Hei Bjørn
Gratulerer med ny CJ-7
Dette er en flott Jeep!!
Generelt er det ikke lurt å kjøpe en ombygget bil uten godkjenning...
Motor:
Motoren din tror jeg ikke byr på noe problem, CJ-7 er levert med V8 orginalt.
Heving og hjul:
Det finnes flere CJ-7 i Norge som går på større hjul enn det du ønsker. De fleste ble godkjent for mange år siden. Men vet at iallefall en CJ-7 har blitt godkjent i 2006 med 35". Din Jeep er om jeg husker riktig, hevet på en litt uvanlig måte ved at fjærlenkene er snudd. Men om dette har noe å si for godkjenning vet jeg ikke.
Min CJ-7 har orginale bremser og er godkjent. Den gangen var det viktig at jeepen min hadde de største orginalbremsene. En sein modell som din CJ-7 har også 11" bremser. Jeg låser fint alle fire hjul med 36" dekk. Det var det som skulle til for at min ble godkjent når det gjalt bremsekrav. Men det er mange år siden.....
Både bremsene og akselen din er gode nok, om det er orginalt da, og ikke kjell har byttet? En CJ-7 har AMC 20/ Dana 44 bak og Dana 30 fremme dette er sterke og gode aksler.
TUV går god for 35" dekk på 10" felg på seine modeller av CJ-7 (1982-1986). Man får kjøpt felger med papirer på 35" til CJ-7. Disse er dyre. Du må da ha dokumentasjon på hevesettet i tillegg.
Link til firma som selger felger med TUV:
http://www.aspeberle.com/Sånn jeg ser det har du to valg. Enten å bygge om bremsene dine og etterfølge Amcar sin anbefaling, eller å skaffe deg felger med dokumentasjon. Helst begge deler.
Du bør kontakte trafikkstasjonen skriftelig om ønsket ombygning.
Du bør i tillegg til dokumentasjon (TUV eller anbefaling fra AMcar)på heveingen, få en attest fra et verksted på at settet er riktig montert, sørge for at skjermbredderene dekker HELE hjulet, utskrift fra forstillingskontroll, dokumentasjon på speedometer kalibrering. Har du da i tillegg dokummentasjon på 35" hjul fra TUV og anbefaling fra Amcar om godkjenning med skiver bak er du langt på vei.
Dette blir dyrt for deg og det tar tid. Det innebærer også en vis risiko for at du ikke får den godkjent. Men får du det til blir du medlem i en eksklusiv klubb!
Lykke til
Ingen lykke er større en å kjøre stor CJ-7 uten bekymringer