Denne 5,9 maskina som sitter i 1998 Zj (og det er vel den eneste Zj med denne motoren?) er en "High Output" motor, og har bl.a en del høyere kompresjon enn den mer vanlige 5,2 og andre bensinmotorer i Zj, Xj, Yj, Tj.
5,9 ZJ LX ble vel kåret til værstingen i klassen i '98 i en eller annen sammenheng, og den har om jeg ikke tar helt feil bortimot 250 hk.
Den har "unormalt" høy komresjon til en sånn type bil av såpass ny dato. På grunn av dette kompresjonsforholdet er det nok ikke bare-bare å tune motoren for 95okt...
Den vil få tennigsbank om man fyller vår 95okt og stresser den.
Faderen til en kompis har denne motoren i Zj, så jeg vet med sikkerhet at den får tenningsbank med 95okt, men ikke med 98okt
Finner ikke igjen denne siden jeg leste om disse spec. ene på 5,9 i farten...
Oktanbooster eller E85 prøv-og-feil er sikkert en mulighet. Oktanbooster koster noen kroner, 98okt koster noen kroner E85 koster lite på kort sikt men...