Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61751 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #45 på: Ma.,20,Juli,2009,19,32 »
Det kan se ut som om det nermer seg en løsning...

Jeg snakket med onkelen til fruen her en dag, da det plutselig viste seg at han eier et over gjennomsnittet godt utrustet verksted, han henviste meg igjen videre til en av gutta inne på verkstedet. Han svarte at tuning er piece of cake, men " TCM`n var litt mer tricky, men det går, har gjort noe lignende før, mye matematikk og greier." Men når vi har funnet hva som må endres, antakelig endre på bare et par-tre parameter, så skulle jeg få en "Go`pris" til medlemmene på JCN.no med tuning og TCM modifikasjon i ett. Vi tester det på bilen min først, og kjører den i dyno før og etter.

Jeg skal holde dere oppdatert ;)
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #46 på: Ma.,20,Juli,2009,21,47 »
Hei, dette var jo gledelige nyheter.

44re kassa er elektronisk styrt og dermed burde den være enkel å programmere for de som kan det.
44re ble også levert bak en av v-åtterne i zj rundt 96 og da kun i et par år, men der fungerer den som tiltenkt.

har vært i kontakt med jeep norge, som laget en sak til teknisk avdeling i østerike. med de unskyldte seg med at kassa fungerte som tiltenkt, og at jeep ikke kom til å oppgi nøkkelen inn til styringen av kassa. men dette lar seg helt sikkert omgå  ;D

uansett så fikk jeg opplyst alle de punktene som måtte være til stede for at lock-up skal slå inn. mener det var motortemp, turtall, hastighet og en til.
Han lovet å sende meg en epost som forklarte alt sammen. den har jeg enda ikke fått.
Kan prøve å purre han opp igjen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #47 på: Ti.,21,Juli,2009,02,50 »
Styringa til kassen er visstnok en separat boks, som sitter langt inni dashbordet ett sted.
Spørs jo hvordan man plugger seg til denne i praksis, eller om den må ut av bilen.
Iallefall hadde det vært utrolig bra om dette kunne fikses.
Jeg har bare hatt nytte av lock-upen i noen få minutter, over Saltfjellet en stille natt. Fikk da lavere turtall i 120 enn i 110 uten lock-up. Lockupen koblet visst ut igjen i ca 110. Jeepen ble jo nesten en milsluker. Kan tenke meg at det gjør litt utslag på forbruket i vanlige hastigheter mellom 80 og 100 da motoren jobber/støyer på litt for mye turtall, iallefall hvis veien bare har en ørliten tanke stigning.
Hvis det er vrient å omprogrammere så kanskje det går an å lage en manuell switch for å slå av og på lock-up hvis den er styrt av et enkelt elektrisk signal.
« Siste redigering: Ti.,21,Juli,2009,03,24 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #48 på: Ti.,21,Juli,2009,13,17 »
Tilkoblingen til TCM`n går gjennom OBDII porten, så det er en smal sak, siste triggerpunkt, er trottle position. Programmet leses ut på samme måte som motorstyringen, og endres på noen lunde samme måte. Det som er vanskelig er å optimalisere kassa til ny effektkurve, for da må alle punktene endres. I dette tilfellet så har jeg tenkt å gjøre det enkelt, kun flytte innslagspunkt for lock-up. Og det mente han på verkstedet kunne la seg gjøre på noen ganske kort tid. Jeg synes ikke girkassen er så hakkende gal fra før, så vi lar den stå intil videre. Det er drivstofføkonomien som er poenget mitt i denne saken. Vi sikter på ca 440-460nm (mot 384nm originalt) og å redusere forbruket med ca 15%. Gleder meg til dyno testen :)
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #49 på: Ti.,21,Juli,2009,13,39 »
Programmet jeg fikk "chippet" inn skulle gi 425 Nm og 169 hk. Jeg trodde ikke den kunne chippes så langt som 460 Nm men det er vel mulig så lenge det ikke gir noen bivirkninger i drivlinjen?

Min kasse girer litt sent opp i 4. Må liksom over 60 og så slippe den ned litt hvis trafikken går tregere.
Høres nesten ut til å være for godt til å være sant om noen bare kan gå inn på OBDII-porten og trikse litt og så er lock-upen fiksa, nesten 10 år etter at bilen kom på markedet. Dette blir jo spennende.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #50 på: Ti.,21,Juli,2009,14,18 »
Det høres ut som om du har force programmet fra Ecotuning, Eco programmet fra samme leverandør gir 442nm, men bare 154hk. Forskjellen ligger i hvor momentet kommer, hk=(nm*rpm/9549) dvs hvis du øker momentet høyt oppe i turtallsregisteret, så øker antall hk også mye. Siden 3,1l i WJ`n har høyest moment (384nm) på 1900rpm kan vi se at på samme punkt utvikler motoren (384*1900/9549) = 76,4hk hvilket ikke er et imponerende tall, men alle som har kjørt bilen vet at fra 1900 til 3000rpm drar det godt. Ved å øke momentet jevnt over hele registeret, og spesielt i i det registeret men vanligvis ligger når man kjører, ( rundt 2000rpm i 80km/t ) vil bilen føles mer responsiv, momentet øker, men siden men sjelden ligger over 3500rpm på denne typen bil, har det lite for seg å øke effektutaket der oppe drastisk. Ergo, antallet hk øker minimalt. Målet er å øke momentet på lave turtall, og fintune styringen i det registeret som brukes mest under kjøring, for å minske forbruket ved normal bruk, hvilket i mitt tilfelle betyr ca 99% asfalt.
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #51 på: Ti.,21,Juli,2009,16,31 »
Ja det kan nok stemme at det er force-programmet fra ecotuning.
Ellers så girer kassen ned litt for fort syns jeg. Den utnytter ikke momentet, men det er kanskje med vilje for å ikke belaste kassen for mye. Jeg prøvde i en kjempelang oppoverbakke å holde den i 4. giret akkurat på grensa før nedgiring og motortemperaturen steg etterhvert mot 100 grader når turboen ladet mye/lenge på lave turtall.
« Siste redigering: Ti.,21,Juli,2009,16,36 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #52 på: Ti.,21,Juli,2009,19,36 »
Jeg kunne tenke meg å strekke effektkurven noe slik at man har ett noe bredere og bedre effekt uttak. Da vil girene kanskje passe litt bedre, slik de er programmert i dag.

