Litt lite aktivitet i denne tråden så vi prøver igjen.
Har bytta viskoseclutchen på kjølevifta idag, etter at den tydeligvis svikta en veldig varm dag opp en bratt bakke i lav hastighet.
Måtte stoppe da nåla bikka 100 grader, åpne panseret, slå av AC og vente til tempen hadde gått ned igjen.
Vifta gikk bare såvidt rundt.
Km.stand er kun 135.000 så mulig at vifta har måttet jobbe mere siden jeg har kjørt med 82 og 88 graders (vinter) termostat istedenfor den originale på 80 grader.
Viskoseclutchen jeg fikk i posten fra det store utland er en USMW (US Motor Works) 22151 evt. Hayden 2736, og er en "universal" clutch som passer flere modeller, men tilsvarer original spec.
Men ser de bruker den samme på V8 og 4,0 også, samt 2,5TD på XJ og/eller ZJ, husker ikke i farten.
Mens de originale delenumrene er forskjellige for de fleste motorvarianter. Så hva som er forskjellig er ikke godt å si. Mest sannsynlig temperaturgreier.
Jeg trengte ikke å demontere viftedekselet (fan shroud) slik som boka sier man må.
Men det er trangt, måtte løsne klemma til AC-røret på toppdekselet, samt turboslangen til intercooler.
Man må utnytte det faktum at vifta ikke er symmetrisk men har forskjellig avstand mellom bladene av en eller annen grunn.
Heldigvis var den nye viskoseclutchen litt mindre så det var enklere å få den på plass igjen.
Spesialverktøy var ikke nødvendig. Kun en kjapp tur på Biltema. 36 mm fastnøkkelen de har er i tykkeste laget men det gikk jo det også.
I tillegg gjorde en Knipex spesialtang og et forlengerrør susen. Den nye clutchen har lengre mutter så det er bedre plass.
Med 2 stk Biltemanøkler må man nok slipe ned en eller begge litt i tykkelse. De er nemlig 12,5 mm tykke, og det er et par mm for mye.
Den nye vifta blåser iallefall ganske friskt når motoren er driftsvarm, så mulig jeg går tilbake til 80 graders termostat og ser (synd jeg har gitt den bort da).