www.jeepclubnorway.no

Modeller => TJ => Emne startet av: Turbo.TJ på To.,12,Oktober,2006,23,38

Tittel: TJ motor bytte Vol.2
Skrevet av: Turbo.TJTo.,12,Oktober,2006,23,38
HE HE...  Jeg lover å ikke plage deg mere nå.. Grensen er sikkert nådd nå.. :)
Blir jo litt feil av meg,har jo halv motor jeg og.Men det er vel mindreverdighets kompleksene som får meg til å hakke på de som er mindre/like store som meg....  Men alvor talet.Jeg har faktisk planer for en 305 i min TJ. De finnes i en utgave med ca  185 hk. da med TPI. tror dette blir rundt 88 - 90 der omkring. Og det er jo ikke mere enn en ca 6-8 hk mere enn en 4,0L fra 97. Tror ikke vekten blir noe vesentlig større enn med 4,0L Kansje 10 -30 kg. Hadde det oppe når jeg fikk papirer fra Amcar på Turbo. Han mente at dette ikke skulle være verre enn å få godkjent V8 i YJ...
Men kansje man skulle slå hodene sammen for å få det til.. ;)
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: Stein-KFr.,13,Oktober,2006,08,11
Sitat
Men kansje man skulle slå hodene sammen for å få det til..

Jeg er med på et samarbeid her ja.... Men er dt ikke kommet skjerpet avgasskrav...? Vil i såfall en motor fra den tiden holde på TJ`en??

PS! Tåler litt mere enn dette jeg da ;)
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: simonFr.,13,Oktober,2006,10,52
og yppes det mer nå med halv motor, så ser jeg meg nødt til å bli den første som får godkjent 501cid i en TJ også !!!! Og da snakker vi med den største, feiteste kompressoren som er å oppdrive!! Minimum 600hk ++

<loop>
Ert,ert,ert !  Hets, hets, hets ! Mobb, mobb, mobb !
</loop>

Det er selvfølgelig HEMI som gjelder.     (Vi snakker 426, naturligvis....)
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: CJ-7 golden eagleFr.,13,Oktober,2006,11,42
Det er lov å drømme gutta  8)

(http://i102.photobucket.com/albums/m109/cj7goldeneagle/CJ7_ge_v8.gif)
[/center]
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: renegadeFr.,13,Oktober,2006,13,06
Sitat
Men kansje man skulle slå hodene sammen for å få det til..

Jeg er med på et samarbeid her ja.... Men er dt ikke kommet skjerpet avgasskrav...? Vil i såfall en motor fra den tiden holde på TJ`en??

PS! Tåler litt mere enn dette jeg da ;)

Hånd !
Dette er jeg også interessert i, jeg har kikket litt på nyeste generasjon vortec motorer fra chevy.  De er ikke noe særlig tyngre, da de har alutopper.  Men selv den minste av de har 270hk eller no'...  De kommer i 4,8 5,3 og 6 liter.  Effekt messige så er det rundt 270 hk/285ftlb , 285hk/325ftlb og 300 hk/360 ftlb.

Pris fra hugger i USA ligger på rundt $ 1000, og da følger som regel alt av kabling, computer osv. med på lasset.
En utfordring med denne, er at den bruker et langt serpentin belte for å dive alt utstyret foran på motor'n.  Uheldigvis, så sitter kompressor'n til ac så lavt & langt ut til siden, at den vil kræsje i ramma på TJ'en.  Så her må en muligens kikke litt på hva som finnes av hot-rod biter en kan bruke isteden (braketter, reimhjul osv).

En annen ting er å finne ut hvilke avgass krav som gjelder for de enkelte årsmodeller av TJ.

Er det noen som vet hvilke aksler/bremser som satt/sitter på Grand m/8'er ?  Kan muligens være et utgangspunkt for dimensjonering.

Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: SætreFr.,13,Oktober,2006,13,20
Sitat
Er det noen som vet hvilke aksler/bremser som satt/sitter på Grand m/8'er ?  Kan muligens være et utgangspunkt for dimensjonering

På tidlig ZJ med 5,2 sitter det D30 i front og D35 bak, samme som på TJ. Nyere ZJ og WJ med V8 fikk en noe spesiell D44 med alu senterseksjon.
Sånn sett skal en TJ med D30/35 kunne tåle en 5,2L V8 med ca 220 hk, når det gjelder akselstyrke/bremser og vekt.
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: Stein-KFr.,13,Oktober,2006,13,37
Sitat
Sånn sett skal en TJ med D30/35 kunne tåle en 5,2L V8 med ca 220 hk, når det gjelder akselstyrke/bremser og vekt.

Samme akselen, men med annen hub, større kalippere ( og skive ?? ) samt kraftiger bremsepumpe!

Har snusa litt rundt på å bytte ut de foran på min TJ med fullt sett fra en ZJ. Det kan se ut som det meste er Bolt-on, men jeg gidder ikke å bruke 10 lapper på å prøve det ut. Men hvis det er noen med en demontert framaksel fra ZJ som jeg kunne lånt deler av, så skulle jeg gjerne prøvd dette!

Pumpa skal så vidt jeg har klart å måle meg til, ha samme innfestning både på TJ og ZJ...!?

De nye avgasskravene vil si at den nye motoren må tilsvare bilens årsmodel med tanke på utslipp. Er litt usikker her, men mener det var noe slik ordlyden var på....
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: SætreFr.,13,Oktober,2006,15,25
Sitat
Samme akselen, men med annen hub, større kalippere ( og skive ?? ) samt kraftiger bremsepumpe!

Har snusa litt rundt på å bytte ut de foran på min TJ med fullt sett fra en ZJ. Det kan se ut som det meste er Bolt-on, men jeg gidder ikke å bruke 10 lapper på å prøve det ut. Men hvis det er noen med en demontert framaksel fra ZJ som jeg kunne lånt deler av, så skulle jeg gjerne prøvd dette!

Så vidt jeg kan se er hub'ene like(hvis det er "bearing unit" vi snakker om), og når jeg bestillte nye sånne til TJ'en, så var de like til TJ/XJ og ZJ når det gjaldt uorginale deler.

Stikkakslingene er ulike, da ZJ bruker CV joints og TJ har vanlige kryss. Dette er visst pga av ZJ har stort sett full-time 4wd, og vanlige kryss vil binde mye mer ved kraftig sving på feks asfalt.
Uansett så passer stikkakslingene(TJ-ZJ) omhverandre

Tror også skiver og calipere er ganske like, men uansett er jo de lette å bytte.
Jeg har jo både ZJ og TJ, så jeg kunne nok ha fått sjekket ut det.

ZJ V8 har også kraftigere stag i forstillingen, Tie rod'en er massiv og i større diameter enn den som er på TJ. Den på TJ er i tillegg hul.
V8 Tie rod er ren bolt on på TJ, og er enkel og bra oppgradering av styringen.
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: renegadeFr.,13,Oktober,2006,16,27
Sitat
Samme akselen, men med annen hub, større kalippere ( og skive ?? ) samt kraftiger bremsepumpe!

Har snusa litt rundt på å bytte ut de foran på min TJ med fullt sett fra en ZJ. Det kan se ut som det meste er Bolt-on, men jeg gidder ikke å bruke 10 lapper på å prøve det ut. Men hvis det er noen med en demontert framaksel fra ZJ som jeg kunne lånt deler av, så skulle jeg gjerne prøvd dette!

Så vidt jeg kan se er hub'ene like(hvis det er "bearing unit" vi snakker om), og når jeg bestillte nye sånne til TJ'en, så var de like til TJ/XJ og ZJ når det gjaldt uorginale deler.

Stikkakslingene er ulike, da ZJ bruker CV joints og TJ har vanlige kryss. Dette er visst pga av ZJ har stort sett full-time 4wd, og vanlige kryss vil binde mye mer ved kraftig sving på feks asfalt.
Uansett så passer stikkakslingene(TJ-ZJ) omhverandre

Tror også skiver og calipere er ganske like, men uansett er jo de lette å bytte.
Jeg har jo både ZJ og TJ, så jeg kunne nok ha fått sjekket ut det.

