www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Tomas på Ma.,20,Juli,2009,22,08

Tittel: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: TomasMa.,20,Juli,2009,22,08
 ;D ;D

Ny oppdatering om forbruk.
original (ikke chippet) 3.1 TD WJ 99 modell.

Fullt feriepakket med 2 voksne, 2 barn med barneseter, dypvogn og masse bagasje (samboern har pakka).
Larvik - arendal 0,85 på kjørecomputern. strekningen Larvik - kristiansand ble gjort unna på 0,87 kjørte noe forsiktig da.
hadde ett par stopp pga amming, tissepause og noe handling i en butikk. lot bilen stå på tomgang pga behov for aircondition. dette øket snittet noe ifra arendal til kristiansand. I tillegg har vi kjørt en del rundt i kristiansand by i dag, og nå står computern på 0,93.
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: svempaTi.,21,Juli,2009,00,57
Høres jo absolutt ut som snille tall dette da. :)
På min WJ 2.7 crd klarer jeg å få ned i 0.72-0.73 på langkjøring men da er det ikke noe morro å kjøre....vil helst ha opp mot 0.8
Må nevne den er chippet og jeg har 265/65x17 (31") dekk på den...skulle gå billigere etter tuning men dekka er blitt større så det går vell opp i opp det  ::)
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexTi.,21,Juli,2009,03,08
Jeg kom også såvidt under 0,9 på mila  på en 75 mils tur selv med relativt frisk kjøring og høy snittfart (rekke ferge, nattkjøring osv...). Det burde derfor være mulig for meg å komme ned på 0,8 (med sommerdekk naturligvis), behersket/normal kjøring og aldri over 90.
Iallefall hvis noen kan få denna lock-upen til å funke fra 80... Jeg hadde nok spandert på noen kroner ekstra og kjøpt 2,7 literen hadde jeg visst om dette lock-up problemet. Går også ut fra at 2,7 literen går litt stillere når man gasser på?

Min er chippet og har trolig snille dekk (235/75-17) med ca 5% større rulleomkrets enn originalt. Men det gjør nok egentlig bare positivt utslag på forbruket når jeg kjører i kø etter andre biler. Ellers kjører jeg jo på samme turtall som før, men får 5% høyere snittfart...  :D
Km-telleren viser nå ca 5% for lite så jeg må huske å korrigere for det når jeg regner forbruket....

På tilbaketuren hadde jeg en båthenger/båt på ca 600 kg, dette gjorde STORT utslag på forbruket, var da plutselig oppe i 1,4 liter/mil. Det var overraskende, men frisk kjøring med hengerlast koster. Og veiene er mye "berg-og-dal bane".  "Glemte" visst helt av at henger uten brems har max. hastighet 60  ::) A/C stod på mye av turen.
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: CidTi.,21,Juli,2009,14,31
23,55 mil på blandet norsk riks og fylkesveg, gav meg 0,75 på måleren 0,74 på pumpemåling, stort sett god flyt i trafikken, bare en tre fire forbikjøringer. Alt originalt 235/70-16
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: TomasTi.,21,Juli,2009,19,25
Vel, da er turen over. 0,88 lå den på i snitt. dette inkluderer at AC stod på hele veien, 2 voksne, 2 barn inkl seter, vogn. STOR kjøleboks og full bagasje. en del småkjøring i kristiansand pga noe resturantbesøk, + andre ting som er verdt å se, ca 20 min amming hver vei som ble gjort med bilen igang pga AC. Er merkbart forskjell om man ligger i 80 eller 90 eller 100.
Lockup inn ved 80 er helt klart en stooor "dieselsparer". Denne turen kjørte jeg veldig forsiktig.

Jeg hadde ikke spandert 100tusen ekstra for 2.7, ivertfall ikke pga forbruk. Effekten er den samme. tror ikke gangen er så veldig mye roligere, men den har flere trinn på kassa si som lokker, men ikke nok.

Jeg kjørte larvik - slemmestad - larvik med litt over 2 tonn båt etter. ble vel gjort på 1,24 tror jeg. det var da mye 100km/t kjøring.

