Skrevet av Emne: 98 ZJ 5,9 Lim LX: Miljøbil UTEN katalysator  (Lest 1445 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
98 ZJ 5,9 Lim LX: Miljøbil UTEN katalysator
« på: Fr.,14,Desember,2007,18,14 »
Hatt EU-kontroll... uten katalysator. Gikk gjennom uten anmerkninger - co på 0,3
(rett nok med "hjemmelaget" etanolblanding på tanken - ca 20% etanol...men har målt co til 0,38 på tomgang med ren bensin tidligere).
Så da greier den altså avgasskravet helt fint uten kat - kravet er max 0,5. For katalysatoren som sådan er vel strengt talt egentlig ikke påbudt... bare at bilen skal greie utslippskravet
 ::)

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: 98 ZJ 5,9 Lim LX: Miljøbil UTEN katalysator
« Svar #1 på: Lø.,15,Desember,2007,15,29 »
Jeg husker debatten fra den gang kravene om katalysator kom opp, hvor bilfabrikantene hevdet at dette var en prinsipielt gal og unødvendig løsning, med henvisning til at den teknologiske utvikling med bedre innsprøytingssystemer etc ville løse problemet med for store utslipp av uforbrente hydrokarboner.  Katalysatoren er jo en såkalt "end of pipe" rensing som stjeler både kraft og energi, mens det beste jo er å hindre at forurensingene oppstår. Jeg har nylig montert ny katalysator på GC'en.  Det kunne jeg altså kanskje spart meg?
Mvh
Bambus
Bambus

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: 98 ZJ 5,9 Lim LX: Miljøbil UTEN katalysator
« Svar #2 på: Ma.,17,Desember,2007,14,34 »
Tja --- har studert kjøretøyforskriften, og kan ikke se på noe punkt (unntatt for bilene med den nye typen miljøklassfisering) at det er noe krav til at katt'n faktisk skal være der - bare et krav til at dersom bilen har elektrisk tenning, og avansert styringssystem for eksempel 3-veis katalysator, så skal co v tomgang ikke overstige 0,5 vol%. Men det spørs vel kanskje hvem som kontrollerer bilen - og så klart må jo ikke bilen slippe ut for mye, da.