Ja, Lambda-sondene (i amerikansk terminologi et mer catchy begrep: Oxygen sensor) måler rett og slett hvor høy CO % avgassen har, og utfra det gjetter computeren om den gir passe, for mager eller for fet bensin/luft blanding. Det sitter en før, og en etter katalysatoren. Bilen skal gå helt greitt dersom du kobler vekk begge to, men dersom de er koblet inn, og den ene/begge tøyser, går bilen skikkelig "rævva." Som nevnt - tett katalysator (keramikken har løsnet/knust) kan tette eksosutløpet nesten fullstendig.
Dersom du har en direkteimportert bil fra USA eller Canada, kan det være et tredje "miljøvernsystem" som skaper tullet: Eksosretur (EGR-ventil). Dette er en kombinert elektronisk og vakuumstyrt ventil (ser ut som en gammeldags mekanisk bensinpumpe) som sitter på eksosmanifolden/plenumsrøret, og returnerer noe av eksosen til innsugsmanifolden. Dersom denne ventilen låser seg i åpen stilling, går bilen nesten ikke på tomgang/lave turtall/når den er kald, men burde gå rimelig greitt (med dårlig seigdragning) når den blir varm.
Det bør være lett å identifisere EGR-ventilen, dersom bilen bilen din har dette. Den sitter kort som regel foran torpedoveggen. Har du EGR, finner du ut om denne "kødder" ved å koble vekk slangene, slik at bilen suger luft i stedet for eksos gjennom disse. Da går den greitt... og du har funnet feilen. Ny er ikke så dyrt hos Aarnes eller andre paralellimportører, et skikkelig bad med 5-56 eller WD-40 i den gamle kan også vekke denne til live igjen.