www.jeepclubnorway.no
Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: geirb på Ti.,20,Februar,2018,08,39
-
Hei, er det noen her med erfaring med 3.1TD motoren, jeg mistenker at topppakning har gått i min 2001 WJ, symptomer, veldig overtrykk i kjøleanlegg med resultat bruker vann, damper noe veldig ved tomgangskjøring, blir ikke varm i kupeen, vond å starte.
Hadde den inne for skift av en topp i 2015 og har egentlig brukt litt vann siden, har ikke vært store mengder men etterfyllt 1-2 dl pr 1000-1200km, det eskalerte etter at jeg skiftet termostat fordi den ikke ble varm i kupeen, dette hjalp lite og ting har forverret seg, (ja luftet anlegget godt etter termostatskifte) Ser ikke antydning til vannperler i olje eller slim i påfyllingslokk for olje, litt skumming i ekpansasjonstank er det og den kaster av vann på tomgang samt at den damper godt fra eksos.
Har sett på Maldal at bilde av pakning er en hel pakning, er dette riktig for denne modellen? Sist den var inne ble det skiftet 1 topp og 1 pkn.
Bør også topplokksbolter skiftes?
Er det plass til å skifte topppakning uten å slippe ned/ta ut motor? Ser det er veldig trangt på de bakerste sylindrene.
Takker på forhånd for svar og håper noen med tidligere erfaring kan gi noen gode tips.
-
Det høres rart ut at du har separate toppakninger. Har kun sett hele metall MLS-pakninger på 3,1TD, spesielt om det er en 2001-modell.
2,5TD hadde separate toppakninger på 90-tallet men VM Motori gikk over til MLS-pakninger omkring 1998.
Gjelder også min VM 4,2 båtmotor som hadde separate toppakninger fra -97 og eldre.
Fordelene er bl.a. at toppene ikke trenger å ettertrekkes etter 100 timer.
Men har faktisk lest her at noen visstnok kuttet av metallpakningen for å montere singel pakning og slippe og ta av alle toppene.
Men da blir det nok lekkasje, for det er jo forskjellige høyde på disse pakningene så det er ingen god ide. Dessuten kan man jo skade blokk og foringer.
Topplokksboltene er delvis felles for nærliggende topper.
Men det står mye om emnet her på forumet. Fikk 55 treff på "toppakning" og 27 treff på "topplokk".
Noen har byttet alle toppene til forsterkede AMC-topper som man får bl.a. fra italia på ebay.
Finnes vel et par metoder for å avdekke om det er sprekk i toppene både før og etter demontering. Eller om det er kun toppakningen.
Hvor mange km. har motoren?
Det ligger noen snutter på youtube om bytte av toppakning/topper iallefall.
https://www.youtube.com/watch?v=M5GDroNbs00&t=45s
https://www.youtube.com/watch?v=36bIMBbAUeA
-
Takk for tips og svar ;D
Sier ikke at det er separate pakninger ;D men søker man litt rundt kommer det opp separate som alternativ.
Motoren har passert 212000 og har blitt skiftet 1 topp og pakning ved 199000 så jeg synes det er rart at det allerede er tiden igjen ??? Da er det nok hel pakning som gjelder, søkte opp og kom til at den skal være 1.51mm.
Skal sjekke de linkene du har lagt til og søke litt mere.
-
1,51 mm er nok den vanligste tykkelsen. Finnes også i 1,41 mm og 1,61 mm så man bør nok dobbeltsjekke.
Foruten delenummeret på selve pakningen så kan man også lese av tykkelsen før pakningen er demontert.
Det er 0, 1 eller 2 hakk i front av pakningen som forteller om tykkelsen. Det har vel med hvor høyt stempelet kommer i den aktuelle motoren, som kan variere med toleranser.
Her kan man bli litt lurt. Mange steder på ebay osv. står det at 2 hakk er 1,61 mm, men 2 hakk er faktisk 1,51 mm ifølge servicemanualen så det er det korrekte.
-
Supert med noen som har god greie på disse motorene.
Er det noen enkel måte å finne ut om det er spekk i topp/er før man demonterer eller finner man ikke ut av dette før man fysisk har tatt av toppene? Virker som allt vannet på min forsvinner ut i eksos fordi det ikke er antydning til vann i oljen og den ryker veldig hvitt på tomgang når den blir varm og vannet blir borte samt at motortemp går kun opp til normal temp, men varmeapparat gir så godt som ingen varme selv med webasto gående.
Prøver å få kjøpt inn delene som trengs før demontering så jeg kan bruke påsken til å "kose" meg med dette.
Skal man skifte topplokk bolter eller kan man bruke de gamle?
-
???
-
Mange anbefaler å sette ïnn AMC topper. er dette verdt kostnaden? får man igjen dette ved ett salg? Er jo en del forskjell på en AMC topp og en original i pris, original får man fra 600,- + mva mens en AMC ligger på fort 2000,- pr stk, Slipper men da å tenke på svakhet i toppene ved å bruke AMC topper?
-
Jeg går ut fra at alle bruker AMC-topper hvis man monterer nye? De kommer jo komplette med ventiler og alt.
Er vel billigst fra ebay italia, iallefall var de det for noen år siden.
