Skrevet av Emne: Hjelp, jeg kjøper Jeep  (Lest 1986 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Hjelp, jeg kjøper Jeep
« på: Sø.,30,Desember,2007,01,32 »
Vær hilset alle Jeep-elskere
Jeg har tenkt til å kjøpe en Jeep Cherokee, -93-mod med en 4-liters besinmotor, såkalt "high output". Bilen har gått 200000. Bilen er i følge eier tatt bra vare på, men sentrallåsen og spylervæskepumpa virker ikke. Jeg har her på forumet lest om en mengde forskjellige problemer med Jeep, og jeg må medgi at innstillingen min nå er noe mer skeptisk. Jeg synes bilen har en nydelig design, men jeg har ikke lyst til å anskaffe meg en bil som stadig må fikses på. Særlig ikke siden jeg ikke kan utføre så mye av arbeidet selv. Bilen skal ikke benyttes som terrengbil, men stort sett rulle på asfalt. Jeg ønsker at ekspertisen her på forumet kan overbevise meg om at Jeep virkelig er et bra valg.
gon 

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Hjelp, jeg kjøper Jeep
« Svar #1 på: Sø.,30,Desember,2007,10,36 »
De feilene du nevner er bare små ting som lett og fikse, jeg har hatt caravelle, da kan du snakke om bil med masse feil........ bilen kostet 36000kr, måtte ha,n inn på verksted 5 ganger i løpet av 3mnd. kostet meg tilsammen 20 000kr for og få den til og gå.
Dyreste bilen jeg noen sinne har hatt.

Nå har jeg 93 jeep GC 6,ern
er kjempe fornøyd med den  ;D

Du skal vite at girkassa på 93-95 mod er de beste girkassene som er på jeep,
Det som er viktig er at bilen får service, gull verdt får og ha en problem fri jeep.

Jeg var i tankene på og selge min (pga brudd i forhold) men nei, jeep,n er helt overlegen til og dra camping vogn, masse hester, drei moment så det holder.
og ikke minst lyd,en av amerikanske hester  8)

Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Hjelp, jeg kjøper Jeep
« Svar #2 på: Sø.,30,Desember,2007,16,18 »
En Cherokee har neppe flere feil enn hvilken som helst annen bil som har rullet 200000.

Drivlinja på disse med 4l oppsett er nok god for veldig, veldig mye!
...men den perfekte bil, og for ikke å snakke om bruktbil, er nok dessverre ikke laget. Det vil den heller aldri bli.
Noe småtteri må du uansett ha et budsjett for, samme hva du kjøper brukt.

Har den fått godt stell av tidligere eiere, tror jeg du kan bli en lykkelig og fornøyd Jeep eier.
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Hjelp, jeg kjøper Jeep
« Svar #3 på: Sø.,30,Desember,2007,16,40 »
Ta en titt på kjøpsråd tråden på XJ forumet som skywalker har laget. Der få du svar på masse om denne modellen jeep..

Kjører selv en `86 cherokee og er storfornøyd..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Hjelp, jeg kjøper Jeep
« Svar #4 på: Sø.,30,Desember,2007,19,42 »
Jeg forstår ikke helt om objektet er Cherokee (XJ) eller Grand Cherokee (ZJ). Du ser på en 14 år gammel bil og lurer på om den vil ha problemer? Problemfritt bilhold har man stort sett bare når bilen fremdeles er dekket av forhandlers garanti, evt. objektet er dekket av kjøpsloven.

Håndregel: Uansett når en bil har blitt 10 år begynner slanger å sprekke pga uttørking og elektriske kontakter å irre. Dette gjelder om bilen har vært i bruk eller ikke. Har den vært i bruk jevnlig er alle komponenter slitt. Slik jeg opplever det er Jeep ganske takknemmelig å eie, men de krever fornuftig bruk, omsorg og ettersyn som alt annet du ønsker at skal fungere hver gang.


Å eie Jeep uten å være interessert i/ha tid til/ha mulighet til/ville lære seg å skru selv er ikke en heldig kombinasjon, da blir det antageligvis dyrt, Jeep blir feil for deg og du gjør bare en dårlig erfaring. Jeep's er greie biler å skru på selv, deler er billig i USA, men merkeverstedene er dyre.

Det er lurt å la bilen (Jeep XJ, ZJ) få verkstedservice, ihvertfall til storservicer som er hver 36000km ca ved normal bruk i vårt klima.

Har du stort sett tenkt å bruke bilen på asfalt, aldri ha det gøy med 4x4 lav utenfor asfalt, forsere ubrøytet vei - i det minste kanskje noen skikkelige brøytekanter evt. at du ikke har behov for trekkraften til tilhengerbruk virker det som om du kanskje bør se på en lav 4x4-bil istedet. F.eks. en Subaru eller Volkswagen/Audi dersom det er firehjulstrekk du ønsker deg.

Les ellers gjennom XJ, MJ -tråden og ZJ, WJ-tråden her og Jeep-tråden på offroad.no, så får du vel et brukbart inntrykk av hva som er alminnelig forekommende problemer med bilen du vurderer.

Lykke til!
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741