Skrevet av Emne: løsne bolter til brakett på caliper  (Lest 8971 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larsvegas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
løsne bolter til brakett på caliper
« på: Lø.,11,Mai,2013,22,03 »
hei!

jeg har fått bra med ulyder i fremre diff på min grand cherokee wj og må ha ut akslene for å få ut diffen.
utgående lager må byttes. jeg har fått tak i delene men får ikke løsna boltene til caliper braketten.
lurer da på om det er normale gjenger på disse og ikke links? litt dumt å begynne å herje feil vei.

er det som jeg har forstått, at eneste måte å få bytta lager på er å ta ut akslene og få ut hele diffen?
eller finnes det en annen veldig smart måte å gjøre dette på?

lars

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #1 på: Lø.,11,Mai,2013,23,00 »
det er ingen links gjenger der.
så det er bare å herje i vei med latmannsarm, men kanskje en dusj rustløser eller litt varme hjelper. Det er ikke så stort moment på disse.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #2 på: Lø.,11,Mai,2013,23,04 »
Hvis jeg oppfatter deg korrekt, skal du bytte hjullager foran. Jeg antar videre at du har kjøpt nytt hjullager montert i komplett nytt boss (hub på engelsk). For å bytte hjullageret behøver du ikke å ta ut stikkakslingen.

Youtube har videoer som viser det hele steg for steg. Linkene under er eksempler, flere finnes på Youtube. Jeg har ikke gjort denne jobben selv og jeg er ikke mekaniker. Likevel tror jeg at jeg ville ha fulgt fremgangsmåten vist i videoene under. En profesjonell mekaniker på et Jeep merkeverksted ville trolig hatt tilgang på spesialverkøy/avtrekkere slik bruken av slegge kan begrenses.

http://www.youtube.com/watch?v=oMXs0-34fJo

http://www.youtube.com/watch?v=aDKJPZuO4Ro
« Siste redigering: Lø.,11,Mai,2013,23,07 av Navyen »

Utlogget larsvegas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #3 på: Lø.,11,Mai,2013,23,11 »

hei!
skal bytte utgående lager på diffen så akslene må ut, dessverre.
ble bekymret da jeg ikke fikk av boltene med muttertrekker, var redd for at jeg dro de hardere til.
det er en 18 mm pipe så da er det vel en 12 mm bolt vi snakker om, er jo begrenset hvor godt de kan sitte.
får prøve varme som siste utvei, er jo mye slanger, ledninger og gummi bak der.

takk for hjelp så langt

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #4 på: Lø.,11,Mai,2013,23,34 »
OK, da kan du se bort fra videoene jeg linket til. Jeg ble litt nysgjerrig nå: Hvordan klarte du å lokalisere/diagnostiere ulyden til de to utgående lagrene inne i differensialen?

Utlogget larsvegas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #5 på: Lø.,11,Mai,2013,23,45 »

lyden kommer jo først. høres ut som hjullager som begynner å bli dårlig. en rumlende lyd, litt lysere kansje, fra framaksel.
mistenkte hjullager først men lyden forsvant så fort jeg slapp opp gassen. dvs. lyden er der bare ved pådrag/belastning.
lyden er veldig påtagelig fra 60 kmt og oppover.
etter litt googling og en søkerunde på forumet her ble jeg såpass overbevist at jeg handlet deler.

fikk bekreftet mistanken i dag da jeg skrudde av lokket på diffen. venstre aksel beveger seg en del sideveis.
da gjenstår det bare å få av alle boltene! ;) 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #6 på: Lø.,11,Mai,2013,23,52 »
Og så trenger du muligens en slik sak. Denne fikk jeg låne på et VW verksted, da VW LT 4x4 hadde visstnok Dana 60-akslinger så den passet greit med litt tilpasning.
Og bytt tetteringene når du først har ute diffen. det er litt ekstra arbeid men du sparer enormt om de skulle begynne å lekke senere.
Jeg hadde litt lekkasje på ene siden etter ca 90.000 km.
« Siste redigering: Sø.,12,Mai,2013,00,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #7 på: Lø.,11,Mai,2013,23,55 »
Link til verkstedshåndbok WJ: http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/WELCOME.PDF

Merk at det kan ta litt tid å laste den enkelte pdf-fil. Jeg har lastet ned alle og har de på harddisk.