De til 600 du nevnte er jo brukte topper går jeg ut fra. Nye originale koster jo mere enn AMC-toppene.
Noen tråder om emnet:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,12580.msg77241.html#msg77241
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13343.msg73092.html#msg73092
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7157.0.html
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,14859.msg79621.html#msg79621
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13393.msg73307.html#msg73307
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,14178.msg77224.html#msg77224
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13308.msg72933.html#msg72933
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10034.0.html
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10031.msg64378.html#msg64378
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6709.msg42371.html#msg42371
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8691.msg53939.html#msg53939
-
Plukker opp denne.
Har ikke lest alt det linkes til, men min bil har nå begynt å "drikke vann". Ingen andre symptomer annet enn at jeg må fylle på vann stadig oftere, høres det kjent ut? Topppakning er vel hovedmistenkt, men hva med toppenne /sprekker?
-
Både toppakning og topper kan være synderen.
Her er iallefall rimelige komplette topper:
https://www.ebay.com/itm/Opel-Frontera-Ford-Scorpio-2-5-3-1-D-TD-Cylinder-Head-Complete-New-04882416aa-/183484995030?_trksid=p2385738.m4383.l4275.c10
-
Takk for det. Jeg kikket gjennom trådene, men fant ikke ut hvor det er toppene sprekker?
Kan best case være kun innkjøp av topppakningsett, eller må jeg ha mer når jeg først demonterer?
Hadde ikke tenkt å koste på noe overhaling på motoren siden blokka har en sprekk, så en fiks for å kjøre et år til mens jeg preparerer en annen motor er ønskelig..
-
Ok, nå har bilen gått uten å drikke vann nesten en uke, og plutselig ser jeg at det er en pytt under bilen i dag. Det renner fra styrbord side av motoren et sted midt på, men jeg klarer ikke å lokalisere det uten å krabbe helt under..
Til dere som har hatt sprekte topper, er dette slik det fortoner seg? Eller er det et håp om at dette er en utvendig dings som har begynt å lekke?
Har veldig lite lyst til å løsne topplokkene, så å se den pytten under bilen ga nesten litt håp. ;)
-
Toppene sprekker vel mellom ventilene såvidt jeg husker.
Mine har ikke sprukket ennå :P Aldri vært rørt.
-
i så fall er det jo håp for at mine er hele også! krysser fingra, alt på utsiden er jo veldig mye lettere å bytte.. :)
-
Har ikke sett på dette enda, men hvis det er noen som leser dette og er litt motorkyndig:
Lekkasjen kommer og går, og når den lekker så renner det ganske mye.. Hva kan dette være tro?
Når jeg åpner væsketanken når motor er avslått med driftstemp så gulper den gjerne opp en skvett, det er vel ikke unormalt på et slikt system?
-
Styrbord side sier du ;) der ligger vel oljekjøler, prøv å ta av vannslangene inn og ut, monter en litt lengre slange så du får kjørt kjølevann utenom oljekjøler. Men nå har nok lekk oljekjøler en tendens til å lekke internt og ikke ned på asfalten, men kan jo være værdt et forsøk. Siden det lekker ut så må det også gå an å se hvor det kommer fra, frostplugg?
-
hehe, sammenlignet med mine andre biler er jo dette nesten båt å regne. ;)
Jeg tror jeg skal få demontert litt nå i helgen og sett, frostplugg har jeg lest kan være en mulighet ja.. Takk for tips, sier fra hva jeg finner. :)
-
Da kan det se ut som det er topppakning likevell.. Det pipler ut av hullet merket i bildet, om toppen er hel vet jeg ikke, men det må vel uansett av.
Da spørs det om det ikke blir billig delebil til salgs, for dette har jeg ikke tid til. 😐
-
Har noen brukte topper liggende som er i orden, om du vil prøve å sette den istand igjen.
-
Nye topper er ikke spesielt kostbare på ebay. Men er jo litt jobb da.
https://www.ebay.com/itm/Opel-Frontera-Ford-Scorpio-2-5-3-1-D-TD-Cylinder-Head-Complete-New-04882416aa-/183484995030?_trksid=p2385738.m4383.l4275.c10
-
Takk for tips, men å bytte topper på en motor som har sprekk i blokka tror jeg ikke jeg gjør.. Den lekker alltid noen dråper der den stopper..
Legger nok bilen ut på finn i kveld eller imorgen, fin arbeidsbil for de som har tid og ork til å sette i en annen motor (eller fikse topp nr. 2 og leve med oljelekkasjen)..
-
Har aldri hørt om sprekk i blokka på disse. Er ganske solide konstruksjoner egentlig.
Men nå er det jo ikke vanskelig å finne slike motorer brukt. Det begynner å bli endel biler som er på tur til å ende sine liv ganske billig pga. diverse feil, rust osv.
Mange dumper bilen hvis det oppstår feil de ikke kan fikse selv.
-
Jepp.. Selv sliter jeg mer med antall timer i døgnet..
Grunnen til at den sprakk var nok at adapterplaten løsnet (kunne skru av noen av boltene for hånd!) i andre festepunkter, og at dette punktet fikk for mye last.. Så bruk riktig moment, og gjerne Loctite!