Syns bilen fungerer utmerket, og forbruket er helt akseptabelt.
Men en chip og programmering av girkassa pga lock-upen ville vært knall.
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexTi.,21,Juli,2009,19,43
Nei ikke 100.000 ekstra for en 2,7 CRD, men en "lågmilare" som denne her ville jeg nok ha valgt isteden uten lang betenkning hvis jeg fikk velge på nytt. 70.000 mere enn jeg ga for min "lågmilare", og som personbil på kjøpet http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18259996
Men jeg skal ikke klage, og jeg kjøpte båt for de 70.000 isteden  :P
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: TomasTi.,21,Juli,2009,20,06
Ja det der var jo veldig rimelig pris. Da er jeg med.
Når jeg kjøpte min for over ett år siden lå de på minst 100tusen i tillegg for en som var omtrent helt maken til den jeg kjøpte. da tenker jeg på utstyr, km osv.
Ser de har detti en del i pris siden den gangen.
Jeg så på biler en god stund og kom tilfeldig over den jeg har nå. gav 200 for den, og det var rimelig den gangen med tanke på km stand og at min ALDRI har vært varebil. Det syns jeg var viktig pga ingen rare hull i karosseriet der det IKKE skal være  ;D . og baksetene hadde aldri vært sitti i  ;D

Men skal man først se på en 2.7, så var jeg veldig fristet til å kun se etter en overland modell da hehehe....  ;D
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexTi.,21,Juli,2009,23,06
Men det er jo litt av kosen å montere inn baksetene og føle den store forandringen komme liksom  :P
Mine er ihvertfall aldri sittet i siden de aldri har vært montert. Tror ikke det blir så mange rare hull i karosseriet, de har vært greie slik.
En kjenning prøvde å selge sin Overland i et halvt år men annonsen er nå borte, så han fikk vel ikke ønsket pris. Tror det var ca 370.000. Vet ikke om jeg ville ha betalt så mye ekstra for en Overland selv om den var 2004 modell. Og da ville jeg nok ha sett etter en V8 i samme slengen, skal det være luxus så skal det være luxus.
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: paapederTo., 6,August,2009,20,36
Synes dere får veldig lavt forbruk. På turen fra Fredrikstad til båtsfjord lå jeg på 1,13 i snitt. Kjørte vel ikke så veldig pent heller da. Men synes tanknåla synker skamfort på småkjøring her i bygda.
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: TomasLø., 8,August,2009,23,36
For å få ett bra snitt må man bruke hodet litt når man kjører. En V8 vil du aldri få under litern uansett så det er bare å glemme.
på diesel så slår ikke lockup inn før 120 km/t. Men holder man 80 - 90 km/t, så har man relativt lavt turtall på 4.giret (over-drive). og med minimalt gasspådrag så greide jeg å kjøre bilen faktisk ned mot 0,83 på computern i ca 80km/t. øker man til 90 km/t, så gikk jeg fort opp til 0,85 og 0,87. Men ikke høyere. Øker du farten opp mot 100km/t, så vil du nok dra deg opp til mellom 0,9 og 0,95.
Når jeg kjører til oslo og ligger i 110 - 120 (uten lockup, fordi den slår inn i ca 122 - 123km/t) så bruker min ca 1,0 til 1,1.
Gir jeg på til over 123 km, og legger bilen der, så går forbruket ned til 1,0 liter pr mil, kanskje litt under. dette pga litt lavere turtall pga lockup og at man slipper å "ruse" kassa får å få fart. med lockup inne har man fast kobling, akkurat som på en bil med manuelt gir. dette sparer noe drivstoff.
Alt dette gjelder langkjøring. med svært få eller ingen forbikjøringer eller råkjøring. og IKKE cruisekontroll.

Ved bruk av cruise kontroll vil bilen min bruke noe mer pga rar giring og at den ikke greier å være proaktiv i forhold til trafikk bildet forran meg. Den greier ikke å forbrede en bakke med litt pådrag. Den venter til den synker på hastigheten, for så å tråkke på og kanskje gire ned en gang for å dra på opp til satt hastighet for så å roe seg igjen. Dessuten når jeg setter inn cruise kontrollen gir bilen alltid gass i noen sekunder, slik at du kjenner at bilen drar på ca 5 km/t ekstra for så å roe seg ned igjen til fast hastighet.
Kjører jeg med cruise kontroll følger jeg alltid med på veien slik at jeg kan gi den litt ekstra gass med høyrefoten rett før bakkene også lar jeg CC (Cruise control) ta over på toppen.

