Jeg er ute etter å kjøpe en 93-98 Jeep Grand Cherokee Limited. Jeg har eid en pen V8-utgave før, men den er vel noe av det tørsteste innen Amcar jeg har hatt. Min forrige bruksbil var en 70-talls Cadillac med 7 liters V8, og Jeepen med V8 brukte like mye bensin. Vel vel, det jeg egentlig lurer på er om R6 motorene bruker noe mindre bensin? Jeg er ute etter en driftsikker grei bil med et solid drivverk. Etter hva jeg skjønner har 4 literene den noe svake 42RH kassen mens V8erne har 46 RH. Jeg er ikke så veldig inne i Chrysler Corp. er mer en GM-mann, men er 46RH bygd på den gamle 727 kassa?
Har utgavene med utkoblbar 4WD frihjulsnav på foraksel? Hvis ikke er vel kanskje Quadradrive like fint, uten frihjulsnav blir det ikke rare besparelsen i drivstoff.
Er 4 literen grei nok i GC? Eller blir den kraftløs? Den mangler jo momentet (og da hestekreftene i bunn av turtallsskalaen) som V8ern har nedentil i registeret. Jeg skal imidlertid stort sett kjøre alene i bilen eller med passasjerer. Skal brukes lite til å trekke ting med.
Er det noen forskjell på ulike fjøringsoppsett? Jeg er i utgangspunktet ute etter en så behagelig og stillegående bil som mulig. Jeepen er muligens noe mer bråkete på motorveien enn f.eks. den gamle Blazer S-10 eller den nyere Blazeren fra 95?
Til slutt må jeg si at jeg liker mange ting med Grand Cherokee godt. Plassutnyttelsen for en liten, men hendig bil. Quadradrive er moro etter veien og ok utenfor, V8 motoren gikk jo rett og slett ganske bra, lyden var fin (regner med 'R6 motoren også har en god lyd, har hatt en Cherokee 4.0 HO engang), automaten girte fint etter justering av TV-kabelen, og den ser bra ut. Den har mye utstyr og et fint interiør for alderen. Skulle gjerne hatt stoffseter i Limited, men det går vel ikke an?
Det jeg ikke likte med den forrige jeg hadde var vel forbruket (for en så liten bil, en Suburban bensin bruker mindre liksom...) og at styrefølelsen var dårligere enn f.eks. Blazer S-10.
Andre innspill? Jeg vet bilene begynner å bli gamle, men jeg kan fikse det aller meste selv, dog ikke å drive noe særlig inne i differensialer og girkasser foruten oljeskift og enkle reparasjoner. Har V8 og R6 samme aksler?
Takker for innspill og svar