Har tidligere sett på denne som skal garantert gi minst 480 nm http://www.sancodk.dk/divdocs/prisliste.pdf
kun ca 45 minutters kjøring hvis man tar ferja fra Larvik, også det beste av alt er at det inkluderer kjøring og test i benk slik at man veit hva man får. Men de tkunne jo vært artig å sett kurven og turtallet først slik at man ser hvordan uttaket blir gjort.
Ikke noe vits i åha 480 nm ved 3500 rpm  :o

Litt ned på siden demmes finner dere Jeep diesel motorer og alle tallene både før og etter.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #53 på: Ti.,21,Juli,2009,19,53 »
Chippingen på min foregikk forresten slik at 2 stk chipper måtte loddes ut og to programmerbare loddes inn. Men det tok ikke lange tiden for en som har gjort slikt før.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #54 på: Ti.,28,Juli,2009,23,53 »
Noe nytt å melde Cid ???

Venter i spenning om du får programmert om lock-up'en til å slå inn i 78 eller hva det står i instruksjonsboken  :)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #55 på: On.,29,Juli,2009,00,41 »
var det ikke 75 ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #56 på: On.,26,August,2009,00,44 »
Nå er det gått 4 uker.. noe nytt ?  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #57 på: On.,26,August,2009,23,11 »
Beklager ventingen gutter... Jeg har hatt en svært hektisk periode, det har verkstedet som skal hjelpe meg også, men jeg må klare å sette av noen timer en dag for å få gjort dette. Imidlertid er det oppstått et problem som gjør dynotesten litt "scary". Jeg har hele tiden hatt litt kjølevannslekasje, og denne tror jeg at jeg har funnet, det later til at O-ringen på vannpumpa må byttes. Men siden en ulykke skjelden kommer alene... Nå blåser bilen kjølevesken ut gjennom overløpsslangen som sitter i halsen til kjøleveske lokket, dette har jeg byttet, men problemet vedvarer. Bilen har noen ganger de siste dagene røket hvitt, lite lukt, men kanskje noe syrlig, noe som får tankene mine til å vandre mot kjøleveske. Røyken ser ut til å komme kun på kald motor, eller nå den står noen minutter på tomgang etter varmkjøring. Disse tingene gjør meg noe bekymret, og jeg må løse disse før jeg prøver å dra ut det lille ekstra fra motoren. Jeg inbiller meg at trykket på kjølesystemet må være for høyt, og frykter at dette kommer fra en lekkasje i toppakningen, som fører til kjøleveske i eksosen når bilen går på tomgang, og overtrykk i kjølesystemet  under belastning. Bilen later imidlertid til å yte det den skal, og den fusker ikke, eller gjør andre pussige ting, og ingen varsel lamper lyser. Jeg har snakket med det lokale merkeverkstedet, men deres beste forslag var " Noe må være galt. " sitat slutt.  :-X Hvis det er noen som har vært borte i disse symtomene så hører jeg gjerne fra dere, kunne også tenke meg å høre om det er noen verksteder å anbefale, da jeg ikke helt stoler på det lokale merkeverkstedet. Er det noen der ute som har byttet toppakningen selv, og vet om dette er svært vanskelig, jeg ser det er noe trangt der inne, og hva koster operasjonen på verksted, samt delepriser.

Det ble mye på en gang, og ikke alt on-topic, men slik blir det som regel med meg... vær overbærende.

-Cid-
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #58 på: Fr.,28,August,2009,19,25 »
Du har flaks, det går vel en tråd rett ved siden av her som tar for seg bytte av topp pakning på en wj.  ;D

Ellers så er det kanskje noen andre i nærheten av deg som stiller som testkanin??

Er vel ikke snakk om å ta så mye ut av motoren hvis du bare skal programmere om kassa. For det merker man jo effekten av med en gang man drar bilen opp i 80km/t. Enten girer den, ellers så gjør den ikke det  ;D
Og bilen behøver jo ikke kjøres i benk for dette.
Men om du skal chippe/programmere om bilen samtidig så er jeg enig at du burde sjekke ut problemene først.
« Siste redigering: Fr.,28,August,2009,19,27 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #59 på: Fr.,28,August,2009,22,03 »
Det var planer om litt tuning samtidig ja... Vi sikter på ca 440nm/150hk, bredere register, og lavere forbruk. Effekten blir bestemt ut i fra responsen til motoren, og forbruket. Hvis vi klarer vesentlig høyere dreiemoment, uten at forbruket blir høyere enn normalt, så kan det hende vi går for den. Hvis alt går etter planen så vil det være en god investering for alle med wj 3,1l og en aldrig så liten fjær i hatten for verkstedet. Hensikten er da å se på hvor mye tid man må bruke på operasjonen, og lage en pris på tuning med lock-fix, siden denne fiksen antagelig har størst innvirkning på forbruk ved langkjøring.

Uff, det ser ut til at jeg må belage meg på noen timer i garasjen, jeg må bare skaffe meg full oversikt over deler og utstyr, så bilen ikke blir stående en uke pga en bitte liten fille ting. Jeg kommer tilbake med nytt så fort som mulig.

-Cid-
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?