Så nøkkelen til rimelig drivstoff forbruk er riktig gir, riktig turtall, grei fart og forbred bakker osv.
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: AasmundOn.,12,August,2009,20,32
Mitt forbruk på en 3,1 i ferien var på 0,98 :P Det var en del kjøring i sverige og norge totalt 550mil Så den skal kunne gå på under 0,9 på fin langjøring
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexMa.,31,August,2009,20,31
Over 2 liter på mila på siste fylling  ;D Fylte 77 liter. Men bare tullkjøring stort sett...
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: TomasMa.,31,August,2009,22,41
Å herregud, det greier jeg ikke å få til om jeg tømmer tanken på tomgang hjemme i gårn her en gang  ;D

jeg kjører kun bykjøring på mange av tankene mine. da snakker vi 1 - 3 km. Opptill flere ganger om dagen. minst 4 ganger hver dag i arbeidsuka. og jeg bruker vel sjeldent over 1,6 og 1,8 i snitt.
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexMa.,31,August,2009,22,48
Kan vel skyldes chiptrim og overdreven bruk av gassfoten i utrengsmål kanskje. Samt litt ekstra rulleomkrets som skal drives rundt  :P

På langkjøring så jeg jo 0,8x tallet smile i det fjerne.
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: FighterMa.,31,August,2009,23,46
Jadda,jadda...Men la nå ikke overdreven fokus på 0,8, 0,9 eller 1,0 l/mil overskygge the joy driving a Jeep.. ;D ;D Hva skal jeg si da?? ::) ;D
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexTi., 1,September,2009,00,32
1 liter eller 2 liter.. pytt pytt. Diesel er så billig atte...  ;D
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: AManTi., 1,September,2009,15,26
1 liter eller 2 liter.. pytt pytt. Diesel er så billig atte...  ;D

Hehe det va andre toner i fra dæ :P
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexTi., 1,September,2009,15,38
ja bare Frp vinn valget så spiller det ingen rolle med forbruket hehe
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexSø.,27,September,2009,03,09
Hurra, jeg oppdaget akkurat at jeg hadde kjørecomputer allikevel.
Hadde bare ikke trykket på "Step".. og ikke lest bruksanvisningen.
Det finnes altså bare en variant av takboksdisplayet og ingen billigvariant for Laredo  :D
Tittel: Re: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexMa.,19,Oktober,2009,02,47
Forbrukstall her http://www.zett.no/auto/carforsale/viewCatalog.action?ref=OFV7586_2000
Ser ut som det er reelle forbrukstall med den feilprogrammerte lock-up funksjonen.
Men jeg kjørte da betydelig rimeligere enn 0.97 på langkjøring med chip og nymotens dekk.
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexSø.,24,Mars,2013,14,06
Trygve Bæras 3,1 TD omtale fra 1999 http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=24687
"Vaggende" gange fikses relativt lett med stivere dempere selv om den da blir litt mere stumpete bak.
Kanskje det er nok med stivere dempere foran, men forlengede dempere er vel alltid stivere stort sett ? (om man har liftkit da).

Ganske vilt at staten skulle ha en kvart million ekstra i avgifter på V8. Vil anta at dieselmotoren koster like mye å produsere.

De 14 sekundene fra 0-100 er betydelig redusert med chiptuningen jeg fikk gjort for snart 4 år siden.
Dagens GC med V6 diesel på 440 Nm og 300 kg ekstra vekt greier 0-100 på drøyt 10 sekunder, det er jo en betydelig forbedring tross mere vekt. Må være transmisjonen som utgjør det meste av forskjellen.