Utlogget larsvegas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #8 på: Sø.,12,Mai,2013,00,20 »
hei!

hva gjør egentlig denne ramma?
er akselen ikke stiv nok uten innmat og lokk?
takk for verkstedhåndbok, nå lastet ned. ;)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #9 på: Sø.,12,Mai,2013,00,24 »
ramma utvider diffen med en noen tidels mm slik at innmaten slipper taket.  det er presspasning i diffen.
du finner mere info i manualen.
Koster jo ikke allverden men man kan jo lage det selv, ingen rakettforskning akkurat. Men det er solid flatjern, tror det var 20 mm.
http://www.ebay.com/itm/DANA-30-60-SPREADER-/330915897728?pt=Automotive_Services&vxp=mtr&hash=item4d0c1fe180#ht_331wt_1399

Her en som klarte seg uten spesialverktøyet http://jeep-xj.info/HowtoD30AxlesSeals.htm
« Siste redigering: Sø.,12,Mai,2013,00,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #10 på: Sø.,12,Mai,2013,09,04 »
Anbefaler å bruke en slik "spreder" som teerex viser ja. Er pinjonglagrene bra da, ellers kan det jo være greit å ta alt i samme operasjon.

Har vært igjennom samme greia på min WJ også, men der var det ulyd når bilen rullet og det ble stille med gasspådrag.
Endte opp med overhaling av diffen, med nytt kronhjul og pinjong samt alle lager og simmeringer.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #11 på: Sø.,12,Mai,2013,11,30 »
Når man bytter lager så må man vel sette opp diffen på nytt hvis den skal holde mer enn noen måneder? Det ser i hvertfall ut som en komplisert jobb med en del måleverktøy for å få satt det opp korrekt så piniongen får riktig avtrykk/treff på kransen.

Utlogget larsvegas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #12 på: Sø.,12,Mai,2013,15,42 »

etter et nytt forsøk i dag med luftverktøy og gass så måtte jeg gi opp.
fikk løsna 1 av 4 bolter til caliperbrakettene.
de må ha brukt et røslig verktøy ved forrige skivebytte.

løsningen nå blir nok å få tak i nye bolter og kappe av hodene på de gamle.
da kan jeg trekke ut skiva og braketten samtidig.
resten av bolten bør da kunne skrus ut med en tang da presset er borte.

jeg regner da med at jeg får det samme problemet med de 3 boltene til drivakselen.
er det noen som vet dimensjoner og gjengestigning på disse?
vil gjerne ha alt før neste forsøk til helga.

et slikt sprederverktøy lager jeg i morgen.
er jo ikke verktøymaker for ingenting!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #13 på: Sø.,12,Mai,2013,15,57 »
Klubbens egen verktøymaker høres bra ut  :)

De 3 boltene til hjullager/drivaksel er 13 mm tolvkant, men de er sikkert noe rusta så en 1/2" tolvkant bør bankes på, eller en 12 mm tolvkant som siste skanse.
Mine løsna i allefall uten altfor store problemer med biltemas latmannsarm, i likhet med de andre boltene, selv etter 9 sesonger i saltlake på sørlandet.
Nye bolter er en fordel. Helst til USA-priser.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: løsne bolter til brakett på caliper
« Svar #14 på: Sø.,12,Mai,2013,16,33 »
hvis du kapper hodene av skruene ,er det ikke sikker du får av brakettene
tror skruene må ut før du kan fjerne brakettene, se på dette før du kapper