at den ikke har stålbjelker i dørene, kom først i 1994 (føderale krav i USA, i1969 hadde alle bilene stålbjelker, trepunktsbelter og hodestøtter foran, trucks fikk først krav om dette i 1994)

Ellers tror jeg den skal være grei. Men jeg er spent på forbruket.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #5 på: To., 6,Februar,2014,15,41 »
Dette med bensinforbruk mellom 5.2l vs 4.0l har vel blitt diskutert i en del ulike tråder her inne, og slik forstår det som blir gjenngitt er vel at 4.0l er litt snillere. Min 5.2l bruker vel ca 1,8 på småkjøring og ned mot 1.3 på langkjøring.Begge motorene er driftsikre mhp alder og forutsatt at de har fått iallefall et minimum av service. Forbruk NP242 vs NP249 er også diskutert, og her er det vel NP242'en som kommer best ut. Ombygging til 242 er relativt rett frem, og overhalte kasser går vel for rundt 5000 kr på ebay. Regner med at biler med overhalte kasser eller ombygd til 242 er mer attraktivt ved ev salg også. ZJ'ene går jo veldig billig i bruktmarkedet, så det bør være mulig å gjøre gode kjøp.
Ser forresten at de ligger en 5.2l med NP242 ute tilsalgs på finn.no.

Med min V8 lå jeg fra 1,3-1,4 l/mil, da var alle tenningsdeler nye, alle oljer o.l. var skiftet og alt var egentlig i tipp topp stand. På småkjøring lå den fra 1,9-2,4 l/mil. Men da var det mange korte turer på det verste og det var vinter.

At noen kan få en slik V8 til å gå på literen uten frihjulsnav på foraksel tror jeg faktisk ingenting på. Det er nok ikke mulig. Man kan også sjekke fueleconomy.gov så ser hva det oppgitte forbruket i USA er. Jeg har kjørt Blazer S-10 på literen mange ganger på langtur, men den har en lat 4,3 V6 (som er sterk i bunn) og den har frihjulsnav på foraksel, så den blir som en vanlig bakhjulstrekker uten 4WD.

Har NP242 frihjulsnav på foraksel eller har den ikke?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #6 på: To., 6,Februar,2014,15,44 »
Quadra-trac het det vel på ZJ.
Quadradrive som kom i 1999 hadde egne automatiske hydrauliske"diffsperrer" foran og bak. Funker vel mere som svært effektive diffbremser i praksis.
Samme system på fordelingskassa som på diffene, i prinsipp i allefall, men mere 100% kraftoverføring til hver ende på den da.
Ingen frihjulsnav på min 2000 WJ, så ikke så rart at selv med dieselmotor slurper den i seg mer enn nok suppe.
« Siste redigering: To., 6,Februar,2014,15,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #7 på: To., 6,Februar,2014,15,48 »
Quadradrive kom først på WJ (1999).

Det er sikkert riktig, husker ikke hva det permanente systemet med viskosekobling heter fra 1993-98?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #8 på: To., 6,Februar,2014,15,50 »
Veldig bra side med grei forklaring på de forskjellige 4WD systemene på grand cherokee http://www.awdwiki.com/en/jeep/

Kan skrive under på at NV247 kassa i Quadradrive kobler inn 4WD lynkjapt og umerkelig (40 millisekunder), raskere enn NP/NV249 kassa i ZJ Quadra-trac.
« Siste redigering: To., 6,Februar,2014,16,00 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget kellydown

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #9 på: To., 6,Februar,2014,17,42 »
Om front/bak differ er lik på alle årganger/motorstørrelser får andre svare på, men ''facelift'' versjonene med oppgradert interiør, dobbel bakluke, oppgradert elektronikk, osv er vel noenlunde like for bilene med 5.2L iallefall. Dana 30 foran, Dana 44 bak, 44RE automatkasse og NV249J transfer kasse. Mener også å ha lest at utvekslingen på front/bak aksling er noe forskjellig ut i fra om bilen ble levert med ''Tow package'' eller ikke. 96-98 mod med 3.73 utveklsing og separat oljekjøler for automatolje (ekstra radiator bak radiatoren) er da alstå utrustet med ''Tow package''. Rust kan typisk være i hjulbuer og under framdører (og bak dekslene her) og i kanalene. Frihjulsnav er det vel ikke på noen av disse bilene, 242 kassen kobler vel bare bort overføring av kraft fremover 100%. 249 kassen går vel også tilnærmet uten kraft forover såfremt VC'en er ny/intakt. Etter hvert som denne blir eldre/utslitt/stivner blir dette noe annerledes

