Skifta olje på transferkassen, det var enkelt (med hjelp av dings fra Biltema til kr 59).
Men olja som var på var gul og fin den.
Skulle skifte på diffen bak, men der var boltehodene såpass korrodert at det var problematisk å få tak på dem. Må ha vært skrudd meget godt fast en gang i tiden (skal være 41 Nm).
Anbefaler 1/2" sekskantpipe (12,5mm) som er kjøpt inn nå. Tolvkantpipe 1/2" glipper på disse hvis de er dårlige. 13mm sekskant funket på noen av dem, mens en måtte jeg banke på en 12mm for at den skulle sitte godt nok til å få løs.
Den siste av de 10 boltene var umulig å få løs da den sitter øverst dårlig tilgjengelig og var nesten rund.
Kan jeg da bare skru løs støtdemperne for å få senka akslingen ned sånn at jeg får banka på en 12 mm pipe?
Jeg kjøpte 10 nye bolter for en 50-lapp (uoriginale). Originale kosta kr 120 pr stk
Forøvrig står det faktisk på tag'en på diffen hvilken oljeviskositet og mengde samt friction modifier, og en kode som man finner igjen i delelista som forteller hvilken aksling, hvilken diffbrems og hvilken utveksling man har.
Dette står på min bakdiff:
75W-140 synt 72 OZ + FM 4 OZ
52111202AB H/L
3 91 606186-1
Nummeret i midten finnes igjen i delekatalogen, og betyr 3,91 i utveksling, Dana44-226mm med Vari-Lock. Hva H/L betyr aner jeg ikke, og ikke den nederste tallrekka heller.
I smøreskjemaet i servicemanualen har de uteglemt helt intervallet for oljeskift på fram og bakaksling i schedule A, altså for de som kjører mye (24.000 km pr år.) Men de fleste bruker kanskje schedule B eller det som står i serviceheftet som følger bilen. Det er eget smøreskjema for dieselmotoren, så man må bruke to skjema da.