Skrevet av Emne: Chip tuning  (Lest 6333 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Chip tuning
« på: Sø.,11,November,2007,19,48 »
Eg har gått til innkjøp av ein 2001 modell Cherokee 2,5 td og sidan den ikkje akkurat er ein rakett så lurer eg på om nokon har erfaring til chip tuning på denne motoren. Eg er i utgangspunktet skeptisk til chipping men sidan det er snakk om ein 2,5 liter med beskjedne 116hk og 300Nm moment så bør der ver rom for nokre justeringar.

Så er det nokon som har tips, erfaring eller anbefalinger? Bilen har forsåvidt snart gått 90 000 km.
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Chip tuning
« Svar #1 på: Ti.,13,November,2007,20,47 »
Er det bare ærlege sjeler her inne som ikkje driv på med sånt tull som å chippe ei dieselpurke?
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Chip tuning
« Svar #2 på: On.,14,November,2007,00,13 »
Den mest vanlige svar på ditt spørsmål er at motoren ikke er av så altfor god kvalitet fra før, blant annet problem med støtstenger. Dermed er det ikke sikkert den trenger mer belastning??
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Chip tuning
« Svar #3 på: On.,14,November,2007,13,39 »
Nei det er godt mulig. Er kanskje lurast å la den ver som den er men skulle tru det er nokon som har gjort eit forsøk, vellykka eller misslykka, på å få litt meir futt i denne dieselpurka?
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Chip tuning
« Svar #4 på: Sø.,10,Februar,2008,21,52 »
Hei. flott forum.
Jeg har kjøpt meg en 95 mod. Cherokee med 2,5 td 115 hk. er det slik at det ikke er å anbefalle å trimme opp litt? det er vel noen her på forumet som har prøvd vill jeg tro
TIGERGUTT

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Chip tuning
« Svar #5 på: Ma.,11,Februar,2008,06,36 »
Nå er det vel ikke direkte støtstengene som er problemet på VM`n. Men vippearm-bukkene kan løsne, og da vil støtstengene gå nye veier. Men i de fleste tilfellene er det bare å sette alt på plass igjen, stramme til og fyre opp. Så til "nye" og gamle eiere, vil jeg bare si...: "ta av toppdekselet og sjekk tilstand på vippearm-bukkene" Ettertrekkes med rett moment.

Og om motoren har god eller dårlig kvalitet er vel mye basert på egenopplevde hendelser.
Jeg ville derfor ikke hatt noe betenkeligheter med å satt på en "boks"
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Chip tuning
« Svar #6 på: Ma.,11,Februar,2008,09,57 »
Det virker som om 2,5TD motoren fra VM Motori har fått mye negativ omtale. Av egen erfaring vil jeg påstå det motsatte. Har selv hatt denne motoren i en `99 XJ i 3 år og broder har nå hatt samme bilen i 2 år. I de 5 årene vi har hatt den har vi ikke hatt ett enesten problem med denne motoren. Noe som er viktig mtp vippearmene er å kjøre denne motoren på 5-40 helsyntetisk olje. Vi har brukt Pennzoil hele tiden. Kjølesystemet bør også renses jevnlig for å unngå problemer med toppene.
Det eneste vi har byttet utenom olje og filter er glødeplugger en gang, og det er jo en slitedel..

Når det gjelder trimming av denne vet jeg ikke noe særlig om dette. Har bare brukt et konet KN filter på denne, ikke noen form for endring av programmene. Fikk litt effekt av filteret da og turbolyden hører man virkelig godt med et sånt filter..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Chip tuning
« Svar #7 på: Ma.,11,Februar,2008,22,40 »
hvor er den produsert den 2,5 td motoren? er den å finne i flere bilmerker? den gamle 2,1 l var vel fra renault?
TIGERGUTT

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Chip tuning
« Svar #8 på: Ma.,11,Februar,2008,23,05 »
De er produsert i Italia hos VM Motori. De lager også Mercruiser innenbordsmotorer til båter.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Chip tuning
« Svar #9 på: Ti.,12,Februar,2008,19,57 »

Satt og kikket på linkene i innlegget om manualer etc. i generellt
Verksted håndbok til VM diesel, desverre på fransk, og den var for Range Rover???  ::)

Utlogget olehødnebø

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: Chip tuning
« Svar #10 på: Ti.,12,Februar,2008,21,07 »
Her er et forum for vm diesel kanskje du finner noe der, fant det på et land rover forum

http://autos.groups.yahoo.com/group/VM-dieselengine-group/?yguid=10427085
medlemsnr: 990
Ole Andreas Hødnebø
Gjerstad

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: Chip tuning
« Svar #11 på: On.,13,Februar,2008,08,10 »
Skulle vel ikke være no problem for motorn hvis man monterte en tuningboks som ga 20-30 hk så fremt motorn blir behandlet "normalt". Vippearmsbukkene blir ikke berørt av effektøkningen da turbotrykket og dieseltilførselen blir øket. Når man får økning i ladetrykk vil også trykket komme endel tidligere pga økt mengde diesel og motorn vil kunne kjøres på litt lavere turtall som er en stor fordel på denne motorn.Du vil også ved "marsjfart" oppdage at den antagelig går billigere. Et ellers godt råd med denne motor er hyppige oljeskift, la motor oppnå arbeidstemp før belastning og som Ronny skriver å kontrollere moment på vippearmsbukkene. Hvis dette blir tatt i forbehold er ikke effektøkning noen form for problem eller framskynder for motorens "standaproblem" :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Chip tuning
« Svar #12 på: On.,13,Februar,2008,15,07 »
Dette høres bra ut :-) Jeg har kjørt mye "gamle Jeepen" som er til salgs nå, med 4,0 liter og bensin og den er jo SÅ mye bedre å kjøre. Men forskjellen blir mindre om jeg får mer effekti i oljekaminen.
Den var forøvrig på service nå og jeg betalte hele 11 200,- for den, og siden den har fulgt service intervalene slavisk så tror jeg den har fått god pleie på oljefronten også. Bare ut på det store nettet å finne en tuner nå :-)
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Chip tuning
« Svar #13 på: On.,13,Februar,2008,20,57 »
hei. få høre om du finner noe interesant da, og hvor. og pris
Tigergutt.

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Støt stengene
« Svar #14 på: Ti.,19,Februar,2008,20,18 »
Jeg var ute for noe rart i dag, jeg parkerte i dag måres, og alt virket normalt. da jeg skulle starte opp etter jeg var ferdig på arbeid, var det forferdelig til kakling/ banking i motoren. jeg stoppet den men gang. i og med jeg har lest på forumet om støtstengene, så skrudde jeg av toppdekslet for å se. da såg jeg at den støtstanga nermest torpedoveggen var hoppet ut av stilling. mutteren på løftearmen var ikke noe spesielt løs. jeg løsnet, å sette på plass igjenn, og startet opp. da var alt normalt. er det noen som vet hvilket moment de skal ha? er det ikke justering på ventillene?
er det noen som vet hva det er som gjør at det skjer? lønner det seg å skifte noen deler?
Tigergutt