www.jeepclubnorway.no
Modeller => XJ, MJ => Emne startet av: KimVoje på Fr., 5,Juni,2009,01,03
-
Hei jeg har nylig kjøpt meg en Cherokee 2,5td '95 modell, og angrer på at jeg ikke leste mer om bilen før kjøpet, trodde liksom
dielselbil var tryggere når man ikke har råd til å kjøpe 4x4 som ikke har rullet mindre enn 250.000
-Har denne bilen registerreim. eller kjede?
-Hva skal oljetrykket ligge på?
-Hva er riktig motortemperatur ?
-Hvordan sjekker jeg om jeg har sprukket topp, og hvilken topp som er sprukket?
-Hvis det bobler i eksanderingtanken til kjøleveskener dette ensbetydende med sprekt topp, når temperaturen aldri overstiger 70 grader
Hvilke andre ting bør jeg sjekke (og hvordan) for å slippe ubehagelige overraskelser motoren bilen rister endel på tomgang så det knirker i
intreiøret, men blir mye bedre med litt turtall
MVH
Kim Vove
-
Hei jeg har nylig kjøpt meg en Cherokee 2,5td '95 modell, og angrer på at jeg ikke leste mer om bilen før kjøpet, trodde liksom
dielselbil var tryggere når man ikke har råd til å kjøpe 4x4 som ikke har rullet mindre enn 250.000
Heisann, Kim. Slit'an med kjøp av Jeep. Nå skal du vel ikke male fanden på veggen i utgangspunktet. Jeg er vel ikke den rette til å svare på dine spørsmål, men jeg anbefaler at du bruker søkefeltet oppe til høyre for å få svar på noen/alle spørsmålene dine. Der er flere som har spurt om de samme tingene som deg, og de har fått svar, så skriv f.eks. "register" i søkefeltet å se hva som skjer. :o Ellers vil jeg også oppfordre deg til å melde deg inn som medlem (med kontigent), slik at du også er med på å opprettholde en aktiv side og et aktivt og svært nyttig forum. Lykke til :) PS. Og fyll ut profilen din helt, er du snill.
Mvh. Åge
-
Det er verken registerreim eller kjede, men tannhjul, så akkurat det slipper du å bekymre deg om. I så måte er det en ganske gammeldags dieselmotor. Jeg har samme modell som deg, er fersk jeepeier og har nettopp skiftet alle topper. Søk på brukernavnet mitt så finner du vel en tråd med howto på toppene, der er det en måte å finne ut hvilken topp som kan være gått (hvis det er det, da).
-
Takker for tilbake meldinger, skal melde meg inn i klubben:)
-
Det var et par spørsmål som jeg ikke fikk svart på i sted:
- oljetrykket tror jeg kan variere veldig. Rundt 4 er i alle fall normalt, men det hender nåla går både litt opp og litt ned hos meg uten at jeg har merket noe galt.
- riktig motortemperatur er i følge instruksjonsboka rundt 80. Hos meg ligger den litt over det jeg tror er 70-streken.
- det er sannsynligvis forskjellige symptomer som kan indikere sprukket topp, men jeg tror de fleste av disse også i teorien kan indikere gåen toppakning, selv om selve toppene synes å være en gjenganger på denne motoren. Et av symptomene er bobler i ekspansjonstanken. Dette er fordi luft eller eksos kommer ut i kjølesystemet, og ikke nødvendigvis koking. Da min bil ble sånn, økte også temperaturen, men ikke langt opp på rødfeltet. Jeg vil tro symptomene kan variere veldig, avhengig av hvor sprekken(e) er og hvor(e) stor de(n) er. Det enkleste er antageligvis å få tatt trykktest på et Jeep-verksted, men det koster noen kroner.
-
hei er det drev på registeret på disse 2.5 td motorene?jeg prata med en kar på sarpsborg motor,han sa det var kjede.En av grunnene til at motoren kan gå varm var visst at kjeden strekker seg over tid og får dermed feil timing på tenningtidspunktet..confused :o
-
Nå skal jeg være forsiktig med å si imot en fra Sarpsborg Motor, men hør med ham om han er sikker på at det gjelder for VM 2.5 som sitter i Jeep. Såvidt meg bekjent er det bare VM-motorene som sitter i Chrysler Voyager som har kjede.
Edit: Dette har jeg forøvrig også hørt fra en på Sarpsborg Motor, og jeg kan ikke si jeg har lest noe annet sted at XJ 2.5l td har kjede. Det bør vel uansett et autorisert Jeep-verksted kunne svare deg helt sikkert på.
-
ja,jeg skal få greie på det,har ikke hatt noe tull med motoren i min bil,den passerte 180000 km nå i helga,men jeg kan godt tenke meg bare a vite det..
-
Diesel er jo selvantennende så det kan ikke være noe feil med tenninga ;-)
Mener ganske bestemt at det er tannhjuldrift og ikkje kjede på disse motorene.
Jeg har en 2001 modell og tempmåleren står ca på kl. 11 når den er varm. Husker ikke helt hvor mye det var på viseren men nåla står aldri rett opp, bikker litt til venstre.
-
Altså, jeg fremsto litt usikker over. Det er tannhjul og støtstenger det går i på disse motorene (i Jeep, for Voyager gjelder noe annet). Jeg har vært gjennom toppbytte uten å måtte bekymre meg om register, og service-manualen som gjelder 1995-2000 sier ingenting om noe registerkjede. Jeg tror fyren på Sarpsborg Motor må ha misforstått noe.
-
Bare for å nevne det, du kan få feil tenning med dieselmotor også, finnes egne tenningslamper beregnet for dieselmotorer med mekanisk pumpe, husk at dieselen sprøytes ikke inn før på ett bestemt punkt, og hvis det feiljusterer seg får du feiltenning.
-
jeg mente vel ikke feil på tenninga,men på tenningstidspunktet,så jeg er enig med almera1,er det justerbar mekanisk dieselpumpe på disse motorene da eller?
-
fant ei side med "alt om "dieselmotoren nå,se denne:http://www.scribd.com/dom/3503704/Jeep-xj-2000 0-9a-Engine ,joda,drev på hele og altet.
-
Mener at det er mekanisk pumpe til og med 1996?