Målte forbruk idag på tur/retur Harstad-Tromsø + noe småkjøring i Tromsø. Samt noe tomgangskjøring i kø pga. veiarbeid.
Ble forsåvidt positivt overrasket, i forhold til det til tider høye forbruket på blandet (tull)kjøring.
Det er første gang jeg tester forbruk på langkjøring sommerstid etter montering av "mystery switch" for lock-up på automatkassa.
Resultat: 0,85 liter/mil på hele turen. Fylte 52,0 liter etter ca 610 km kjøring (faktisk muligens noen flere km).
Og det var slett ikke sparekjøring, men cruise control på stort sett hele turen med litt over fartsgrensefart i 80 og 90-soner (reell GPS fart).
Cruise-control'en gir som kjent full spiker i oppoverbakkene for å holde farten, i motsetning til sparekjøring da man vel lar farten synke noe etterhvert istedenfor å trø flat pedal.
Og det er mange og lange bakker på turen.
Hadde A/C på i bare korte perioder (det var litt varmt i sakte fart pga. sola men hetebølgen som er meldt er ennå ikke ankommet).
Skulle egentlig teste etter uttak av stikkakslinger foran for å se forbruk som ren 2WD, men rakk ikke å gjøre det, men mellomaksling er fjernet. Men vet ikke om det har noe særlig å si.
Men litt "moro" å kunne lage "dekkskrikelyd" når man tar løs på asfalt..
Det skjer aldri med NV247-kassa og mellomaksling foran montert, og sier vel litt om hvor raskt den reagerer.
Forøvrig er motor chippet (i 2009), KN luftfilter, deaktivert EGR ventil, og bilen er hevet 2 " som vel neppe er positivt for luftmotstanden.
235/75R16 helår/sommerdekk med ca 5% større rulleomkrets enn originaldekkene.
Trippteller viste forøvrig 580 km men det er jo feil både ifølge GPS og avstandstabeller.
Dermed er tripptelleren temmelig nøyaktig for originaldekkene. Men med 5% større rulleomkrets vil jo trippteller vise ca 5% mindre kjørelengde enn reellt.
Noe som stemmer bra da 610 km minus 5% blir 580 km.
Speedometeret viser forøvrig 100% korrekt fart med disse dekkene, ifølge GPS og veivesenets fartsmålingskilt.
Kjørecomputer viser 9,3 i snitt men den viser jo litt for mye. Delvis pga. dekkenes store rulleomkrets og delvis pga. unøyaktighet ?
Var nede på 8-tallet før småkjøringen i Tromsø.
Det er altså fullt mulig å kjøre 3,1 TD på under 0,8 liter på mila hvis alle odds er med, og hvis man av en eller annen merkelig grunn får lyst å plage seg selv litt
Cruise-control er vel OK for å holde jevn fart, men ikke på strekninger med høydeforskjell av en viss størrelse vil jeg anta (forbruksmessig).
Det virker forøvrig som optimal fart er en plass mellom 80 og 90. Forklaringen er vel at her motoren har sitt optimale dreiemoment rundt 1700-1800 rpm som man har i fart omkring dette (når man kjører med lock-up på).
Lavere fart gir trolig ikke noe merkbart bedre forbruk. Iallefall ingen vits å prøve det ut uansett