Bilene er jo ypperlige til sitt bruk, men ikke noe pendlerbil akkurat. For meg vil det si, litt trekking med henger, noen lengre turer dann og vann, litt skogsveikjøring og ellers når jeg har behov for 4x4 bil. Altså en nr to bil, som selv om bensinforbruket er noe høyt er ''billige'' eie pga lavt verdifall, enkle å skru selv/ta service på med god tilgang på billige deler. Sjarmerende biler med tidløst design. Men det er laaaangt mellom strøkne eksemplarer.

Ellers er jo et tips å lese av feilkodene før du kjøper en bil. Kan enkelt gjøres med tenning på/av/på/av/på i løpet av 5 sekunder. På nyere ZJ'er kan en da lese eventuelle feilkoder direkte av i km teller displayet. For 93-95 mod må en vel notere ned antall blink og gjøre om til tallkode.
ZJ, 97 mod, 5.2 Limited

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #10 på: To., 6,Februar,2014,22,13 »


Takk for svar.
AW4-kassa er vel den samme som satt bak 4 literen i Cherokee? Satt den i 1993 utgaven av Grand Cherokee med 4 liter?

Problemene med rust er vel i første rekke kanalene, nedkant av dører og gulvet? Evt. rundt frontrute o.l.

Jeg har sett på en 93 modell som har gått ca. 250.000 km.  4 liter Limited. Quadradrive eller hva det permanente 4WD-systeme hetter. Viskosekobling, som var byttet mente han, da den ikke lugget på asfalt ved svinging. Det som kanskje er dumt med 93 modellen er at den ikke har hodestøtter bak og at den ikke har stålbjelker i dørene, kom først i 1994 (føderale krav i USA, i1969 hadde alle bilene stålbjelker, trepunktsbelter og hodestøtter foran, trucks fikk først krav om dette i 1994)

Ellers tror jeg den skal være grei. Men jeg er spent på forbruket.

AW4 på 1993 4.0 i hvertfall ett stykke ut i 93. 1,7 på småkjøring, ikke så fryktelig mye mindre på langkjøring vil jeg tro. Fikk selv tak i ett par bakseter fra en litt nyere bil og satte inn ryggene så jeg fikk nakkestøtter. Fordelen med NP249en er at den er overlegen på vinterføre.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #11 på: To., 6,Februar,2014,22,18 »
Takk for svar alle sammen. Det begynne å bli ganske smått med Grand Cherokee som ser noenlunde bra ut i den prisklassen jeg leter, eller egentlig uansett prisklasse. Snakker da om ZJ - Jeepene.

Men jeg har kikket litt på den her, noen som kjenner til denne? Eneste er vel at den har stått avregistrert fra juni 2011 til nå, men at den ble EU-godkjent rett før jul, fram til januar 2015.

http://www.autodb.no/bil/view/1629708

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #12 på: Fr., 7,Februar,2014,08,31 »
Syns personlig at 4L er feil motor i en ZJ.
Alt for moment-svak... bare se på talla, maks dreiemoment på 4500rpm elns... i en 1,8T SUV?  ::)
Tror du vil bli mer fornøyd med V8, selv om den bruker noen liter ekstra pr tank.

BTW: Trailer Tow Package har som nevnt ekstra oljekjøler... oljekjøleren identifiseres svært enkelt, da den ligger rett forran AC-registeret helt forran. Ser den tydelig hvis du kikker inn på fører-siden av grillen.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget kellydown

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #13 på: Fr., 7,Februar,2014,09,21 »
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46432522&searchclickthrough=true

Ser vel ut som en ok bil, uten at jeg vet noe mer om den.

Lykke til.
ZJ, 97 mod, 5.2 Limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Råd, kjøp av Jeep Grand Cherokee
« Svar #14 på: Fr., 7,Februar,2014,11,13 »
V8 og girvelger på ren RWD er jo sikkert moro  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.