Fant ut at det ikke hjalp med doble Optima batterier, når strømforsyningen ikke er noe å skryte av... Den orginale dynamoen skal gi 72 amp ved 3600rpm. Jeg målte den til 56 amp og på tomgang ga den hele 24 amp. Med tanke på at lysene stod på, vindusviskerne gikk og varmevifta stod på middels, så ga det en ressurs på vannvittige 4amp i forhold til forbruk. Så hvis du vinsjet i 5 minutter, så ville dynamoen bruke bortimot 140 timer å lade opp det du brukte på 5min!!
Valget var enkelt! Det ble en Mean Green dynamo som lader 200amp på 2800rpm og 100amp på tomgang. Denne ble kjøpt via 4wd.com og de mente dette var bolt-on! Jaja tenkte jeg, da slipper jeg forhåpentligvis å sveise og bare tilpasse litt fester osv. Men dæven hadde dem ikke rett!! Når jeg endelig fikk svingt den inn på plassen der den skulle sitte, så passet alle fester og reima og hele pakka! Så glad jeg ble
Selv om jeg har giret om akslene til 4.88, så har jeg siden jeg puttet på 36" synes at det har gått for fort i lavserien.
Tenkte mye frem og tilbake på problemet og hadde såre lyst på en Atlas II T-kasse, men den er ikke billig! Det som er gromt med den er at du har
2H bak - 2L bak - 2L foran - 4H - 4L samt valgfritt 4:1, 5:1, 6:1, 7:1 eller 8:1, men prislappen var på ca 17000,- + mva.... Etter en rådslagning med lommeboka, ble vi enige om Teraflex sitt ombyggingsett med 4:1. Orginalt er giringen 2,73:1 så en pen gevinst blir det!
Igjen var det ut med T-kassa og splitte den til minste detalj...
Og inn med den igjen. Jeg brukte 3,5 timer på å få den av bilen takket være at jeg fikk den understellsbehandlet og Tectylert i sommer og skruene mellom T-kasse og girkassa bare er 25mm og adkomsten til skruene gjør det slik at du tar et tak, vrir, snur fastnøkkelen og tar et nytt tak osv osv.... Simon tok turen oppom og vi splittet kassa, byttet deler og monterte sammen igjen og heiv den på bilen iløpet av en vanlig kveld!!
Det ble drastiske endringer i farten nå. Den gjør ca 30m i minuttet på tomgang!