ZJ V8 har også kraftigere stag i forstillingen, Tie rod'en er massiv og i større diameter enn den som er på TJ. Den på TJ er i tillegg hul.
V8 Tie rod er ren bolt on på TJ, og er enkel og bra oppgradering av styringen.


Jeg har sjekket huben fra en ZJ fremaksling mot min TJ aksling, og de ser identiske ut bortsett fra at kanten ("leppa" ?) hvor innvendig i hullet på bremseskiva ligger an er noe høyere.  Bremseskiven er anderledes på den måten at TJ skiva har "blikk" hatt, mens ZJ skiva har jern hatt, dvs. samme materiale som resten av skiva.  Skiva er dessuten noen tykkere i hatten, hvilket gjør at en muligens må ha noe lengre hjulbolter...

Stikkaksler ser ut til å passe, muligens dette er årsmodellavhengig.  De jeg har ser ut til å være identisk.

Når det gjelder andre bremsedeler, så har jeg kaliperne liggende.  Har ikke sett så nøye på om de er identiske, men de lignet mye på hverandre.  Mener at jeg kjøpte rep.sett til Tj og brukte det på ZJ kaliper'n og det passet det...

Har også en bakaskel liggende, den ser identisk ut bortsett fra at bremsetromlene ser kraftigere ut (2" ?).

Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: HermanFr.,13,Oktober,2006,18,07
mener å huske at det er ca. 2,5 mm. foskjel melom breseskive hatten TJ og ZJ
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: Stein-KFr.,13,Oktober,2006,18,22
Sitat
Så vidt jeg kan se er hub'ene like(hvis det er "bearing unit" vi snakker om), og når jeg bestillte nye sånne til TJ'en, så var de like til TJ/XJ og ZJ når det gjaldt uorginale deler.

Det var en kamerat av meg som jobber som mekaniker på Jeep verksted som mente at ZJ med 5,2L har større / kraftigere skiver og kalippere samt større bremsekraft forsterker enn de andre modellene, og at dette sannsyneligvis er bolt-on på TJ.

Skal ikke påstå skråsikkert at det er sånn, men det er derfor jeg skulle ønske noen som hadde disse delene kunne måle og sjekke det for meg. For da er det enkelt å forbedre skrubben littegrann!
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: RonnyFr.,13,Oktober,2006,18,48
Jeg er ikke mekaniker, men har da vært deleslusk i 10 år hos jeep forhandler.
Blir ikke rakettforsker av det, men skivene har samme delenummer fra 1990 YJ,XJ 93ZJ) og opp til 1998ZJ, 2001XJ, og ennå på TJ. Skjønner? CV på ZJ ja, men bare på v8. Kaliptere er også likt. (95% sikker)

Så D35 og 30 har vært levert på ZJ med v8. LX`n med 360 har også like skiver, kaliptere og aksel foran. Dana30. ZJ har ikke vært levert med tromler mener jeg, men skiver med innvendig trommel for brekk.

Det med annen br.kraftforst. stemmer sikkert. En kjapp sjekk i delefilm gir svar på det.

Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: SætreFr.,13,Oktober,2006,20,46
Sitat
ZJ har ikke vært levert med tromler mener jeg, men skiver med innvendig trommel for brekk.

På Laredo utgaver så kom det trommel bak, til -95, mens Limited utgaver fikk skiver bak fom -94.


Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: Turbo.TJFr.,13,Oktober,2006,21,31
Et tankekors er jo og avgifter på hk-kubikk og vektøkning..
Men antagelighvis er en vortek mye snillere for miljøet...
Kansje en 4.7L fra ZJ kunne være noe. 220 hk og rundt 430 nm. Disse motorene er ganske snill på drivstoffet og kansje dermed mindre utslipp. Novak Adapters har motorfester til TJ nener jeg..
På min TJ har jeg skiver og kalippere fra Chevy G20 Van foran og 11,5" tromler bak. De er jo beregnet å stoppe 4-5 tonn.Tror ikke TJ en min noen gang kommer opp i den vekten der nei.,, 
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: JeepMa.,16,Oktober,2006,11,21
Kanskje det skulle opprettes en TJ-V8 tråd? Kremt-kremt, jeg er også interessert i emnet. :o
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: SætreMa.,16,Oktober,2006,11,37
Morsom tråd ja!

