Skrevet av Emne: Elektriske problemer med -94 4.0l GC  (Lest 2968 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mr500

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« på: On., 9,Januar,2008,23,06 »
Jeg har en 4.0l GC som ikke er i humør. Symptomene er at automatkassen girer litt i hytt og gevær, og av og til låser seg på tomgang. Etterhvert ville ikke bilen starte skikkelig og om den starter, sviver den ikke lenge (10 - 30 sek) før den kveles.

Bilen har vært hos merkeforhandler, kabler og plugger er byttet og fordelerlokk er rensket. Jeg har lest endel på utendlanske forum og utfra det kan det virke som om problemene med giringen og tenningen bare er symptomer på et underliggende problem. Merkeforhandler sa de ikke fikk feilkoder under diagnostisering.

Har noen kjennskap til problemet og har tips? Evt er det noen som vet om noen som har peiling på både bilelektrisk og Jeep? (IKKE merkeforhandler)

Mvh
Øyvind, Stavanger

Utlogget willysM38

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #1 på: To.,10,Januar,2008,14,59 »
Hei du
ja jeg har vært borti problemet ditt ,,, hadde samme greia med min grand ifjor ,,, da var det girkassa

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #2 på: To.,10,Januar,2008,23,57 »
Høres snålt ut at gearkassa kan kvele motoren, da skulle ikke bilen la seg kjøre (hvis noe har skjært seg i inngrep i kassa).

Jeg heller til lambdasonder og/eller tett katalysator.
Begynn med å koble fra lambdasondene (en foran, en bak katalysator) - bare dra ut pluggen. Hvis det ikke løser problemet, fjern katalysatoren. En tett katalysator gjør at motoren kveler seg, og/eller går dårlig - både fordi den ikke får puste ut, og fordi lambdasondene da gir tullete informasjon til ECUen

Utlogget Mr500

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #3 på: Fr.,11,Januar,2008,11,08 »
Takk for svar.

Lambda-sondene, er det elektriske følere/målere på eksosanlegget? Jeg skal uansett prøve, og gi en tilbakemelding.

Grunnen til at jeg tror det ikke er girkassen er bla en Falck-ansatt som tauet meg, han hadde litt peil på amcar, og han mente at siden bilen plutslig "fikset seg selv" et par dager eller timer var det trolig ikke en mekanisk feil på girkassen. Den fikk sannsynligvis bare feil input om hvilket gir den burde velge og ble forvirret. Han nevnte Trottle Position Sensor eller insprøytning som mulige kilder.

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #4 på: Lø.,12,Januar,2008,00,41 »
Ja, Lambda-sondene (i amerikansk terminologi et mer catchy begrep: Oxygen sensor) måler rett og slett hvor høy CO % avgassen har, og utfra det gjetter computeren om den gir passe, for mager eller for fet bensin/luft blanding. Det sitter en før, og en etter katalysatoren. Bilen skal gå helt greitt dersom du kobler vekk begge to, men dersom de er koblet inn, og den ene/begge tøyser, går bilen skikkelig "rævva." Som nevnt - tett katalysator (keramikken har løsnet/knust) kan tette eksosutløpet nesten fullstendig.

Dersom du har en direkteimportert bil fra USA eller Canada, kan det være et tredje "miljøvernsystem" som skaper tullet: Eksosretur (EGR-ventil). Dette er en kombinert elektronisk og vakuumstyrt ventil (ser ut som en gammeldags mekanisk bensinpumpe) som sitter på eksosmanifolden/plenumsrøret, og returnerer noe av eksosen til innsugsmanifolden. Dersom denne ventilen låser seg i åpen stilling, går bilen nesten ikke på tomgang/lave turtall/når den er kald, men burde gå rimelig greitt (med dårlig seigdragning) når den blir varm.
Det bør være lett å identifisere EGR-ventilen, dersom bilen bilen din har dette. Den sitter kort som regel foran torpedoveggen. Har du EGR, finner du ut om denne "kødder" ved å koble vekk slangene, slik at bilen suger luft i stedet for eksos gjennom disse. Da går den greitt... og du har funnet feilen. Ny er ikke så dyrt hos Aarnes eller andre paralellimportører, et skikkelig bad med 5-56 eller WD-40 i den gamle kan også vekke denne til live igjen.

Utlogget willysM38

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #5 på: Lø.,12,Januar,2008,17,26 »
hvis sjimmsen i overdriven er utslitt skjer dette ,, den legger seg på selv om bilen står i park ,,   og giringa blir helt ufornuftig ,,, det at det fikser seg selv hadde jeg og ,, helt til plutselig en dag ,,  jeg var ute å kjørte ,, sluttet kassa å trekke ,,
kassa holdt på sånn i et år før den til helvette ..

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #6 på: Lø.,12,Januar,2008,22,42 »
Men ikke på tomgang !? Med gearet i N/P ? Det tror jeg rett og slett ikke noe på....! I så fall er det jo bare å sjalte transferkassa til N, så er drivverket frikoblet, og da spiller det ingen rolle om gearkassa er i konstant inngrep, den vil da ikke få noen motstand fra hjulene og bør gå fint på tomgang.

Utlogget willysM38

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #7 på: Sø.,13,Januar,2008,10,20 »
joda på tomgang også ,,,   det er en sjimms som gir opp ,, da begynner kassa og klemme seg ,,,   har tatt kassa ifra hverandre ,, og  funnet feilen ,, det blir til slutt så mye at huset blir skada ...

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #8 på: Sø.,13,Januar,2008,21,48 »
Gearkassa kan umulig kvele motoren, da er det joconverteren som ikke virker ---? Du kan jo stå med bilen i Drive og bremsene på uten at motoren stopper --- er vel ingen forskjell om det er drivhjulene som er låst, eller en overdrive (som ikke er engasjert på lave hastigheter uansett)?

Utlogget Mr500

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #9 på: Ti.,15,Januar,2008,19,37 »
Hei. Det stemmer at bilen er direkteimport fra USA, så jeg skal få sjekket det også.

For å presisere symptomene litt så skjer det nesten ingenting når jeg prøver å gi gasspådrag (overdrive), før det plutseligt (noen sekunder) kicker inn allikevell noen sekunder, så kutter det igjen osv (Bilen hopper fremover som om jeg jokker på gasspedalen). Med svært forsiktig (kjerring) kjøring i nedoverbakke eller på flatmark virker det nesten normalt. Om da bilen har startet og sviver i det hele tatt.

Og igjen, tusen takk for svar, det lønner seg å ha et bilmerke med mange entusiaster!

Utlogget Mr500

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #10 på: On.,16,Januar,2008,17,30 »
Er det forresten noen som vet om verksteder i stavanger-distriktet hvor det jobber folk med peiling på Jeep? (ikke Motorkompaniet i Stavanger)

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Elektriske problemer med -94 4.0l GC
« Svar #11 på: On.,16,Januar,2008,20,16 »
Er det forresten noen som vet om verksteder i stavanger-distriktet hvor det jobber folk med peiling på Jeep? (ikke Motorkompaniet i Stavanger)

Mariero Auto har ofte blitt anbefalt, men jeg har ikke erfaring med dem selv.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)