Nei elektrisk høydejustering får du nok kun i de originale lyktene.
Det finnes konverterte originale lykter å få kjøpt, som har projektor i nærlys eller i begge lys, men det blir fort helt andre priser.
Det står noe her om Bi-Xenon, da kan man altså få nærlys/fjernlys i begge projektorene, altså totalt 4 nærlys/fjernlys. Høres bra ut
Ser at disse ikke har elektrisk justering, siden de nok ikke er originale Mopar, evt. er US-utgaver uten elektrisk høydejustering.
https://www.ruggedretrofits.com/products/8v6oqzt1pokk1xwjtq7tj0pl2omrhaDisse her var jo helt rå, med 50W xenon projektor nærlys og en del options. Litt vanskelig å forstå bildene, det er jo ikke doble projektorer som standard.
https://www.ruggedretrofits.com/products/rugged-retrofits-wj-premium-headlightsXenon fjernlys er egentlig ikke noe man ønsker å ha. Oppvarmingstiden for pærene er jo 10-15 sekunder så det funker dårlig i praksis.
Da er det LED som gjelder. Evt. bi-xenon som nevnt over. Da er pæra på hele tiden, men et dreibart skjold gjør at pæra skifter fra nær til fjernlys på et øyeblikk.
Xenon fjernlys kan jo funke jo hvis man kjører mye på øde veistrekninger uten noe særlig trafikk. Men da bør man ha ekstralys med xenon og ikke i hovedlyktene.
Gammeldagse tusenmetre kan jo konverteres til xenon.
Men LED-planke gir fantastisk lys og har full lysstyrke umiddelbart. Så det er nok tingen idag med de nye reglene. Enklere å koble, rimelig å kjøpe, nær ubegrenset levetid.
Ja det er en liten skog av lykter til WJ der ute. Det er sikkert noen som har forsket mere på dette enn jeg har.
De jeg kjøpte i 2013 selges nok ennå men det kommer jo nye utgaver innimellom.
Produsenten heter som regel Spec-D (mine) eller Spyder. Men ikke alltid det er oppgitt i annonsene på f.eks. ebay.
De finnes som regel i krom eller svart utførelse. Noen lykter har LED i de ringene rundt lyktene (mine), mens litt dyrere utgaver brukte kaldkatode, altså en slags lysrør. Iallefall i 2013. Men det spiller jo ingen rolle for nær/fjernlys da.
En ulempe med de lyktene jeg har nå, er at de må tas ut for å kunne justere høyden på dem. Iallefall fant jeg ingen måte å gjøre det på, mulig det går på høyre side med et kort skrujern og smale hender. Må teste da den ene lyser litt for høyt, særlig nå etter at jeg fikk xenon i dem.
Noen lykter har mulighet for å justere høyden uten å ta ut lyktene, og det er jo naturligvis å foretrekke.
Vinterstid kan det være lett å knekke lyktefestene på selve lykta når man tar den ut. Jeg klarte å knekke et feste, men to fester pluss skruen holder lykta godt på plass allikevel.
Så her bør man være forsiktig.
De jeg har, bruker H1 pærer i begge lys og det var jo forsåvidt praktisk siden jeg hadde H1 xenon kit liggende å slenge.
Andre bruker de originale pærene, men da enklere å montere vinklet type enn på originale lykter.
Men xenonpærer er jo aldri vinklet så det er jo ikke et problem uansett.
Så er det noen lykter som bruker H1 i fjernlys og 9006/HB4 i nærlys slik som den jeg linker til under her. Men det står at den ikke sendes til Norge så da må jeg lete litt til.
Man kan jo evt. bruke JetCarrier for slike varer som ikke sendes til Norge men det er litt mere omstendelig.
Den har jo et helt nytt og fancy design, som jeg godt kunne tenke meg å prøve, men da må jeg jo investere i nytt xenon-kit også så det får bli et annet år.
https://www.ebay.com/itm/1999-2004-Jeep-Grand-Cherokee-LED-Light-Tube-Halo-Projector-Headlights-Headlamps-/362350628534Jeg måtte forlenge ledninger på den ene siden iallefall, til både blinklyspæra og parklyspæra. Jeg laget et opplegg slik at jeg hurtig kunne bytte over til originale lykter om nødvendig.
Lyktene trenger jo egen strøm fra parklys til disse LED ringene og parklysene. Se bilde under.
Det er plass til den originale parklyspæra også, faktisk to steder. Enten som sidemarkeringslys eller parklys såvidt jeg husker.
Bildet under viser pæra i markeringslysposisjon til venstre og parklysposisjon til høyre. Man kan jo få lys i begge samtidig hvis man gidder, og får tak i ekstra pæreholdere.
Pussig forresten at når jeg koblet xenonkit til ebay-lyktene så var svart ledning pluss og blå minus på de overgangsledningene som fulgte med lyktene.
Gummihettene bak på lyktene er stort sett gått i oppløsning så skal bestille nye fra xenonkungen. Må bare måle diameteren først.
Tenkte å bestille H1 LED pærer fra dem til fjernlysene selv om det egentlig ikke er nødvendig siden jeg har LED-planken. Men de bruker jo bare halvparten så mye strøm som halogenpærene.
Og kan jo bruke dem videre selv om jeg skulle bytte til de fancy nye lyktene. Men i visse situasjoner kan det kanskje være en fordel med høy temperatur på lyktene for å smelte snø og is.