Skal bli spennende å se forbrukstall i mai med sommerdekk og mystery switch innkoblet.
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexSø.,12,Januar,2014,23,21
Snittforbruk på vinter blandet kjøring med store dekk ligger på omkring 1,5 liter på mila. Koster å være kar  :P
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexSø.,19,Januar,2014,03,22
ja dette er jo fantastisk, hvis det er sant og hvis det er mulig i praksis.

http://www.youtube.com/watch?v=3xkCcx5S1X0

Hele 10-mils turen er filmet i sanntid.. så spol fram til 1:27:00 og se videre derifra (de siste 8 minuttene fra 1:36:00 er bare samme bildet som står der.)
7,7 liter/100 km skal jo være umulig å få til med 3,1TD uansett så vet ikke helt åssen han trikser det til da.
Men ikke nok med det, det påstås at reelt forbruk har vært 6,15 liter.

Nå har ikke jeg satt meg inn i teknologien med HHO water fuel hydrogen cell osv. osv. og innblanding av hydrogen under lavt trykk i innsugningsluften.
Så spørsmålet er.. will it work?
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: AsmySø.,19,Januar,2014,13,38
Jeg har lest om dette tidligere, men ennå ikke hørt om noen som har kjøpt et sånt produkt. Men, la oss si at det virker etter planen, sånn som på demoen, hva når vannet i bubbler tanken fryser til is? Greit nok at der står at EPDM rubber har bruksområde fra -40 til 200 plussgrader. Men hva når vannet i tanken fryser?
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: pwbSø.,19,Januar,2014,14,59
Man må jo ha noe i tillegg til vannet for at det skal fungere, rent destilert vann vil fungere dårlig, man kan bla. bruke salt. Om saltet har noen innvirkning ellers vet jeg ikke.

http://www.instructables.com/id/How-to-Convert-Water-into-Fuel-by-Building-a-DIY-O/step10/How-Powerful-Is-The-Gas/
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: tigermagnaSø.,19,Januar,2014,15,30
Dette er etter min mening bare juks. Tanken er god, Jules Verne lanserte den for over 100 år siden, og basert på visjonen hans har flere slike oppfinnelser sett dagens lys. Alle virker stort sett som predikert, de produserer hydrogen og oksygen ved å spalte vann.

Dette skjer ved å tilføre strøm til en elektrolytt (ja, vannet må ha tilført ett eller annet mineral som gjør det ledende, vanligvis salt) og man spalter dermed opp H2O til to hydrogen atomer og ett oksygen atom (HHO). Gassen ledes deretter til innsuget og dette skal da gi mer effekt og dermed kreve mindre diesel pr kjørte kilometer.

Problemet er at det kreves nokså mye energi for å spalte vann på denne måten. Energien hentes fra batteri og generator, og energien for å drive generator hentes fra motor. Blir som å pisse på seg selv for å holde varmen  ;)

Magien som selgerne av systemene hevder finner sted, ved å puffe pittesmå mengder hydrogen og oksygen inn i luftinntaket, lar seg heller ikke dokumentere.

Et slikt system produserer forsvinnende små mengder gass, og tenker man på de luftmengdene en 3.1 diesel suger på cruise, rundt 1800 RPM, så blir tilsettingen av HHO bare for en liten fjert å regne. Ved 1800 RPM bruker våre 3.1 litere minst 5000 liter luft (5 kubikkmeter) pr minutt. Om turbuen guffer opp trykket, så snakker vi fort opp mot 8-9000 liter pr minutt. Hvordan da noen få kubikkcm med HHO skal forbedre effekten skjønner ikke jeg...  ::)

Det vises ofte til noen tester utført i USA i 1977 som sier at slike systemer KAN forbedre fuel-economy. Jeg antar at dersom dette hadde vært potensielt noe som virkelig fungerte, så ville alle moderne biler hatt dette enkle systemet montert fra fabrikk.

Det er mye lettere å spare diesel ved å pumpe opp dekktrykket, minske luftmotstand ved å ta av skiboksen, bytte luftfilter ved hvert oljeskift og ettermontere "mystery-switch". Samt være lett på gassfoten  ;D
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexSø.,19,Januar,2014,21,23
I et tenkt eksempel bruker WJ 3,1 ca 0,125 liter diesel pr. minutt i 80 km/t (0,94 liter/mil, 7,5 liter/time)
Motoren yter da ca 30 kW ifølge vanlig spesifikt forbruk på ca 0,25 liter pr. kWh for dieselmotorer.

