Har vært "utestengt" fra forumet her en ukes tid, noe DNS-greier er det noen som påstår. Men idag var Telenor snill med meg
Fikk ut radiatoren i forrige uke, et interessant prosjekt. Fulgte boka mer eller mindre og plukket av lykter, fanger/grill, lykteramme, og den traversen med skråstagene som panserlåsen er festet i (trenger ikke å skru løs selve panserlåsen, tror boka overdriver litt i antall operasjoner. Bare å legge den oppå motoren med wiren tilkoblet, men ikke så nært plusspolen på batteriet...
Pga. dårlig vær (vinter i nord) og null stress så har jeg ikke kommet lengre enn som så. Har ikke garasjeplass, men står med fronten under tak i det minste
Greit å få inspisert litt bak/under grill/fanger uansett, og fikset litt smårust osv. 8-pins kontaktene til lykteledningsnettet hadde noe korrosjon så de har godt av en dusj med et eller annet.
For sikkerhets skyld var det noen som hadde borret 3 hull i lykteramma under hver lykt. Et av hullene gikk tvers gjennom den ekstra ekspansjonstanken til kjølesystemet under høyre frontlykt. Men den er vel bare koblet til overløpet i lokket på ekspansjonstanken, så vet ikke helt hva slags praktisk nytte den ekstra tanken har til vanlig. Men aner ikke hva de hullene skulle være godt for.
Men hadde veldig lyst til å "jukse" litt og ikke tømme klimaanlegget samt ta ut alle 3 kjølerne som en enhet slik det står i boka at man må gjøre.
Det fristet veldig å prøve å få ut kun radiatoren og minst mulig annet.
Tok først ut vifteclutchen og vifta (løsner vifta først så blir det litt lettere adkomst for 36 mm nøklene). Disse må ut for å få ut viftedekselet, som jo inneholder el-vifta.
Da kommer man til de 4 skruene som holder radiatoren fast til intercooleren (som igjen er festet til karosseriet).
Skruene på styresnekkesiden er noe trange å komme til men det går. Fjernet også innsugstrakta til luftfilterboksen.
Slangene til automatoljekjøleren sitter godt, men fikk dem av med en veldig kjekk klipsdemonteringstang som jeg ikke husker hvor jeg har kjøpt.
Koblet slangene sammen med en liten plaststuss fra et sånt Biltema-sett med diverse plastskjøtestykker, så kan jeg i det minste flytte bilen om nødvendig uten at automatoljen havner på bakken...
Siden jeg ikke hadde noen bukk eller hadde jekket opp bilen så skulle jeg først prøve å få radiatoren ut oppover.
I hver ende av radiatoren er det endedeksler/braketter (etterhvert kalt sidevanger) i stål som er skrudd fast i radiatorens plastlokk oppe og nede. Da tok jeg bare bort disse så ble det plass nok til å løfte radiatoren opp.
Det er slangestussene på intercooleren som gjør at dette er nødvendig.
Men først måtte jeg prøve å få løsnet et par plastklips på hver side som holder noen gummideflektorer som skal styre luftstrømmen, og disse gummileppene var jo montert mellom radiator og intercooler. Så det gikk nå med et langt skrujern.
I ettertid ser jeg at det muligens er enda enklere å få ut radiatoren nedover. Bare å skru løs de to brakettene under radiatoren som den hviler på.
Men vet jo ikke i praksis, den styresnekka er et mulig problem. Og den vil jeg ikke røre. Dessuten må jeg nok jekke en del opp, siden jeg har senket WJ
Skal muligens prøve nedenfra og opp når jeg skal ha inn den "nye" radiatoren. Hvis det er mulig så slipper jeg kanskje å røre de endedekslene på radiatoren.
Bytter vannpumpa med det samme, det er jo virkelig god plass der nå.
Og fikser en bedre patent for fest av LED-bjelken, istedenfor de vinkeljernene som går fra baksiden av frontbjelken og ut gjennom grillen (det var ekstralys montert da jeg kjøpte bilen).