Skrevet av Emne: snodig kjølesystem?  (Lest 4038 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget dybvikjo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
snodig kjølesystem?
« på: Ti.,18,Januar,2011,14,16 »
Hei! Har prøvd å søke rundt, men finner ikke noe om dette noen steds. Har en Cherokee 2.5td, med et noe snodig kjøleproblem, tror jeg. Når motoren blir varm forsvinner kjølevæsken et eller annet sted. Hvis jeg skrur av lokket på ekspansjonstanken derimot kommer kjølevæsken surklende tilbake. Kjølevæsken ser fint ut, og det samme gjør oljen. Har heller ikke hvit eksos, eller ekosos i kjølesystemet (det koker ikke i ekspansjonstanken) verken under gasspådrag eller tomgang. Det skal sies at jeg mister litt kjølevæske. En desiliter eller to per 500 km, men syns det er for lite til at jeg tenker sprukken topp, samtidig som jeg ikke har noen av de andre tegnene på sprukkne topper.

Så, nå er jeg spent, noen som har gode ideer??  8)

Tusen takk på forhånd!

Chryslercrap

  • Gjest
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #1 på: On.,19,Januar,2011,01,33 »
Hei! Har prøvd å søke rundt, men finner ikke noe om dette noen steds. Har en Cherokee 2.5td, med et noe snodig kjøleproblem, tror jeg. Når motoren blir varm forsvinner kjølevæsken et eller annet sted. Hvis jeg skrur av lokket på ekspansjonstanken derimot kommer kjølevæsken surklende tilbake. Kjølevæsken ser fint ut, og det samme gjør oljen. Har heller ikke hvit eksos, eller ekosos i kjølesystemet (det koker ikke i ekspansjonstanken) verken under gasspådrag eller tomgang. Det skal sies at jeg mister litt kjølevæske. En desiliter eller to per 500 km, men syns det er for lite til at jeg tenker sprukken topp, samtidig som jeg ikke har noen av de andre tegnene på sprukkne topper.

Så, nå er jeg spent, noen som har gode ideer??  8)

Tusen takk på forhånd!

Enkel feilsøking for å avdekke evt. sprukket topp er å skru av vannkanalen som ligger over alle toppene, start opp motoren etterpå og se etter bobler i vannet i kanalene på toppene. Svært sjelden du får vann i oljen på disse, selv om en topp er sprukket, oljetilførselen til toppene går i et eget rør fra blokka og over alle toppene. Er jo ganske god plass å jobbe på i motorrommet på en XJ, så dette skal ikke være noen stor operasjon. Hvordan er tempen på vannet da?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #2 på: On.,19,Januar,2011,07,54 »
Det kan nok tyde på sprekk i topp kanskje... Før jeg byttet alle fire på min husker jeg det var litt sånn at mye kjølevæske forsvant da jeg startet motoren og kom tilbake igjen da jeg stoppet den. Snodig det der...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget dybvikjo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #3 på: On.,19,Januar,2011,11,45 »
Ja, er jo redd for at det muligens er en påbegynnende sprukken topp, men syns det er litt rart. Man skulle jo tro at trykket burde være omvendt. Altså, som man vanligvis finner på sprukne topper, at trykket spresser kjølvæske UT av ekspansjonstanken. Nå virker det mer som om det er omvendt trykk i kjølesystemet. Har lest litt rundt på nettet, og er flere som har spørsmål om dette og ikke skjønner noe som helst av det. For å forklare litt mer utdypende: vannet kommer nødvendigivis ikke tilbake når motoren blir kald, men når jeg opphever det negative trykket i systemet, selv om det er 1 dag siden bilen sist var brukt og varm.

Har fundert litt på tanken om at det kan være en delvis tett radiator, altså at kjølevæsken suges inn i radiator når vannpumpa går og at gjennomstrømmingen der er for dårlig slik at mer vann forsvinner fra ekspansjonstanken og blir liggende i radiator. Virker det sannsynlig (?) sett i lys av at når jeg tar lokket av ekspansjonstanken oppheves trykket og vesken kommer tilbake til ekspansjonstanken gjennom vannledningen som går til radiator, ikke den normale veien tilbake.
Så, noen som er enig i den tanken, og har en mulig feilsøkingsmetode for å undersøke om det er tett radiator?

Takk for svar! Tempen på vannet er egentlig helt fin, men jeg skal skru av vannkanalen idag håper jeg.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #4 på: On.,19,Januar,2011,15,32 »
En annen veldig enkel metode å sjekke om det er noe galt med en eller flere topper eller topp-pakning er å åpne lokket på ekspansjonstanken når bilen er kald. Da skal det ikke være verken under eller overtrykk og nivået skal ikke endre seg.