Om dieselforbruket skal senkes til 0,61 liter/mil som de hevder i videoen (uten at eksakt snittfart er kjent for det eksempelet) blir forbruket 0,081 liter diesel pr. minutt.
Altså 0,044 liter mindre pr. minutt (eller nesten en halv desiliter).
Det må da tilføres en mengde hydrogengass pr. minutt som på en eller annen  måte kompenserer for denne halve desiliteren mindre diesel i energiverdi, eller forbedrer dieselens effektivitet.
Hvor mange liter hydrogengass dette må være aner jeg ikke. Hydrogen er som kjent vesentlig lettere enn luft.

Hydrogen i komprimert form ved 250 bars trykk har en energitetthet på 0,53 kWh/liter ifølge et søk. Så er det bare å begynne å regne.
Ukomprimert hydrogen har vel da en energitetthet på 0,00212 kWh/liter (et sted står det 0,003 kWh/liter)
Diesel har energitetthet på 10,1 kWh/liter, så de 0,044 liter/minutt forbruk som må kuttes utgjør da 0,4444 kWh.
Man må ha 4764 liter hydrogen for å få samme energi som 1 liter diesel såvidt jeg ser. Evt. 3366 liter (ved 0,003 kWh/liter energitetthet).
Man må da tilføre 210 liter ukomprimert hydrogen pr. minutt for å erstatte energimengden til 0,044 liter diesel ?
Evt. 148 liter om det er 0,003 kWh/liter som er korrekt energitetthet for hydrogen.
Men den kjemiske reaksjonen må jeg overlate til andre....

"Gassen er brennbar og eksplosiv. Eksplosjonsområdet er stort, fra 4 -75 volumprosent hydrogen i luft, men det er ikke av de største.
I ren oksygen er eksplosjonsområdet 4 - 96 volumprosent. Hydrogen krever en ekstremt lav energimengde for antennelse. Dette er et faremoment. "
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: tigermagnaMa.,20,Januar,2014,20,02
Gutten som kan sin matte  ;D

Det HHO-settet som er anbefalt for våre biler produserer maksimalt ca 2 liter hydrogengass pr minutt. Skal med andre ord koke atskillig kraftigere for å produsere de mengdene som behøves for å erstatte noen spiseskjeer med diesel...

Fant denne på Wikipedia, det er visstnok utlovet en premie på 1000 dollar til den som klarer å bevise at et slikt system faktisk holder det det lover:

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_fuel_enhancement

Hydrogen fuel enhancement from electrolysis (utilizing automotive alternators) has been promoted for use with gasoline-powered and diesel trucks, although electrolysis-based designs have repeatedly failed efficiency tests and contradict widely accepted laws of thermodynamics (i.e. conservation of energy). Proponents, who sell the units (often called "HHO devices"), claim that the dynamics are often misconstrued, and due to the chemical properties of the resulting mixture, it is possible to gain efficiency increases in a manner that does not violate any scientific laws. Many tests by consumer watch groups have shown negative results. This technique may seem appealing to some at first because it is easy to overlook energy losses in the system as a whole. Those unfamiliar with electrodynamics may not realize that the electrolytic cell drains current from a car's electrical system causing an increase in mechanical resistance in the alternator that will always result in a net power reduction. Since it requires more energy to separate hydrogen from oxygen than would be gained from burning the hydrogen produced in this method, the concept of such a device is often stated to be in direct violation of the first and second laws of thermodynamics. Monetary prizes have been offered to sellers or promoters of these devices to demonstrate their claims of increased fuel economy are true (see US$1,000 Water Car Challenge), with very few sellers taking the challenges and no device passing the challenges.
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexMa.,20,Januar,2014,20,34
Men når han i filmen får average 7,7 liter/100 km så er jo det relativt vanskelig å få til i virkeligheten over 100 km distanse, så der må det jo være noe juks i så fall. Kjøre en lang nedoverbakke etter nullstilling f.eks..
Eller montere mindre dekk/hjul på bilen.. da vil jo computeren tro at bilen har kjørt lengre enn den har.. og dermed lavere forbruk.
Og at han fyller 6,15 liter etter 100 km trenger jo heller ikke være reelt.
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexTo., 3,Juli,2014,06,11
Målte forbruk idag på tur/retur Harstad-Tromsø + noe småkjøring i Tromsø. Samt noe tomgangskjøring i kø pga. veiarbeid.
Ble forsåvidt positivt overrasket, i forhold til det til tider høye forbruket på blandet (tull)kjøring.

