Noen andre her som har gjort opp sine erfaringer om disse bilene?
Hva har dine problemer evnt vært?
Jeg gikk i fjor sommer til innkjøp av en 2001 registert Jeep Grand Cherokee pga behov/ønske for en bil med litt høy bakkeklaring, 4 hjulstrekk og dieselmotor.
Dette er noe jeg i ettertid har angret sterkt på da bilen har kostet meg uhorvelige utgifter i forhold til reprasjoner utenom service og det jeg vil betrakte som vanlige slitedeler.
Første problemet som dukket opp var at girkassen, av automatisk type ikke fungerte slik den skulle, den rykket og nappet under girskift til og starte med, så etterhvert ville ikke reversen, 1-2 gir fungere lengere, og tilslutt ble det havari på girkassen og denne måtte byttes.
Dette ble meget dyrt, men noen kan være uheldig tenkte jeg og bet i det sure eplet.
Etterhvert som vinteren kom så bød det på nye problemer, mye problemer med det elektriske i bilen, motorkutt, varmeapparat som ikke fungerte slik det skulle, feil indikator lamper som blinket som et juletree.
Etter feilsøk så ble det konkludert med at store deler av bilens ledningsnett måtte skiftes, heller ikke en billig affere, men det løste størstedelen av feilene, pytt pytt tenkte jeg denne gangen.
Neste problem på trappen var at motoren bynte og trekke dårlig, samt mye røyk ut av eksosen, problemet ble raskt konkludert med en ødelagt turbolader.
Denne fikk jeg skiftet, og problemet ble borte.
Kort tid etter begynte motoren og bruke kjølevann i større mengder, søkte litt på nett og fant ut at dette ikke var uvanlig på denne 3.1 Turbo diesel motoren, og årsaken var defekte topplokk.
Alle 5 topplokkene ble skiftet, med tettningspakninger og alt, dette ble jo bra tilslutt.
Eu-kontrollen kom i vår, snart 1år siden bilen ble innkjøpt, her ble det avdekket større rustangrep i understell, innfestning til understellsdeler.
Her måtte hjulopphenget og forstillingen demonteres for rust reprasjoner, dette fikk jeg min svigerbror til og gjøre, så ble ikke så veldig dyrt.
Nå sitter jeg altså her med en bil jeg har påkostet vel så mye som den ble kjøpt for, og bare venter og lurer på hva det neste som vil skje er.
Den har nå gått rundt 149,000km og er i følge NAF ikke en påkost/utskiftninger som på noen måte er normalt for en bil av denne årsmodell og kilometerstand. NAF kunne også fortelle at de hadde vært ute for mye feil og problemer med denne bilmodellen.
Kan desverre ikke anbefale noen og kjøpe en slik bil, da jeg ser at det er meget mange andre som har tilsvarende problemer med sine, blir rett og slett bare et frustrerende og dyrt bilhold.
Siste oppkommende var ulyder/hakking fra bakstilling/differensial, viste seg at det meste inni der var bare mos igjen av, så denne måtte også skiftes..