Når det gjelder hva man skal putte i en TJ, så er mulighetene stooore! I USA finnes alt av adaptere og motorfester tilgjengelig, så om man vil ha LS-1, Ford 302 eller ny Hemi.....no problem!
Det som jeg har bitt meg merke i, er at hvis man skal ha de orginale instrumentene, speedo og turteller til å virke så må man bruke Chrysler motor og gearkasse. Dette pga at dashbordet er koblet via computeren, og dette er vanskelig å få til å fungere med en annen produsents produkter. De som har satt inn V8 fra bl.a Dodge Dakota, har fått dette til å fungere bra.
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: JeepMa.,16,Oktober,2006,12,20
Det er vel det å få det godkjent i Norge som er det største problemet. Tekniske problemer kan som regel løses. Hvis det er slik at Chrysler produkter gir mindre problemer er en 4.7 bra nok for meg. ;D
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: Stein-KMa.,16,Oktober,2006,12,52
Har laget en tråd om motorbytte i TJ:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=106.0 (http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=106.0)

Om det blir V8 er ikke bestemt enda....
Tittel: Sv: 2 i 1...
Skrevet av: renegadeMa.,16,Oktober,2006,17,22
Et tankekors er jo og avgifter på hk-kubikk og vektøkning..
Men antagelighvis er en vortek mye snillere for miljøet...
Kansje en 4.7L fra ZJ kunne være noe. 220 hk og rundt 430 nm. Disse motorene er ganske snill på drivstoffet og kansje dermed mindre utslipp. Novak Adapters har motorfester til TJ nener jeg..
På min TJ har jeg skiver og kalippere fra Chevy G20 Van foran og 11,5" tromler bak. De er jo beregnet å stoppe 4-5 tonn.Tror ikke TJ en min noen gang kommer opp i den vekten der nei.,, 

Hvis det nye avgiftsregimet er identisk på bruksfradrag, så er det ingen avgift for motorbytte når bilen har vært 10 år i riket...
Tittel: Sv: TJ motor bytte Vol.2
Skrevet av: Stein-KMa.,16,Oktober,2006,18,35
Sitat
Hvis det nye avgiftsregimet er identisk på bruksfradrag, så er det ingen avgift for motorbytte når bilen har vært 10 år i riket...

Hvia ja, så hadde det det, men nå er min bare 5.5 år gammel.... Og hvis jeg ikke tar feil ( noe jeg håper... ) Så gjelder 10 årsregelen frem til og med 1996, etter det så blir det en liten avgift åkkesom.... ikke stor, men fullt ut en avgift :'(
Tittel: Sv: TJ motor bytte Vol.2
Skrevet av: Turbo.TJMa.,16,Oktober,2006,21,34
Men hvordan blir det nå til nyttår når de nye avgiftsreglene trår i kraft..Da skal jo biler med større bensinmotorer få svi... Kommer vi åttersugne under dette. ???
Tittel: Sv: TJ motor bytte Vol.2
Skrevet av: renegadeMa.,16,Oktober,2006,22,56
Sitat
Hvis det nye avgiftsregimet er identisk på bruksfradrag, så er det ingen avgift for motorbytte når bilen har vært 10 år i riket...

Hvia ja, så hadde det det, men nå er min bare 5.5 år gammel.... Og hvis jeg ikke tar feil ( noe jeg håper... ) Så gjelder 10 årsregelen frem til og med 1996, etter det så blir det en liten avgift åkkesom.... ikke stor, men fullt ut en avgift :'(

Nei, det er positivt feil.
Jeg har testet dette på kalkulatoren til Tollvesenet, den som omhandler "statusendring av kjøretøy".
Forsøkte med ny motor, større vekt osv.  La så inn en 1.e gangs reg. dato på 10 år minus 1 dag og tilsvarende 10 år + 1 dag.
Med 10 år pluss 1 dag så ble avgiften = 0 uansett hva jeg forsøkte.