Det er første gang jeg tester forbruk på langkjøring sommerstid etter montering av "mystery switch" for lock-up på automatkassa.

Resultat: 0,85 liter/mil på hele turen. Fylte 52,0 liter etter ca 610 km kjøring (faktisk muligens noen flere km).
Og det var slett ikke sparekjøring, men cruise control på stort sett hele turen med litt over fartsgrensefart i 80 og 90-soner (reell GPS fart).
Cruise-control'en gir som kjent full spiker i oppoverbakkene for å holde farten, i motsetning til sparekjøring da man vel lar farten synke noe etterhvert istedenfor å trø flat pedal.
Og det er mange og lange bakker på turen.
Hadde A/C på i bare korte perioder (det var litt varmt i sakte fart pga. sola men hetebølgen som er meldt er ennå ikke ankommet).

Skulle egentlig teste etter uttak av stikkakslinger foran for å se forbruk som ren 2WD, men rakk ikke å gjøre det, men mellomaksling er fjernet. Men vet ikke om det har noe særlig å si.
Men litt "moro" å kunne lage "dekkskrikelyd" når man tar løs på asfalt..  :P Det skjer aldri med NV247-kassa og mellomaksling foran montert, og sier vel litt om hvor raskt den reagerer.

Forøvrig er motor chippet (i 2009), KN luftfilter, deaktivert EGR ventil, og bilen er hevet 2 " som vel neppe er positivt for luftmotstanden.
235/75R16 helår/sommerdekk med ca 5% større rulleomkrets enn originaldekkene.

Trippteller viste forøvrig 580 km men det er jo feil både ifølge GPS og avstandstabeller.
Dermed er tripptelleren temmelig nøyaktig for originaldekkene. Men med 5% større rulleomkrets vil jo trippteller vise ca 5% mindre kjørelengde enn reellt.
Noe som stemmer bra da 610 km minus 5% blir 580 km.
Speedometeret viser forøvrig 100% korrekt fart med disse dekkene, ifølge GPS og veivesenets fartsmålingskilt.

Kjørecomputer viser 9,3 i snitt men den viser jo litt for mye. Delvis pga. dekkenes store rulleomkrets og delvis pga. unøyaktighet ?
Var nede på 8-tallet før småkjøringen i Tromsø.

Det er altså fullt mulig å kjøre 3,1 TD på under 0,8 liter på mila hvis alle odds er med, og hvis man av en eller annen merkelig grunn får lyst å plage seg selv litt  :P
Cruise-control er vel OK for å holde jevn fart,  men ikke på strekninger med høydeforskjell av en viss størrelse vil jeg anta (forbruksmessig).
Det virker forøvrig som optimal fart er en plass mellom 80 og 90. Forklaringen er vel at her motoren har sitt optimale dreiemoment rundt 1700-1800 rpm som man har i fart omkring dette (når man kjører med lock-up på).
Lavere fart gir trolig ikke noe merkbart bedre forbruk. Iallefall ingen vits å prøve det ut uansett  :)
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: Jeepwj01Ma., 7,Juli,2014,22,04
Ja min kjørecompjuter viser 1.8-9  average! synd det er litt i kvasseste laget! hva kan være problemet?
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: teerexTi., 8,Juli,2014,03,05
Hvis det er mye bykjøring så trenger det ikke være så unormalt.
Tittel: Sv: Forbruk WJ 3.1 TD
Skrevet av: Jeepwj01Ti., 8,Juli,2014,10,05
Mja.. er jo 3.1 diesel. skal jo ligge på 1.5L på bykjøring etter boka da ^^