På en motor som er i orden skal det ikke endre seg når man skrur opp lokket, så prøv det og se hva som skjer. Jeg har hatt samme greiene på min. Nå har jeg fire nye uoriginale topper og alt er i orden  :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget dybvikjo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #5 på: On.,19,Januar,2011,16,56 »
En annen veldig enkel metode å sjekke om det er noe galt med en eller flere topper eller topp-pakning er å åpne lokket på ekspansjonstanken når bilen er kald. Da skal det ikke være verken under eller overtrykk og nivået skal ikke endre seg.

På en motor som er i orden skal det ikke endre seg når man skrur opp lokket, så prøv det og se hva som skjer. Jeg har hatt samme greiene på min. Nå har jeg fire nye uoriginale topper og alt er i orden  :)

Var ute å prøvde dette nå etter at bilen har stått i ro i 3 timer. Ingenting endret seg når jeg skrudde av lokket. Deretter startet jeg motoren på nytt og lot den gå seg varm. På nytt forsvant mesteparten av vannet fra ekspansjonstanken, men så snart jeg skrudde av lokket kom vannet tilbake surklende fra radiator (ikke fra manifold). Priser meg lykkelig om noen vet hva som skjer!  :o

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #6 på: On.,19,Januar,2011,23,14 »
Vel. Hvis vannet forsvinner i så stort tempo som du sier (1-2dl per 50 mil er jo litt, husk slike sprekker er mikroskopiske), så må det jo være lekkasje et sted. Er det utvendig, på slanger, radiator osv, bør du kunne se hvite flekker rundt om, etter tørket kjølevæske. Er det ingen utvendig lekkasje, så må det være innvendig, altså et sted på motoren. Jeg vil tro at symptomene på sprukken topp varierer noe, alt ettersom hvor sprekken er, hvor stor den er, hvor varmt det må være for at den slipper gjennom vann osv.

Har du gått over alle slanger og forsikret deg om at ikke noen av dem har kollapset, svulmer, har sprekker etc.?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget dybvikjo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #7 på: To.,20,Januar,2011,11,30 »
Har gått over alt av kabler jeg får fatt på og klarer ikke å oppdage noe lekasje der iallefall! Skal åpne kjøle/vannmanifolden i dag, men er et par ting jeg lurer på angående det. Hva gjør jeg med termostathuset, skru det av? Og må jeg tappe kjølesystemet før jeg skrur av vannmanifolden? Trenger jeg ny pakning der? Og når vannmanifolden er av: skal jeg bare starte motoren da og la den bli varm mens jeg ser etter bobling?

Fantastisk forum det her!  ;D

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #8 på: To.,20,Januar,2011,11,54 »
Nå vet jeg ikke om du vil se bobler der hvis du ikke ser bobler i ekspansjonstanken, men fremgangsmåten blir vel sånn omtrent:

  • Kjør motoren god og varm før du begynner. Du bør ikke kjøre motoren lenge uten manifolden på toppen, siden du da mister sirkulasjonen i motoren, så gjør dette før demontering.
  • Skru av skruene som holder vannmanifolden på plass. Det vil renne av noe, men dette er toppen av motoren, så du mister ikke så veldig mye kjølevæske. Det er såvidt jeg husker ikke nødvendig å ta av termostathus og øvre radiatorslange, siden du bare kan bøye disse til side.
  • Start motoren og observér.
  • På min doning fungerte pakningen til vannmanifolden greit etter remontering, men kjøp deg en pakning på tube som du har i bakhånd. Det bør være tilstrekkelig hvis den gamle pakningen ikke holder tett etterpå.

Men for å tenke litt høyt til slutt: Normalt er det overtrykk i kjølesystemet ved sprukken topp. Kjennetegnet er eksos i kjølesystemet og resulterende bobler i ekspansjonstank og vannmanifold. Det vil gjerne også være litt svart i vannet og området der hvor det blåser ut (rundt ekspansjonstanklokket). Du vil da gjerne også få dårligere sirkulasjon og høy motortemperatur. Hvordan er det med tempen på din motor? Jeg tenker at det undertrykket du beskriver ikke vil resultere i bobler på samme måten, og at du derfor kanskje ikke blir klokere av vannmanifoldtesten. Jeg ville ringt Sarpsborg Motor og spurt noen på verkstedet der om hva de tror. De er eksperter på disse motorene, og har vært gjennom tusenvis av sprukne topper, så de kjenner alle tenkelige symptomer. Greie er de også.

Har du også prøvd å skylle av radiator og gått gjennom den med lupe for å se om det kan være lekkasjer der?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget dybvikjo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Re: snodig kjølesystem?
« Svar #9 på: To.,20,Januar,2011,12,10 »
Ringer Sarpsborg Motor nå!  Er forsåvidt enig om at jeg ikke tror jeg kommer til å finne bobler ved vannmanifold siden jeg ikke har det i ekspansjonstanken. Men en ting merker jeg: ved inntaket til ekspansjonstanken (altså fra vannmanifold) kan jeg observere at vann pumpes inn og dette kan i blant se littegrann skummet ut? Er det sånn på deres biler?